Prawno-etyczne uwarunkowania dzialalności reklamowej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 112
Wyświetleń: 882
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawno-etyczne uwarunkowania dzialalności reklamowej - strona 1 Prawno-etyczne uwarunkowania dzialalności reklamowej - strona 2 Prawno-etyczne uwarunkowania dzialalności reklamowej - strona 3

Fragment notatki:

I Prawno - etyczne uwarunkowania
działalności reklamowej
Na wstępie zaznaczyć należy, że termin prawo reklamy nie oznacza jednego aktu prawnego. Problematyka reklamy uregulowana jest w Polsce w bardzo wielu aktach prawnych. Wśród ogółu przepisów można wyznaczyć dwie podstawowe kategorie. Pierwszą są przepisy prawa stanowionego, bezwzględnie obowiązującego (np.: Ustawa z 16 kwietnia 1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Kategoria druga, to samoograniczenia środowiska reklamowego (np.: Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy autorstwa Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce)
Przepisy prawa stanowionego
Spośród dziesiątków przepisów prawnych, które określają prawne granice stosowania reklamy w Polsce, wyłania się kilka podstawowych zasad, najważniejszych dla Prawa reklamy. Zasady są na tyle uniwersalne, że zachowują aktualność, bez względu na nowelizacje ustaw z których pochodzą.
1. Nieuczciwa konkurencja w reklamie.
Zgodnie z ustawą, za nieuczciwą reklamę uznaje się taką, która jest:
sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami, lub uchybia godności człowieka
która wprowadza konsumenta w błąd
która odwołując się do emocji, wywołuje stany lękowe, wykorzystuje przesądy, bazuje na łatwowierności dzieci
która mylnie sprawia wrażenie obiektywnej informacji
która ingeruje w prywatność jednostek np.: poprzez nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów, nadużywa środków przekazu informacji
nieuczciwą jest także reklama porównawcza
2. Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami.
Właściwie nie ma tutaj szczegółowej regulacji. Czy dana reklama narusza dobre obyczaje, czy też nie staje się często sprawą uznaniową, dlatego tak często na tym punkcie wybuchają spory. Reklamy, które uznawane są za sprzeczne z dobrymi obyczajami to np.: większość plakatów firmy United Colors of Benetton.
3. Reklama wprowadzająca w błąd.
Reklama umyślnie operująca niejasnościami, mogącymi wywołać u odbiorcy mylne postrzeganie produktu. Ustawa zakazuje używania mylnych wyników badań sondażowych i innych zabiegów, utrudniających prawidłową ocenę rzeczywistości. Reklama taka to np.: reklama niepełna (zataja wady produktu np. nie mówi o skutkach ubocznych stosowania leku), reklama naśladowcza (używa zbyt oczywistego podobieństwa do znanego produktu), reklama oczywista (mówi o cechach oczywistych np. „olej roślinny firmy X bez cholesterolu” - sugeruje to, że oleje roślinne innych firm mogą zawierać cholesterol, a faktycznie nie ma go żaden olej), reklama przesadna (operowanie słowami typu:

(…)

… reklamy, chyba że służyć ma to dobru konsumenta. Produkty konkurencyjnych firm porównywać można tylko, jeśli w grę wchodzi aspekt czysto informacyjny. Dodatkowo niedozwolony jest taki kształt reklamy, który pozwoli zidentyfikować towar konkurencji. Agencje reklamowe obchodzą to zastrzeżenie używając w reklamach zwrotów w stylu: lepszy niż ZWYKŁY proszek, lepszy niż INNY szampon, bardziej pachnące…
… i instytucji działających w dziedzinie reklamy, a więc dla zleceniodawców, wykonawców reklam i agencji reklamowych oraz środków przekazu.”
Zadaniem kodeksu jest uszczegółowienie i ukonkretnienie przepisów stanowionego prawa reklamy. Bowiem często reklama de facto nie łamiąca prawa jest nieetyczna i nierzetelna
Autorem dokumentu jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce (IAA Poland…
… większość polskich browarów. We wstępie do kodeksu czytamy: Piwo jest produktem, który stanowi legalny przedmiot obrotu handlowego w Polsce. (...) Browary polskie są stanowczo przeciwne nadużywaniu lub nieodpowiedzialnemu spożywaniu swoich produktów. (...) Browary polskie chcą przyczynić się do zmiany zwyczajów i nawyków związanych ze spożywaniem piwa. (...) Uznajemy rozsądną reklamę za ważny środek…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz