To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Spada efektywność reklamy. Organizują się ruchy społeczne ( konsumenckie i ekologiczne ). PR zaczyna angażować się w lobbing. PR-owcy z informatorów ewoluują na moderatorów. Rozwój komputeryzacji i Internet umożliwia pojawienie się nowych technik komunikowania i dialogu z wyselekcjonowanymi grupami społeczeństwa.
Podstawowe funkcje PR:
- tworzenie wizerunku
- wpływanie na postawy - inżynieria społeczna
- informowanie o działalności organizacji
- działanie na rzecz osób pokrzywdzonych
- ułatwianie pracy dziennikarzom ( dostarczanie tematów do pracy reporterskiej )
- dostarczanie rozrywki ( organizowanie eventów )
„PR to dostarczanie społeczeństwu informacji, perswadowanie skierowane na zbliżanie postaw i działań organizacji do nastawienia klientów, a postaw kientów do nastawienia instytucji”. - Berneys.
Definicje indywidualne:
- PR to element zarządzania komunikacją między organizacją a jej otoczeniem. - James Grunig. Modele PR: ( realizacyjne 1984 );
Model agenta prasowego - 16% - celem publicysty jest rozgłos organizacji - przekaz jednokierunkowy, ukoloryzowany i niepewny; Zadania PR: Publicity i propaganda. Cel organizacji: kontrola, zapanowanie nad opinią publiczną. Rola PR: doradztwo dla organizacji.
Model informacji publicznej ( najbardziej popularny ) - 50% - przekaz jednokierunkowy, raczej kompletny - imprezy, publikacje prasowe i promocyjne. Zadania PR: rozpowszechniane informacji w imieniu organizacji. Cel organizacji: pozyskanie opinii publicznej. Komunikacja jednostronna, liczy się prawda.
Model dwukierunkowy asymetryczny - 20% - komunikacje dwukierunkowe z przewagą nadawcy - model „naukowej perswazji” = my mamy racje. Zadania: przekonywanie na podstawie prawdziwych informacji. Cel organizacji: kontrola, zapanowanie nad opinią publiczna. Rola PR: doradztwo dla organizacji. Co oni chcą? Jak możemy zaspokoić potrzeby? Badanie nastawienia przed i po kampanii.
Model dwukierunkowy symetryczny - 16% - celem jest budowanie wzajemnego zrozumienia - komunikacja dwukierunkowa, wzajemna zmiana zachowań. Zadania PR: szukanie obustronnego zrozumienia przez dialog. Cel organizacji: zgodność z opinia publiczną. Rola PR: pośrednictwo między organizacją a otoczeniem. Sprawdzanie wzajemnego zrozumienia przez opinię publiczną i organizacją.
Excellent + PR na 4 płaszczyznach:
Programowej - aby działania PR były efektywne musza mieć strategiczny charakter.
Departamentów - aby działania PR były efektywne musi występować dobra komunikacja pomiędzy departamentami organizacji. Działania PR muszą w odróżnienie od marketingu….
Organizacyjnej - aby działania PR były efektywne struktura organizacji instytucji musi wykorzystywać dwukierunkowy, symetryczny model komunikacji i musi występować niezakłócona komunikacji komórki PR z zarządem. Struktura organizacji musi być na tyle doskonała
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)