To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Modele PR
Model agenta prasowego Model informacji publicznej Model dwukierunkowy asym.
(15% firm w USA) (50% firm) (20% firm)
Cel: publicity (rozgłos) Przekaz jednokierunkowy Komunikacja dwukierunkowa
oanizacji raczej kompletny z przewagą nadawcy
Przekaz jednokierunkowy Imprezy, publikacje prasowe Model „naukowej perswazji”
kloryzowany, niepełny promocje my mamy rację
Model dwukierunkowy symetryczny
(15% firm)
Cel: Budowanie wzajemnego zrozumienia
Komunikacja dwukierunkowa
wzajemna zmiana zachowań
Model agenta prasowego:
Zadania PR: Publicity i Propaganda
Cel organizacji: Kontrola, zapanowanie nad opinią publiczną.
Rola PR: doradztwo.
Komunikacja jednostronna: nadawca - odbiorca
Obecne zastsowanie: sport, teatr, promocja sprzedaży, partie, kościoły
Model 2: Zadanie PR: Rozpowszechnianie informacji.
Cel: Pozyskiwanie opinii
Rola PR: Informowanie
Wciąż komunikowanie jednostronne.
Obecne zastosowanie: rządy, ZZ, non-profit, przedsiębiorstwa
Model 3:
Zadanie PR: Przekazywanie na podstawie prawdziwych informacji
Cel: Kontrola, zapanowanie nad opinią publiczną
Rola PR: Doradztwo dla organizacji
Pojawia się sprzężenie zwrotne - badamy komunikaty odbiorcy żeby lepiej dostosowywać komunikat.
Obecne zastosowanie: gospodarki konkurencyjne, agencje
Model 4:
Zadanie PR: szukanie 2-stronnego zrozumienia przez dialog. Cel organizacji: Zgodność z opinią publiczną
Rola PR: Pośrednictwo między otoczeniem a organizacją.
Komunikowanie dwustronne, symetryczne.
Zastosowanie: Organizacje nastawione prospołecznie, przedsiębiorstwa produkujące artykuły masowe.
Istotą działań PR jest kształtowanie wizerunku - organizacji, firmy, instytucji. W czasach gdy na rynku co chwila pojawiają się nowe firmy - szefostwa tychże muszą zrobić coś, co sprawi, że ich firma zaistnieje w świadomości społecznej. Stąd pojawia się zapotrzebowanei na specjalistów PR. Wizerunek kształtuje się w drodze komunikacji.
Wizerunek to wyobrażenie jakie jedna lub wiele publiczności ma o sobie, przedsiębiorstwie lub instytucji - nie jest to obraz będący więc wierną wizją rzeczywistości.
Zamiennie z terminem wizerunek używa się określenia „image”. Wizerunek nie jest zbiorem szczegółów, faktów, ale przede wszystkim przekonań, przemyśleń, impresji.
Według psychologów wizerunek to obraz polegający na odzwierciedleniu świadomości spostrzeganych poprzednio składników rzeczywistości. Nie jest nigdy wierną kopią, gdyż każdy postrzega subiektywnie. Oznacza to, że mamy realne szanse na kreowanie kształtu tegoż wizerunku - wcale nie zmieniając przy tym rzeczywistości.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)