To tylko jedna z 15 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Media i reklama a postawy i zachowania polityczne Wielka siła oddziaływania dzięki szybkości informacji, zasięgowi i łatwemu dostępowi. Kształtują obraz świata, kreują style Ŝycia, wzorce, wartości, normy kulturowe. NajwaŜniejsza jest telewizja (słowo i obraz). Dla wielu osób media (telewizja) to jedyne źródło wiedzy na temat polityki. Przyjmuje się, Ŝe w krajach demokratycznych rola wolnych i pluralistycznych mediów jest fundamentalna. Dobre działanie instytucji demokratycznych i funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego wymaga wolnych mediów. Są takŜe głosy, Ŝe niektóre cechy współczesnych mass mediów szkodzą demokracji, poniewaŜ niszczą kapitał społeczny i kształtują nieprawdziwy obraz świata społecznego (Putnam 1995; Pratkanis&Aronson 2003). Programy informacyjne w mediach elektronicznych coraz bardziej przypominają programy rozrywkowe. Liczą się przede wszystkim informacje przyciągające uwagę, atrakcyjne, przedstawione w barwnej i dynamicznej formie, niezbyt obciąŜające intelektualnie. Rozwój kanałów informacyjnych kreuje ogromny popyt na polityczne „newsy”, przez co polityka jest coraz bardziej uprawiana „dla mediów” i „poprzez media”. Współczesne media Odbiór i pamiętanie tego co dociera do nas za pośrednictwem mediów podlega tym samym ogólnym regułom pamięci, które opisał kiedyś F. Bartlett (1932). Schematy poznawcze, przekonania i postawy modyfikują zapamiętywanie, przechowywanie w pamięci i oceny odbieranych informacji. Na przykład, selektywność pamięci jest większa, gdy dotyczy kwestii silnie związanych z centralnymi wartościami odbiorcy, a materiał neutralny dla odbiorcy, jak pokazuje wiele badań, jest zapamiętywany słabiej niŜ taki, który angaŜuje jego wartości i postawy. Przekazywanie informacji w mediach masowych, ze względu na mechanizmy rządzące uwagą odbiorców muszą być selektywne. Najbardziej liczą się te „newsy", które są z róŜnych względów atrakcyjne. Zdaniem Pratkanisa i Aronsona (2003), analiza treści programów informacyjnych i publicystycznych w amerykańskich mass mediach wskazuje na kilka właściwości, które decydują , o czym się mówi i pisze. Są to: * nowość, aktualność; * związek z konfliktem, skandalem, dramatem; * niecodzienność; * prostota; * związek z tym, co aktualnie eksponowane; * wizualność Wpływ informacyjny Ludzie, którzy oglądają telewizję dłuŜej i częściej niŜ przeciętni widzowie, mają
(…)
… kampanie wyborcze są
coraz bardziej ,,wrogie i brzydkie”. Programy polityczne wzbudzające silne emocje
negatywne nie są wcale lubiane, ale treści które zawierają są zapamiętywane lepiej niŜ
treści neutralne lub zawierające emocje pozytywne (potwierdza to seria badań
eksperymentalnych prowadzonych Reevesa i Nassa; 2000).
RóŜne sposoby kreowania emocjonalnego przekazu
Efekt czystej ekspozycji (Zajonc, 1968…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)