Reklama a postawy i zachowania polityczne

Nasza ocena:

5
Pobrań: 196
Wyświetleń: 854
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reklama a postawy i zachowania polityczne - strona 1 Reklama a postawy i zachowania polityczne - strona 2 Reklama a postawy i zachowania polityczne - strona 3

Fragment notatki:


Media i reklama a postawy i  zachowania polityczne Wielka  siła  oddziaływania  dzięki  szybkości  informacji,  zasięgowi i  łatwemu  dostępowi. Kształtują obraz świata, kreują style Ŝycia, wzorce, wartości, normy kulturowe.  NajwaŜniejsza jest telewizja (słowo i obraz).  Dla wielu osób media (telewizja) to jedyne źródło wiedzy na temat polityki. Przyjmuje  się,  Ŝe  w  krajach  demokratycznych  rola  wolnych  i  pluralistycznych  mediów  jest  fundamentalna.  Dobre  działanie  instytucji  demokratycznych  i  funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego wymaga wolnych mediów.  Są  takŜe  głosy, Ŝe  niektóre  cechy współczesnych  mass  mediów  szkodzą  demokracji,  poniewaŜ  niszczą kapitał społeczny  i  kształtują  nieprawdziwy  obraz  świata  społecznego (Putnam 1995; Pratkanis&Aronson 2003). Programy  informacyjne  w  mediach  elektronicznych  coraz  bardziej  przypominają programy rozrywkowe. Liczą się przede wszystkim informacje przyciągające uwagę,  atrakcyjne,  przedstawione  w  barwnej  i  dynamicznej  formie,  niezbyt  obciąŜające  intelektualnie.   Rozwój kanałów informacyjnych kreuje ogromny popyt na polityczne „newsy”, przez  co polityka jest coraz bardziej uprawiana „dla mediów” i „poprzez media”.  Współczesne media  Odbiór i pamiętanie tego co dociera do nas za pośrednictwem mediów podlega tym  samym ogólnym regułom pamięci, które opisał kiedyś F. Bartlett (1932). Schematy  poznawcze, przekonania i postawy modyfikują zapamiętywanie, przechowywanie w  pamięci  i  oceny  odbieranych  informacji.  Na  przykład,  selektywność pamięci  jest  większa,  gdy  dotyczy  kwestii  silnie  związanych  z  centralnymi  wartościami  odbiorcy,  a materiał neutralny dla  odbiorcy,  jak  pokazuje  wiele  badań, jest  zapamiętywany słabiej niŜ taki, który angaŜuje jego wartości i postawy.  Przekazywanie informacji  w  mediach  masowych,  ze  względu  na  mechanizmy  rządzące uwagą odbiorców muszą być selektywne. Najbardziej liczą się te „newsy", które są z róŜnych względów atrakcyjne. Zdaniem Pratkanisa i Aronsona (2003), analiza treści programów informacyjnych i  publicystycznych w amerykańskich mass mediach wskazuje na kilka właściwości,  które decydują , o czym się mówi i pisze. Są to: * nowość, aktualność; * związek z konfliktem, skandalem, dramatem; * niecodzienność; * prostota; * związek z tym, co aktualnie eksponowane; * wizualność Wpływ informacyjny  Ludzie, którzy oglądają telewizję dłuŜej i częściej niŜ przeciętni widzowie, mają

(…)

kampanie wyborcze
coraz bardziej ,,wrogie i brzydkie”. Programy polityczne wzbudzające silne emocje
negatywne nie są wcale lubiane, ale treści które zawierają są zapamiętywane lepiej niŜ
treści neutralne lub zawierające emocje pozytywne (potwierdza to seria badań
eksperymentalnych prowadzonych Reevesa i Nassa; 2000).
RóŜne sposoby kreowania emocjonalnego przekazu
Efekt czystej ekspozycji (Zajonc, 1968…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz