Marketing polityczny - materiały do kolokwium

Nasza ocena:

3
Pobrań: 539
Wyświetleń: 2072
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing polityczny - materiały do kolokwium - strona 1 Marketing polityczny - materiały do kolokwium - strona 2 Marketing polityczny - materiały do kolokwium - strona 3

Fragment notatki:

WYKŁADY Z MARKETINGU POLITYCZNEGO - MATERIAŁ DO PIERWSZEGO KOLOKWIUM Wykład nr 1 - 26.02. 2011 Temat: Marketing polityczny - dojrzała dyscyplina naukowa Istota marketingowych kampanii politycznych - polega na czymś odwrotnym niż propaganda. Jeżeli za propagandę uznamy jednokierunkowy wpływ władzy czy ośrodka chcącego osiągnąć jakieś cele, nie liczącego się z potrzebami odbiorców - tylko ma za cel wtłoczenie czegoś do głowy - to będzie propaganda. Marketing bierze potrzeby i motywacje odbiorców. Ludzie są traktowane jako racjonalne jednostki, mające potrzeby i motywacje - jest to klucz dla polityków do tworzenia ofert politycznych.
Kampania wyborcza w amerykańskim stylu - co to oznacza? - podchodząc w sposób marketingowy do kampanii, każda kampania jest oparta na szczegółowych, jakościowych kampaniach tego rynku. Dotyczy to samej spektakularności medialnej w ocenie kampanii, chodzi o przekazanie perswazyjne.
Podejście marketingowe - powszedniość kampanii wyborczych. Pojedyncze są przypadki, gdzie polityk prowadzi kampanię bez elementów marketingu. Dążenie do stworzenia do optymalnej oferty politycznej.
Polityka, partie sprzedają się jak produkt ekonomiczny - mydło czy masło.
Większość technik marketingowych pochodzi z rynku ekonomicznego. Metody te to jest to co wybory widzą w całości kampanii - i to jest ¼ kampanii marketingowej - efekt końcowy.
Reklama polityczna - telewizyjna - reklama komercyjna.
Idee i definicje marketingu Polit.
PRZYCZNY pojawienia się w świecie
- trwają ponad 100 lat, ale od niedawna są kampaniami marketingowymi
Marketing polityczny powstał bo:
1) powstało radio i TV, masowe środki przekazu - NOWA PLATFORMA RYNKU PRZEKAZU - najpierw rynek komercyjny
2) wzrost roli liderów politycznych; o wiele lepiej dla mediów jest kiedy mogą przedstawiać, prezentować pojedyncze osoby niż jakieś grupy, które nie mają twarzy tylko gdzieś tam funkcjonują. - Inaczej w USA inaczej w EUROPIE
Torysi w GB - promonarchiści
Partie masowe - zawsze istnieli liderzy partii - w sensie instytucjonalnym
do dziś nie ma kłopotu z tym by w partiach europ wskazać kto jest liderem. W USA nie ma takich liderów w takim rozumieniu jak w europie. Kandydat jest w ramach partii i bez tej partii nic nie jest zrobić, partia jest na pierwszym miejscu. 3) Osłabienie lokalnych struktur partyjnych do poziomu minimum. Główne komórki - agitacja wyborcza. Ludzie ideowo zaangażowani. W raz ze wzrostem mediów lokalne struktury tracą na znaczeniu - mało kto zna np. radnych, a liderów całej partii zna.


(…)

… z własnym jednostkowym interesem i z pośród ofert wyborczych wybierają tą, która najlepiej pasuje do jego interesów. Postawami do tego była teoria racjonalnego wyboru. Krytycy nie zgadzają się że racjonalność jest głównym determinantem
podejście psychologii poznawczej - uwzględnia postępującą indywidualizacje polityki, m.in. od strony, - bierze pod uwagę role jaką odgrywa image poszczególnego kandydata…

Nierozłączność produktu politycznego z oferentem Długofalowość procesów marketingowych
Podstawowe pojęcia w marketingu politycznym
produkt polityczny - połączenie 3 podstawowych elementów - partii Polit, kandydata i idei politycznej - elementy nierozłączne - jeden bez drugiego nie może istnieć
produktowi politycznemu jest bliżej do usługi niż do towaru medialnego rynek polityczny - pewna przestrzeń interakcji pomiędzy politykami, partiami, a wyborcami, jest to przestań gdzie dokonuje się wymiana wartości, poglądów, nie tylko sam proces wyborczy,
Płaszczyzna rywalizacji konkretnych ofert politycznych - jakiś negocjacji,
rynek polityczny można podzielić na kilka sposobów (mały i wielki) - w zależności jak duża jest lojalność wyborców wobec partii. Wielki rynek - duża płynność głosu, częste zmiany preferencji…
… rynku politycznego - pojawiają się nowe ruchy polityczne
Historyczne fazy rozwoju kampanii politycznej - 3 etapy
Faza masowej propagandy
Faza kampanii medialnej - częściowo przenoszone mechanizmu z marketingu
Faza (do dziś) - Faza marketingu politycznego - partie kierują się całościowym podejściem, strategii wyborczej, nie ma prostych analogii z rynkiem ekonomicznym - liczy…
…, ze jakiś jego obraz subiektywny jest dostępny wyborcy - do złożoności wizerunku zaliczymy postrzeganie polityka jako osoby publicznej - np. polityk postrzegany jako członek elity rządzącej od jakiegoś czasu lub jako outsider - osoba wchodząca do polityki dopiero co, politycy dążą do tego aby postrzeganie z zewnątrz było jak największe. Postrzeganie kompetencji polityka do sprawowania funkcji np. „mgr” Kwaśniewski…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz