Wykład - Znaczenie i działanie marketingu politycznego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1323
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Znaczenie i działanie marketingu politycznego - strona 1 Wykład - Znaczenie i działanie marketingu politycznego - strona 2 Wykład - Znaczenie i działanie marketingu politycznego - strona 3

Fragment notatki:

Znaczenie i działanie marketingu politycznego Wykład trzeba zacząć od wyjaśnienia znaczenia terminu samego marketingu, a termin ten możemy znaleźć już a może dopiero w literaturze ekonomicznej ubiegłego stulecie. Pojawił się on w okresie powojennego boomu ekonomicznego. Masowa produkcja dóbr konsumpcyjnych na ogromną skale doprowadziła do sytuacji, w której trudno było sprzedawać towary i usługi niż je produkować, dlatego każdy starał się, aby wymyślać jak by tu przyciągnąć potencjalnego konsumenta i nakłonić go właśnie do zakupu tego a nie innego produktu czy usługi. Słowo „marketing” oznacza filozofię biznesu, która głosi, że droga do realizacji celów producenta, prowadzi przez satysfakcję konsumenta, zatem ten ostatni powinien zajmować pierwszoplanowe miejsce w procesie produkcyjnym. Marketing jest to odpowiednie planowanie, koordynowanie i kontrola wszystkich działań przedsiębiorstwa ukierunkowanego na aktualne i potencjalne rynki zbytu. W ujęciu nowoczesnym jest to działalność ludzka zmierzająca do zaspokajania pragnień i życzeń nabywców poprzez procesy wymiany. Od początku używania tego terminu jego definicja ulegała poszerzaniu. W rezultacie wprowadzono termin non-profit marketing - marketing w organizacjach niedochodowych. Marketing wychodził poza obszar reklamy towarów i usług rynkowych włączając inne podmioty życia społecznego, nie wytwarzające dóbr i usług przeznaczonych na sprzedaż i nie kierujących się motywem zysku finansowego. Jak stwierdził Philip Kotler promować można ludzi, miejsca, pomysły, doświadczenia i organizacje. Przykładem takiej promocji jest jak najbardziej marketing polityczny. Rynek polityczny odpowiada rynkowi ekonomicznemu, „sprzedającymi” są partie/ kandydaci a „kupującymi” są wyborcy, którzy mają wybrać najlepszy dla siebie „towar”. Jednak takie porównanie sprzedaży wizerunku polityka do sprzedaży np. proszku do prania czy czekolady jest bardzo uproszczone. Nie możemy powiedzieć, że marketing polityczny to, to samo co zwykły marketing komercyjny. Żadna marka nie wywołuje tyle emocji, co politycy. Nie pisze się tyle o produktach firmy xxx co o politykach, o których możemy przeczytać, usłyszeć codziennie. Politycy atakują się codziennie, markom się to nie przytrafia, przynajmniej w bezpośrednim starciu. Definicja mówi nam, iż marketing polityczny jest to „zespół teorii, metod, technik i praktyk społecznych, mających na celu przekonanie obywateli, by udzielili poparcia człowiekowi, grupie lub projektowi politycznemu”. Marketing polityczny jest instrumentem służącym do osiągania sukcesów na rynku politycznym. Do składników marketingu zaliczamy: osoby publiczne(politycy), grupy, projekty polityczne, idee, udzielone poparcie społeczne, techniki promocyjne i prezentacyjne, dotarcie do obywateli w kontekście prowadzenia kampanii politycznej.

(…)

… prowadzone są, a przynajmniej powinny być prowadzone przez cały czas, jednakże na czas kampanii wyborczej , co zauważa każdy wyborca szczególnie się nasilają. Wówczas działania te nazywane są marketingiem wyborczym. Ich głównym celem jest spopularyzowanie kandydatów i programu politycznego partii, doprowadzenie do uzyskania przez kandydatów jak największej liczby głosów, a w konsekwencji - wygranie wyborów…
… politycznego. Cała uwaga kampanii skupia się na zidentyfikowaniu potrzeb elektoratu. Jak pisze M. Scammell : „Strategiczne aspekty marketingu obejmują cele, priorytety, programy polityczne, zachowania partii i kandydatów oraz organizacje.” Do modelu marketingu politycznego zaliczamy: ofertę polityczną, kampanie polityczną marketingowo zorientowaną, środowisko marketingu politycznego. Przez ofertę polityczną…
…, od których zależy również osiągnięty sukces. Sztab składa się z: szefa sztabu, jego zastępcy, sekretariatu, doradców z różnych dziedzin, specjalistów od konkretnych przedsięwzięć, organizatorów poszczególnych imprez przedwyborczych, techników, specjalistów ds. promocji, rzeczników prasowych i innych osób pełniących doraźne misje. Jak stwierdziła amerykański politolog i doradca, F. Luntz: „reformy wyborcze…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz