Marketing polityczny

Nasza ocena:

5
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1568
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing polityczny - strona 1 Marketing polityczny - strona 2 Marketing polityczny - strona 3

Fragment notatki:

II ROK - Marketing Polityczny - Dr M. Piechocki - Marketing Polityczny - Dr M. Piechocki marcin.piechocki@amu.edu.pl Egzamin 28.03.2010 r. godz. 12:00 Marketing gospodarczy - 41 rok.
W latach 60 żadna organizacja nie może uniknąć marketingu
Definicja marketingu
Na początku w gospodarce dominowały dwie orientacje:
- P rodukcyjna (oznaczała koncentracje na wytwarzaniu i na produkcje, a łatwość sprzedaży wynikał z nadwyżki popytu na d podażą. To producent decydował ile i jakich towarów wypuści na rynek.).
- O rientacja dystrybucyjna (doszukiwała się sukcesów w sprzedaży w jej aktywizacji. Nie były istotne oczekiwania klientów)
Fimy które nie muszą prowadzić działalności marketingowe: Aquanet, coca-cola, Mcdonald.
Ekskluzywn e - posiadanie czegoś jest ograniczone do wąskiej grupy ludzi.
Produkt placement - np. w filmie zakrywane są loga produktów, albo pokazywane (marki aut, telefony komórkowe, garnitury)
Marka - jest nośnikiem informacji o cenie; informuje o stylu życia
Mar keting forowy - reklamują się na forach ludzie często wynajęci przez firmy reklamowe
Marketing szeptany - jeśli ktoś kupi coś dobrego, to mówi o tym kolejnej osobie, która też najprawdopodobniej go kupi
Pojawienie się marketingu politycznego było możliwe w konkretnych warunkach. Jest to związane z pojawieniem się nowych środków przekazu (telewizja - równoczesne dotarcie do wielu osób.)
Polityka się personalizuje - kampanie są oparte nie o program partii, tylko o osobowość lidera partii.
Nowe techniki badania opinii społecznej - marketing polityczny jest swego rodzaju komunikacja dwukierunkową
Zmiany w systemie politycznym polegają na:
- malejącej roli partii politycznej
- zmianach dotyczących elektoratu; pojawienia się wyborcy z indywidualnymi potrzebami
Marketing polityczny - nie ma go w systemach niedemokratycznych. Komunikowanie w obie strony.
W marketingu politycznym pojawia się taka kategoria jak rynek polityczny, rynek wyborczy. Rynek jest miejscem, gdzie wykonuje się wymiany zasobów (wymieniamy głos na obietnice realizacji programu, pomysłu). Uczestnikiem rynku są (wszyscy, którzy chcą w niej uczestniczyć i mogą):


(…)

… korzyści.
Funkcje mediów:
-informacyjna
-edukacyjna (spełniana poprzez rolę kulturotwórczą)
-platforma dla debaty publicznej
-rozrywkowa
Koncepcja modelu ograniczonego wpływu: zakłada że media nie odgrywją dużej roli w kampaniach wyborczych ponieważ wyborcy najczęściej podejmują decyzje kierując się partyjną afiliacją (sympatiami, przynależnością , poglądami), a kampania wyborcza jedynie utwierdza ich w przekonaniach. Przyjmuje się , że kampania pełni rolę utwierdzającą i ma wpływ modyfikujący. Modele oddziaływania kampanii wyborczej:
- utwierdza nas w naszych poglądach
- neutralizacja (osłabienie poglądów)
- modyfikacja twórcza (jeśli ktoś nie miał poglądów a kampania u niego wywołała pogląd na jakąś rzeczywistość)
- krystalizacja postawy (wyborcy, którzy nie byli zdecydowani już wiedzą na kogo głosować)
Podział wyborców z/u na wpływ na jaki wywiera na wyborcach kampania wyborcza:
- wyborcy wcześnie decydujący się, nie zainteresowani kampanią: trzeba ich zmobilizować do pójścia do zagłosowania
- wyborcy wcześnie decydujący się, zainteresowani kampanią: często związani z partią polityczną, trzeba ich utwierdzić w poglądach
- wyborcy późno decydujący się, zainteresowani kampanią: jest to grupa docelowa
… wobec kogoś
3 źródła autorytetu:
- gadżety (np. samochód, telefon, laptop)
- ubiór ( im człowiek lepiej ubrany, tym lepiej jest postrzegany)
- stopień naukowy
Najważniejsza dla wizerunku jest SKUTECZNOŚĆ i WYGLĄD.
Na wizerunek składają się też:
zdolności przywódcze - umiejętność podejmowania decyzji wbrew innym
zdolności komunikacyjne
cechy osobiste - zdolność budzenia sympatii, poczucie wielkości…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz