To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Definicja wizerunku kandydata i jego wymiary:
Ważne jest, by wizerunek odpowiadał cechom kandydata. Syndrom Ottingera - w kampanii telewizyjnej i bezpośredniej nie może być sprzeczności między rzeczywistymi cechami a wykreowanym dla potrzeb kampanii wizerunek. Szuka się kompromisu między rzeczywistymi cechami a pożądanymi przez wyborców. Duże znaczenie miały wybory prezydenckie w USA w 1968 roku - wykorzystano środki tj. do reklamy produktu przy kampanii Nixona. Kandydat staje się produktem, do którego zakupu zachęca reklama. Obraz jest schematem, stąd kreacja medialnego wizerunku jest bardzo ważna; należy uwypuklić pożądane cechy. Wizerunek pożądany to przekonanie wyborcy.
Wymiary wizerunku kandydata:
1. Aspekt kognitywny - obejmuje to, co wyborca wie o kandydacie.
2. Aspekt afektywny - obejmuje uczucia i emocje, które kandydat wzbudza u wyborcy (jest to najważniejszy aspekt, który ma największy wpływ na decyzję wyborcy).
3. Aspekt konatywny - związany z aktem woli wyborcy, podjęcie decyzji na temat wyboru.
48. Zawartość wizerunku kandydata:
Wizerunek jest etykietą towaru - pokazuje przynależność do partii, opanowanie, system organizujący kampanię, jakość - trwałość poglądów.
Występują trzy grupy kandydatów:
1. Kryterium roli politycznej - nowa twarz; pojednawca; agitator
2. Kryterium roli politycznej i stylu - mąż stanu, tytan, tradycjonalista, aktywista, arogant, kompetentny zawodowiec, manipulator, kandydat budzący zaufanie.
3. Kryterium stylu - pragmatyk, dojrzały, uczciwy, sprawny pod względem porozumiewania się, integralny.
Zawartość wizerunku kandydata:
1. Geograficzne zakorzenienie kandydata (miejsce urodzenia, gdzie się wychował i żył).
2. Odwoływanie się do wartości grupy społecznej (intelektualista, np. Geremek, milioner - Tymoński).
3. Wykształcenie kandydata (znajomość języków obcych)
4. Związki kandydata z partią polityczną (wizerunek kandydata powinien być zgodny z wizerunkiem partii; tu problem Kwaśniewskiego i Runowicza).
5. Etniczność, rasa i pochodzenie narodowe (ważne np. w USA)
6. Wiara, wyznanie, neutralność światopoglądowa
7. Orientacja seksualna
8. Zamożność
9. Cechy osobiste (uważane za najważniejszy element) - a) zdolności przywódcze (umiejętność sprawnego działania i pozyskiwania pracowników oraz stawiania im wymagań); b) kompetencja (umiejętność ciężkiej pracy, inteligencja i wiedza); c) integralność wewnętrzna (przyzwoitość, uczciwość, umiejętność dawania dobrego przykładu); d) empatia (umiejętność dbania o dobro obywateli, wzbudzanie akceptacji u wyborców, wewnętrzne ciepło).
(…)
… - w Polsce pierwszą partią zwracającą uwagę na ujednolicone ubiory kandydatów i polityków był Kongres Liberalno Demokratyczny, demonstrujący elegancję powstającej klasy średniej. Bardzo popularna stała się niebieska koszula, którą upowszechnił w Polsce A. Kwaśniewski w czasie kampanii prezydenckiej.
3. Język ciała i wyraz twarzy kandydata - duże znaczenie mają sprzeczności między przekazem werbalnym…
… bez dowodów; b) odpieranie - zaprzeczenie i dowody, że są niesłuszne; c) zaprzeczanie - odrzucenie zarzutów i kontratak; d) przyznanie się - potwierdzenie zasadności zarzutów, że albo czyn był celowy albo, że nieświadomy; akceptacja zarzutu, przyznanie i obietnica poprawy; e) wyznanie grzechu i akceptacja pokuty - przyznanie się do działania i stwierdzenie, że były one błędem. Jest jeszcze możliwość…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)