Regulowanie cyklu życia produktu- opracowanie

Nasza ocena:

5
Wyświetleń: 672
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

Regulowanie cyklu życia produktu.
Rodzaje cyklu życia produktu.
W rzeczywistości cykl życia poszczególnych produktów odbiega najczęściej od przedstawionego uprzednio klasycznego schema­tu. Jest to związane z charakterem samych produktów i moż­liwościami ich różnicowania oraz charakterem zaspokajanych przez nie potrzeb. Badanie cyklu życia poszczególnych produktów nic może więc być oparte wyłącznie na klasycznych schematach, lecz również na analizie faktycznego oraz zróżnicowanego za­chowania się produktu w procesie sprzedaży. Analiza klasycznych schematów może być jedynie narzędziem pomocniczym.
Zróżnicowane zachowanie się poszczególnych produktów w procesie sprzedaży umożliwia wyróżnienie różnych rodzajów cyklu życia produktu. Kryteriami tego wyróżnienia mogą być:
czas trwania cyklu;
czas trwania poszczególnych faz;
możliwości wydzielenia poszczególnych faz.
Cykle życia poszczególnych produktów mogą się różnić przede
wszystkim czasem ich trwania, co ilustruje rysunek 7.8. Wiele produktów ma krótki cykl życia na rynku. Jest to typowe przede wszystkim dla produktów podlegających modzie.' Stosunkowo szybko przebiega proces wprowadzania ich na rynek, a po osiągnięciu szczytowego poziomu sprzedaży —jesz­cze szybciej przebiega proces spadku wielkości popytu, co znajduje wyraz w skróceniu fazy IV cyklu życia produktu.
Rys. 8. Krótki cykl życia produktu
Długi cykl życia charakteryzuje stosunkowo szybkie tempo przyrostu wielkości sprzedaży w fazie I, a następnie mały przyrost wielkości sprzedaży w następnych fazach. Ten powolny, ale długookresowy przyrost wielkości sprzedaży zapewnia przedsiębiorstwu wzrost udziału w rynku. Po długim okresie wzrostu następuje powolny spadek wielkości sprzedaży. Długi cykl jest typowy dla produktów jednorodnych, które nie poddają się różnicowaniu oraz nie mają substytutów.
Cykle życia poszczególnych produktów mogą się różnić czas trwania kolejnych faz. Istnieją produkty, które mogą mieć wydłużoną w czasie fazę III przy wyrównanym czasie trwania pozostałych faz. Wiele jest takich produktów, które mają wydatnie skrócone fazy l i IV w stosunku do czasu trwania faz II i III. Widać to na rysunku 7.9.
Zmiany wielkości sprzedaży mogą się kształtować w taki sposób, który uniemożliwia bezsporne wyróżnienie poszczególnych faz cyklu życia produktu. W rzeczywistości trudne może być przede wszystkim wyróżnienie faz I i II oraz II i III. Przedmiotem analizy stają się wówczas fazy połączone. Te połączone fazy może ponadto charakteryzować zróżnicowany czas ich trwa­nia". Ilustruje to rysunek 7.10.

(…)

… na rynku, co przedstawia rysunek 7.11.
Uwzględniając trwały charakter właściwości produktu, wywo­łanie drugiego cyklu jego życia na rynku może nastąpić pod wpływem zmian:
struktury instrumentów i działań marketingowych;
potrzeb i preferencji nabywców;
.sytuacji i otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa.
Możliwość występowania różnych rodzajów cyklu życia po­szczególnych produktów oznacza, że przedmiot…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz