Regulowanie cyklu życia produktu.
Rodzaje cyklu życia produktu.
W rzeczywistości cykl życia poszczególnych produktów odbiega najczęściej od przedstawionego uprzednio klasycznego schematu. Jest to związane z charakterem samych produktów i możliwościami ich różnicowania oraz charakterem zaspokajanych przez nie potrzeb. Badanie cyklu życia poszczególnych produktów nic może więc być oparte wyłącznie na klasycznych schematach, lecz również na analizie faktycznego oraz zróżnicowanego zachowania się produktu w procesie sprzedaży. Analiza klasycznych schematów może być jedynie narzędziem pomocniczym.
Zróżnicowane zachowanie się poszczególnych produktów w procesie sprzedaży umożliwia wyróżnienie różnych rodzajów cyklu życia produktu. Kryteriami tego wyróżnienia mogą być:
czas trwania cyklu;
czas trwania poszczególnych faz;
możliwości wydzielenia poszczególnych faz.
Cykle życia poszczególnych produktów mogą się różnić przede
wszystkim czasem ich trwania, co ilustruje rysunek 7.8. Wiele produktów ma krótki cykl życia na rynku. Jest to typowe przede wszystkim dla produktów podlegających modzie.' Stosunkowo szybko przebiega proces wprowadzania ich na rynek, a po osiągnięciu szczytowego poziomu sprzedaży —jeszcze szybciej przebiega proces spadku wielkości popytu, co znajduje wyraz w skróceniu fazy IV cyklu życia produktu.
Rys. 8. Krótki cykl życia produktu
Długi cykl życia charakteryzuje stosunkowo szybkie tempo przyrostu wielkości sprzedaży w fazie I, a następnie mały przyrost wielkości sprzedaży w następnych fazach. Ten powolny, ale długookresowy przyrost wielkości sprzedaży zapewnia przedsiębiorstwu wzrost udziału w rynku. Po długim okresie wzrostu następuje powolny spadek wielkości sprzedaży. Długi cykl jest typowy dla produktów jednorodnych, które nie poddają się różnicowaniu oraz nie mają substytutów.
Cykle życia poszczególnych produktów mogą się różnić czas trwania kolejnych faz. Istnieją produkty, które mogą mieć wydłużoną w czasie fazę III przy wyrównanym czasie trwania pozostałych faz. Wiele jest takich produktów, które mają wydatnie skrócone fazy l i IV w stosunku do czasu trwania faz II i III. Widać to na rysunku 7.9.
Zmiany wielkości sprzedaży mogą się kształtować w taki sposób, który uniemożliwia bezsporne wyróżnienie poszczególnych faz cyklu życia produktu. W rzeczywistości trudne może być przede wszystkim wyróżnienie faz I i II oraz II i III. Przedmiotem analizy stają się wówczas fazy połączone. Te połączone fazy może ponadto charakteryzować zróżnicowany czas ich trwania". Ilustruje to rysunek 7.10.
(…)
… na rynku, co przedstawia rysunek 7.11.
Uwzględniając trwały charakter właściwości produktu, wywołanie drugiego cyklu jego życia na rynku może nastąpić pod wpływem zmian:
struktury instrumentów i działań marketingowych;
potrzeb i preferencji nabywców;
.sytuacji i otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa.
Możliwość występowania różnych rodzajów cyklu życia poszczególnych produktów oznacza, że przedmiot…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)