Wykład - cykl życia produków, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - cykl życia produków, sem IV - strona 1 Wykład - cykl życia produków, sem IV - strona 2 Wykład - cykl życia produków, sem IV - strona 3

Fragment notatki:

CYKL ŻYCIA PRODUKTU:
Zintegrowany cykl życia produktu składa się z 3 podcykli:
1. Obserwacji i badań związanych z produktem
2. Tworzenia, czyli powstawania i rozwoju produktu
3. Życia produktu na rynku
Pierwszy i drugi z wymienionych podcykli są związane z ponoszeniem przez przedsiębiorstwo wysokich kosztów. Wysokość tych kosztów jest uzależniona od zakresu i stopnia szczegółowości prowadzonych obserwacji i badań oraz czasu ich trwania.
W przypadku 3 podcyklu przedsiębiorstwo też ponosi koszty, ale pojawia się również sprzedaż dzięki której firma może osiągnąć zysk.
*Optymalnym rozwiązaniem dla firmy jest sytuacja gdy I, II z podcyklu są stosunkowo krótkie natomiast III jest relatywnie długi.
*W praktyce występuje jednak przeciwna tendencja która z roku na rok pogłębia się.
Przyczyny wydłużania podcyklu I i II, oraz skrócenia podcyklu III
1. Szybko postępujący proces zróżnicowania się potrzeb i preferencji nabywców
2. pojawienie się wciąż nowych sposobów postępowania konkurentów na rynku
3. prowadzi to do wzrostu niepewności działania firmy na rynku
4. tendencja ta będzie się pogłębiać
Cykl obserwacji i badań obejmuje 3 podstawowe etapy
1. poszukiwanie i gromadzenie idei nowego produktu ze źródeł zewnętrznych i wewnętrznych
2. przegląd i wstępna selekcja zebranych pomysłów
3. szacunkowa analiza ekonomiczno- finansowa zebranych pomysłów
Jeżeli wyniki przeprowadzonych obserwacji i badań wykazują, że celowe jest kontynuowanie prac, firma rozpoczyna proces wdrażania decyzji o powstawaniu i rozwoju produktu.
Cykl tworzenia produktu obejmuje
1. opracowanie prototypu nowego produktu
2. rynkowy test
3. wprowadzenie ewentualnych sugerowanych przez nabywców zmian
4. stworzenie ostatecznej wersji nowego wyrobu
Skuteczność działań podejmowanych w I i II podcyklu cyklu zintegrowanego znajduje odzwierciedlenie we wprowadzeniu na rynek nowego produktu, który od tego momentu rozpoczyna jednocześnie życie na rynku.
Cykl życia produktu na rynku- koncepcja tego cyklu powstała na podstawie praktycznych obserwacji wielu analogii pomiędzy przebiegiem życia organizmów w przyrodzie a etapami, przez jakie przechodzą produkty oferowane nabywcom na rynku. Tak jak każdy organizm rodzi się, rośnie i rozwija, dojrzewa oraz starzeje, również produkty niezależnie do ich rodzaju, ulegają określonym przeobrażeniom.
Cykl życia produktu- okres w którym produktu znajduje nabywców na rynku, rozpoczyna się w momencie np. wprowadzenia produktu na rynek, czyli tzw. komercjalizacji, a kończy wraz z jego wycofaniem co następuje z reguły z powodu znacznego spadku popytu.


(…)

… marki
Pełnia linia produkcyjna
Cena umożliwiająca utrzymanie udziału w rynku
Maksymalna liczna placówek
Przypominająca
Wielu
Dokonanie żniw, zawarciu kontraktów, wycofanie
Modele najlepiej sprzedające się
Cena umożliwiająca utrzymanie określonej rentowności
spadek liczby placówek
minimalna
spadek liczby
Przebieg rynkowego cyklu życia produktu zależy od:
-czasu trwania całego cyklu
-czasu trwania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz