To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
CYKL ŻYCIA PRODUKTU NA RYNKU:
Integrowany cykl życia produktu - etapy
I cykl obserwacji i badań związanych z produktem
II cykl tworzenia, czyli powstawania i rozwoju produktu
III cykl życia produktu na rynku
Pierwszy i drugi etap związany jest wyłącznie z ponoszeniem przez przedsiębiorców wysokich kosztów, natomiast w trzecim cyklu przedsiębiorstwo nadal ponosi wysokie koszty (zwłaszcza w początkowym okresie w związku z wprowadzeniem produktu na rynek), ale pojawia się w tym okresie sprzedaż, dzięki której firma zaczyna osiągać zysk. Wymienione powody sprawiają, że optymalnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstwa jest sytuacja kiedy I i II cykl są stosunkowo krótkie natomiast III jest relatywnie długi. W praktyce zarysowuje się przeciwstawna tendencja, która z roku na rok ulega zdecydowanemu pogłębieniu co przedstawia wykres:
I obserwacja i badania - fazy
poszukiwanie i gromadzenie pomysłów na nowy produkt (jak najwięcej, żeby było z czego wybierać); dzielimy je na:
pochodzące ze źródeł zewnętrznych (nabywcy) np. badania marketingowe, infolinie, treść pism reklamacyjnych, konkurenci, instytucje naukowe, literatura fachowa;
pochodzące ze źródeł wewnętrznych (np. pracownicy firmy - konkurs, działy badawczo-rozwojowe).
wstępna selekcja zebranych pomysłów - „na zimno”, odrzucić te nierealne;
wstępna analiza ekonomiczno-finansowa (oszacowanie kosztów jakich będzie wymagał rozwój pomysłu i efektów, jakie uzyskamy jeśli doprowadzimy pomysł do końca; jeśli nakłady przewyższą efekty-odrzucenie; kilka lub kilkanaście pomysłów zostaje);
II Cykl tworzenia, czyli powstawania i rozwoju produktu
tworzenie prototypu - pierwszy krok do urealnienia pomysłu;
wstępny test marketingowy prototypu/makiety/ dokumentacji graficznej - niezbyt liczna grupa potencjalnych nabywców i oceniających;
dokonanie ewentualnych udoskonaleń prototypu (na podstawie oceny);
tworzenie ostatecznej wersji produktu i wprowadzenie do produkcji.
III Cykl życia produktu na rynku
faza wprowadzenia produktu na rynek/ komercjalizacji
faza wzrostu
faza dojrzałości
faza spadku/schyłku
*niektórzy autorzy dodają po fazie dojrzałości fazę nasycenia;
To okres, w którym produkt znajduje nabywców na rynku; jest to sytuacja kiedy produkt jest akceptowany na rynku przez konsumentów.
Kształtowanie się sprzedaży i zysku w poszczególnych fazach cyklu życia produktu na rynku (krzywa klasyczna)
Odzwierciedla zjawisko stopniowego nabywania i tracenia przez produkt zdolności do zaspokajania potrzeb nabywców. Wg Kotlera tę koncepcję cechują własności:
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)