Reformy administracji w Prusach w XIX wieku

Nasza ocena:

3
Pobrań: 2051
Wyświetleń: 3234
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reformy administracji w Prusach w XIX wieku - strona 1 Reformy administracji w Prusach w XIX wieku - strona 2 Reformy administracji w Prusach w XIX wieku - strona 3

Fragment notatki:


Reformy administracji w Prusach w I połowie XIX wieku Stworzony w Prusach w XVIII wieku system państwa policyjnego wymagał gruntownych reform. Tworzący się ustrój burżuazyjny a także przemiany jakie następowały w Europie po rewolucji francuskiej niosły za sobą konieczność przebudowy państwa.
Pierwszy etap reform zarządu centralnego i administracji lokalnej przeprowadzony został na początku XIX w. . Reformy te - obejmujące zagadnienia społeczne, skarbowość, sądownictwo, wojskowość i administrację - choć w założeniach swych postępowe nie godziły jednak w istotę absolutyzmu monarszego i nie prowadziły do powstania ustroju konstytucyjnego.
Administracja lokalna i samorząd w Prusach w I połowie XIX wieku Administracja centralna Przeprowadzona reforma zarządu centralnego, którego zasadniczym celem było ujęcie administracji państwa w jednolite formy organizacyjne oraz stworzenie podstaw do sprawnego nią kierowania likwidowała anachroniczny system kolegialności wprowadzając w to miejsce zasadę jednoosobowości.
W 1808 r powołano 5 odpowiedzialnych ministrów stojących na czele resortów: spraw zagranicznych, wojny, skarbu, sprawiedliwości i spraw wewnętrznych ( do tego ostatniego należała cała administracja kraju, nadzór nad szkolnictwem i kościołem ). Reorganizacja w 1850 r stworzyła dziewięć resortów ( spraw zagranicznych, finansów, handlu, rolnictwa, sprawiedliwości, wyznań wojny spraw wewnętrznych i domu królewskiego), po 1878 r przybyło ministerstwo robót publicznych. Ministrowie sami kierowali resortami i byli za nie odpowiedzialni. W 1810r wprowadzono urząd kanclerza , koordynującego i nadzorującego działalność ministerstw. Od 1814 r stał na czele Ministerstwa Państwa ( w składzie wszyscy ministrowie). Po 1822 r w miejsce kanclerza przewodnictwo rady objął prezydent ministrów ( od 1848 r premier ). Utrzymywał się kolegialny system działania rady ministrów( równe stanowisko ministrów w stosunku do jej szefa , a przede wszystkim do króla, któremu ministrowie byli bezpośrednio podporządkowani. Mieli też bezpośredni do niego dostęp i prawo referowania spraw, za wiedzą premiera ). W 1817 r utworzono Radę Państwa będącą jedynie organem doradczym króla głównie w sprawach legislacyjnych . Administracja lokalna W latach 1808 -1815 dokonano reorganizacji władz lokalnych, a w II połowie XIX w zor ganizowano samorząd na szczeblach zarządu lokalnego.(najistotniejsze to :Ustawy: o ustroju powiatów - z 1872r, gmin miejskich -z 1853 r i gmin wiejskich - z 1891 r.) Od tej chwili administracja terytorialna sprawowana była przez fachowych urzędników będących pod kontrolą organów samorządowych.

(…)

… - na czele powiatowej administracji ogólnej stali landraci (starostowie), którym podlegały wszystkie sprawy administracji i policji powiatu.
Podstawowym organem samorządu był sejmik powiatowy, do którego kompetencji należały wszelkie uchwały w sprawach lokalnych oraz wybór delegatów do sejmu prowincjonalnego, jak również członków wydziału powiatowego.
Organem wykonawczym samorządu powiatowego, a zarazem…
… - były korporacjami prawa publicznego, którym powierzono samorząd we własnych sprawach, a także lokalną administrację państwową.
Samorząd
Na czele organów wykonawczych samorządu powiatowego stali landraci ( starostowie ) mianowani przez króla z kandydatów przedstawionych przez sejmik powiatowy. Podlegały mu sprawy administracji i policji powiatu.. Podstawowym organem samorządu był sejmik powiatowy ( 25 członków…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz