Redaktionsgeschichte, czyli metoda historii redakcji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 784
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Redaktionsgeschichte, czyli metoda historii redakcji - strona 1 Redaktionsgeschichte, czyli metoda historii redakcji - strona 2 Redaktionsgeschichte, czyli metoda historii redakcji - strona 3

Fragment notatki:


Redaktionsgeschichte ,czyli metoda historii redakcji. Pod koniec lat pięćdziesiątych XX w. powstaje nowa metoda i kierunek badań biblijnych, który jest reakcją na mankamenty Form­geschichte; nie zastępuje tamtej metody, lecz ją uzupełnia. Redaktions­geschichte, w odróżnieniu od poprzedniej, jest już dziełem biblistów zarówno protestanckich, jak i katolickich.
Twórcy i nazwa Niektórzy uważają, że do powstania Redaktionsgeschichte przy­czynił się już jeden z twórców Formgeschichte, K. W. Schmidt, przez zwrócenie uwagi na „ ramy Ewangelii ”, co tak bardzo interesuje egzegetów posługujących się metodą Redaktionsgeschichte.
Właściwi twórcy Redaktionsgeschichte pojawiają się jednak znacznie później, w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Pierwszy na potrzebę zastosowania nowej metody zwrócił uwagę egzegeta protestancki, G. Bornkamm, już w 1948 r. w małym artykule poświęconym opisowi uciszenia burzy na jeziorze. Obszerna rozprawa poświęcona Ewan­gelii według Łukasza: Die Mitte der Zeit . Studien zur Theologie des Lukas ukazuje się w 1954 r. i jest dziełem protestanckiego egzegety H. Conzelmanna. W 1956 r. pracę poświęconą Ewangelii Marka pu­blikuje protestant W. Marxsen nadając jej tytuł: Der Evangelist Markus . Studien zur Redaktionsgeschichte des Evangeliums . W 1959 r. studium poświęcone Ewangelii Mateusza wydał biblista katolicki z Erfurtu, W. Trilling. Tytuł pracy: Das wahre Israel. Studien zur Theologie des Matthausevangeliums . Są to pierwsze prace napisane według założeń nowej metody. Później powstaje seria prac stosujących nową metodę, a ich autorami są już egzegeci katoliccy i protestanccy.
Samej nazwy nowej metody użył po raz pierwszy W. Marxsen w podtytule swego dzieła. Na język polski tłumaczymy ten niemiecki termin jako historia redakcji. Używa się również pełniejszej nazwy: Redaktionsgeschichte Methode - metoda historii redakcji.
E. Haenchen zaproponował dla tej metody inną nazwę: Kompositions­geschichtliche - historia kompozycji, ale nazwa się nie przyjęła. ­
Geneza i główne założenia Szkoła historii form nie wykluczała z programu swoich badań studiowania roli ewangelistów w formacji Ewangelii. Jej ambicją było przecież prześledzenie całej historii tradycji, co wynikało z pod­stawowego założenia szkoły, że Ewangelie są rezultatem długiego procesu tradycji. W praktyce jednak M. Dibelius i R. Bultmann, zaabsorbowani analizą pierwotnych małych jednostek literackich, poświęcili mało uwagi redakcji ostatecznej.
Formgeschichte zredukowała do minimum pracę redaktorów Ewan­gelii. Uważano ich jedynie za kompilatorów, którzy połączyli razem różne elementy tradycji. Na szczęście krytyka literacka i historyczna ostatnich dwóch stuleci przywiązywała większe znaczenie do pracy ewangelistów. Badania nad wkładem ewangelistów i nad rolą wspól­noty i środowiska, w którym oni żyli i redagowali swoje Ewangelie, rozwinęły się zwłaszcza od początku lat pięćdziesiątych. Coraz licz­niejsze prace pozwalają sprecyzować intencje teologiczne każdego ewangelisty oraz zrozumieć, w jaki sposób zużytkowali materiały, które mieli do dyspozycji. Rezultatem jest m.in. to, że w odczuciu biblistów zmniejszyła się różnica między „teologiczną' Ewangelią Jana a Ewangeliami „

(…)

… życia Chrystusa: „Gdy dopełnił się czas Jego wzięcia z tego świata, postanowił udać się do Jerozolimy” (Łk 9,51). Ta podróż Jezusa w kierunku świętego miasta w rzeczywistości jest początkiem Jego podwójnego wywyższenia: na krzyżu i w chwale.
Podsumowanie
W latach osiemdziesiątych XX w. wyrażano niezadowolenie z powodu niedoskonałości metod historycznych, także metody hi­storyczno-krytycznej. Piętrzyły…
…) oraz narracyjnym światem Ewangelii. Coraz częściej posługiwano się metodami literackimi. Jednak różnorodność ujęć literackich (krytyka retoryczna, krytyka kompozycji, krytyka narracji, strukturalizm i in.) oraz napięcia między nimi (np. strukturalizm kontra poststrukturalizm) powodują także pewne za­mieszanie i są sygnałem, że nie można polegać tylko na nich.
Metoda historyczno-krytyczna, zwłaszcza w postaci historii redakcji, nadal pozostaje niezbędnym środkiem badania tekstów biblijnych. Wyzwania współczesnej krytyki literackiej zmuszają do modyfikacji, ale nie do porzucenia metod historyczno-krytycznych. Krytyka tych metod w ostatnich latach wskazała na ich ograniczenia i wezwała do otwarcia się także na nowe ujęcia w badaniu Biblii (zdając sobie sprawę z tego, że mają one także ograniczenia…
…, a następnie ukazanie charakteru i ważności jego pracy nad istnie­jącym wcześniej materiałem.
Metodę tę można zastosować do każdego innego pisma Nowego Testamennt, ale przede wszystkim stosowano ją w badaniach Ewan­gelii synoptycznych. Nie jest ona absolutną nowością, także wcześniej egzegetów interesowały cechy charakterystyczne Ewangelii. Dawna egzegeza nie rozróżniała jednak tak wyraźnie materiałów…
… Żydom, że Chrystus nie przybył po to, by obalić Prawo, lecz by je „udoskonalić”. Dlatego podaje sześć przykładów ilustrujących, w jaki sposób sprawiedliwość uczniów Jezusa powinna przewyższać sprawiedliwość uczonych w Piśmie i faryzeuszy, którzy wierniej zachowywali Prawo (M t 5,20-47). Mateusz pokazuje, że doskonałość chrześcijańska wymaga, by nie osądzać bliźniego (Mt 7,1), lecz traktować go tak, jak chcielibyśmy, by postępowano wobec nas (Mt 7,12). ,Łukasz nie jest zainteresowany w ukazywaniu chrześcijanom pochodzącym z pogaństwa, w jaki sposób Jezus doprowadził Prawo do doskonałości, lecz rozwija temat miłości, która powinna obejmować także nieprzyjaciół (Łk 6,27-36). Łukasz usiłował przekazać naukę Jezusa bardziej sumarycznie, ogra­niczając się do ukazania esencji Prawa i proroków, którą jest miłość (M…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz