Rasizm- doktryna i twórcy

Nasza ocena:

5
Pobrań: 406
Wyświetleń: 1722
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rasizm- doktryna i twórcy - strona 1 Rasizm- doktryna i twórcy - strona 2 Rasizm- doktryna i twórcy - strona 3

Fragment notatki:

Rasizm - doktryna i twórcy
Tezy składające się na pojęcie rasizmu w sensie ideologii i doktryny:
teza o istnieniu ras wyższych- o lepszych cechach i większej wartości
teza o wrodzonych różnicach fizycznych i psychicznych miedzy rasami ludzkimi- podstawa selekcji RS wyższych i niższych
teza o szkodliwości krzyżowania się ras, gdyż w interesie rozwoju i cywilizacji leży utrzymywanie czystości krwi i ras
Dyskryminacja rasowa- konsekwencja rasizmu. Jest to wszelkie zróżnicowanie, wykluczenie lub uprzywilejowanie z powodu rasy , koloru skóry, mające na celu i pociągające za sobą przekreślenie równości praw człowieka. Źródła i rozwój:
Myśl polityczna rasizmu pojawiła się w XIX w. Rozwijała się do ok. połowy XX, by potem stracić na znaczeniu. Jednak źródła wrogości międzyrasowej są bardzo stare. Starożytni Egipcjanie na naściennych malowidłach faworyzowali ciemnoczerwona rasę Egipcjan.
Wg mitologii Eskimosów- Wielka Istota stworzyła najpierw nieudaną rasę białego człowieka, dopiero później udaną rasę- przodków Eskimosów.
Wg amerykańskich Irokezów Bóg najpierw stworzył niedoskonałego białego człowieka, potem lepszego- czarnego, a na końcu najdoskonalszego- czerwonego.
Przez wiele stuleci Chińczycy nie mieli wątpliwości, że pod każdym względem ludzie rasy żółtej stoją wyżej od ludzi rasy białej.
Rasiści odczytali biblijne polecenie służenia drugim (historia Chama-syna Noego) za uzasadnienie rasowych nierówności, wykorzystywane m.in. w uzasadnianiu niewolnictwa Murzynów.
Wyższość ludzi rasy białej nad ludźmi rasy czerwonej i czarnej w okresie odkryć geograficznych i kolonizacji.
RASIZM FRANCUSKI
Przejawy widoczne szczególnie u schyłku XX w. Przedstawiciel: hrabia Artur de Gobineau. Jego podstawową teza głosiła, że ważne wydarzenia w dziejach ludzkości są następstwem istnienia ras niższych i wyższych i ich krzyżowania się. Za jedyny czynnik rozwoju społecznego przyjmował on różnice rasowe- „chemię ras” kształtującą ich „geologię moralną”. Z tezy tej wyprowadził myśl, że rozwój społeczny ras wyższych przebiega szybciej od rozwoju społ. ras niższych. Ludzkość dzielił na trzy rasy;
- białą- blondyni o niebieskich oczach i smukłej sylwetce, cechujący się mała zmysłowością, wysokim stopniem inteligencji, energia, talentem organizowania swojego życia wewn. I społ., poczuciem honoru, ładem itp. Urodzeni panowie i władcy. Najczystsza gałęzią tej rasy uznał rasę aryjską , której najczystsza krew mieliby posiadać Niemcy.
- żółtą- „rasa męska”- średni wzrost i ciemne oczy; wytrwałość, trzeźwość, praktyczność, mierna fantazja i przeciętna inteligencja.


(…)

… ludowej. Przedstawiciele:
Johann Gottlieb Fichte- Niemcy- najwcześniej dojrzały naród, który w ideologii nazizmu miał się przeobrazić w naród panów.
Richard Wagner- krzewił rasizm antyżydowski w muzyce i muzykologii. (Był kompozytorem). Paul Anton Lagarde- jego pisma poważnie przyczyniły się do rozwoju niemieckiego rasizmu antyżydowskiego. Wprowadził pseudonaukowy antysemityzm do salonów elit społ. Rozwiązanie kwestii żydowskiej widział w likwidacji religii żydowskiej lub w całkowitej asymilacji ludności żydowskiej (germanizacji) albo w przesiedleniu ich do Palestyny. Friedrich Wilhelm Nietzsche- idea nadczłowieka. Trzy fazy i poziomy rozwoju ludzi: przedczłowieka- nie różni się od zwierząt, człowieka- od zwierząt różni się tylko kulturą moralną i nadczłowieka-wybitna jednostka, ideał osobowy…
… z dyskryminacja etniczną, wyznaniową i polityczną. Widać to na przykładach różnych form dyskryminacji rasowej: apartheidu, segregacji i eksterminacji.
Ideolodzy apartheidu przyznają, że na ludności rasy białej ciąży chrześcijański obowiązek sprawiedliwości i opieki wobec innych ras. Ale, nawet spełnienie tego obowiązku nie zatrze różnic biologicznych pomiędzy rasami. Programowo nie dążą zatem do przezwyciężenia odrębności i separacji rasowej. Grupy rasowe uznają za odrębne jednostki pod względem polit., gosp., kult. i w miarę możliwości terytorialnym. Z takiej ideologii wyrósł w RPA cały szereg tradycyjnych i prawnoinstytucjonalnych elementów dyskryminacji rasowej.
Apartheid terytorialny realizowany był za pomocą rezerwatów wydzielonych dla ludności niebiałej. A. polityczny- brak rządowej i parlamentarnej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz