Rachunkowość - wskaźnik YIELD

Nasza ocena:

5
Pobrań: 833
Wyświetleń: 17808
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rachunkowość - wskaźnik YIELD - strona 1 Rachunkowość - wskaźnik YIELD - strona 2 Rachunkowość - wskaźnik YIELD - strona 3

Fragment notatki:

Średnia cena jest wskaźnikiem który występuje często pod nazwą wskaźnika przychodu na jeden sprzedany pokój i oblicza się go wg następującego wzoru:

przychody ze sprzedaży usług noclegowych ______________________________________

liczba sprzedanych (wynajętych) pokoi Wskaźnik ten określa faktyczna średnią stawkę uzyskana za jeden sprzedany pokój.

Porównanie tego wskaźnika z ceną podstawową ( rack rate) pozwala kontrolować na ile hotel skutecznie sprzedaje pokoje po cenie podstawowej i w konsekwencji w jakim stopniu stosuje rabaty i zniżki.

7. Wskaźnik YIELD ( inaczej RevPAR lub w rozwinięciu Revenue Per Available Room) Wskaźnik YIELD inaczej nazywany wskaźnikiem przychodu na jeden pokój dostępny lub będący w dyspozycji (REVPAR). Oblicza się go w dwojaki sposób:

średnia cena x wskaźnik frekwencji lub

przychody ze sprzedaży usług noclegowych ______________________________________

zdolność eksploatacyjne (usługowa) Wskaźnik ten dostarcza informacji o przychodzie wypracowanym przez każdy dostępny pokój i w swej strukturze wewnętrznej grupuje zarówno efekty poprawy efektywności w maksymalizacji średniej ceny jak i poprawy frekwencji.

Wskaźnik ten stwarza wiele możliwości poprawy efektywności funkcjonowania działalności noclegowej.

Przykład:

Hotel uzyskuje następujące wyniki

Średnia cena - 200,00 PLN

Frekwencja - 50,00 %

to wtedy YIELD wyniesie 200,00 * 50 % = 100,00

Przy założeniu, że hotel dysponuje 200 pokojami to ten sam wskaźnik wyliczony w drugim wzorze będzie wyglądał następująco( wyliczenie dla jednego dnia):

20.000,00 PLN (przychód w 1 dniu) : 200 (pokoi) = 100,00

Powyższe wyliczenia dla uproszczenia wyliczono dla 1 dnia lecz w praktyce liczy się je dla dłuższych okresów (miesiąc, kwartał, rok) oraz dla segmentów sprzedaży (goście businessowi, turystyka indywidualna, konferencje itp.).

Wskaźniki eksploatacyjne ( operacyjne ) w pionie gastronomicznym to: 1. Pojemność lokalu gastronomicznego Jednorazową pojemność lokalu gastronomicznego określa się liczbą miejsc konsumenckich, ewentualnie za pomocą powierzchni sal konsumenckich.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz