Rachunkowość, harmonizacja podatków - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 1736
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rachunkowość, harmonizacja podatków - wykład - strona 1

Fragment notatki:

doc ma jedną stronę i opatrzona jest tytułem - Harmonizacja podatków w UE.

...Polityka podatkowa każdego państwa jest częścią polityki gospodarczej, społecznej. Państwa nie są skłonne rezygnować ze swoich specyficznych rozwiązań w zakresie podatków, uwzględniają one bowiem specyficzną dla danego kraju sytuację, cele tej polityki, zwyczaje, tradycje...

...Z punktu widzenia przepływu towarów najważniejsze są podatki pośrednie ( VAT, akcyza), gdyż mają one charakter cenotwórczy. Te też podatki poddane zostały najdalej idącej harmonizacji przy równoczesnej likwidacji ceł w obrocie wewnątrzwspólnotowym...

Harmonizacja podatków w UE - Studia podyplomowe z Rachunkowości
Polityka podatkowa każdego państwa jest częścią polityki gospodarczej, społecznej. Państwa nie są skłonne rezygnować ze swoich specyficznych rozwiązań w zakresie podatków, uwzględniają one bowiem specyficzną dla danego kraju sytuację, cele tej polityki, zwyczaje, tradycje. W UE kwestie podatkowe pozostawiono w związku z tym do wyłącznej kompetencji państw członkowskich, co oznacza że uchwalenie wspólnotowych aktów prawnych z zakresu podatków wymaga zgody wszystkich krajów członkowskich ( zasada jednomyślności). Dlatego też przyjęte do tej pory akty prawne dotyczące podatków ( są to głównie dyrektywy) nie są nastawione na ustanowienie jednolitego dla całej Wspólnoty systemu podatkowego ale na eliminowanie rozwiązań podatkowych niezgodnych z ogólnymi celami Wspólnoty. Harmonizacja podatków powinna zapewnić neutralność podatkową która oznacza , że strumień produktów, kapitału, inwestycji, pracowników, specjalizacja międzynarodowa nie są zależne od podatków. Inaczej mówiąc system podatkowy nie powinien mieć wpływu na wybór produktu, miejsca inwestowania, miejsca pracy. Z punktu widzenia przepływu towarów najważniejsze są podatki pośrednie ( VAT, akcyza), gdyż mają one charakter cenotwórczy. Te też podatki poddane zostały najdalej idącej harmonizacji przy równoczesnej likwidacji ceł w obrocie wewnątrzwspólnotowym. W obszarze podatków bezpośrednich( dochodowe, majątkowe) , także o charakterze socjalnym ( ubezpieczenia społeczne), proces harmonizacji jest fragmentaryczny, ma zapewnić przede wszystkim swobodny przepływ kapitału, wyeliminować podwójne opodatkowanie dochodów, ograniczyć nadmierną konkurencję podatkową, wyeliminować unikanie opodatkowania. Przykładem może być Dyrektywa Rady z 3 czerwca 2003 w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w postaci wypłacanych odsetek ( docelowo pobór podatku w państwie skąd pochodzi kapitał) .
Dyrektywy wiążą państwa pod względem celów, pozostawiając z reguły władzom państw członkowskich swobodę wyboru środków i form ich realizacji. Za pomocą dyrektyw koordynuje się, ujednolica upodabnia akty prawa krajowego państw członkowskich. Państwa członkowskie realizują cele sformułowane w dyrektywie uchwalając, zmieniając lub uchylając przepisy prawa krajowego. W razie nie wdrożenia przepisów dyrektywy przez państwo członkowskie w podanym terminie, podatnicy mogą się powoływać na dyrektywę w postępowaniu w którym drugą stroną są krajowe organy administracji publicznej ( np. organy podatkowe). Ale organ administracji publicznej nie może się powoływać na prawo wspólnotowe jeśli nie zostało uwzględnione w prawie krajowym. Czyli podatnik nie musi znać prawa wspólnotowego, obowiązuje go prawo krajowe, ale może się powołać na prawo wspólnotowe , jeśli krajowe jest niezgodne ze wspólnotowym i minął już termin wdrożenia.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz