Rachunek kosztów - wykład 3

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1218
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rachunek kosztów - wykład 3 - strona 1 Rachunek kosztów - wykład 3 - strona 2 Rachunek kosztów - wykład 3 - strona 3

Fragment notatki:

Projektowanie i wdrażanie systemów Activity Based Costing (ABC, Rachunek kosztów działań)
1. Przesłanki wdrażania ABC
2. Porównanie z modelem tradycyjnym
3. Projektowanie systemów ABC
4. Wprowadzenie do ABM (Activity Based Management)
5. Wdrażanie ABC
Przesłanki wdrażania rachunku kosztów działań
(Activity Based Costing)
Rosnąca złożoność przedsiębiorstwa
Zróżnicowanie:
• produkty
• klienci, • rynki i kanały dystrybucji
Skomplikowanie: • procesy podstawowe • procesy innowacyjne i obsługi posprzedażnej
• procesy wspomagające
Subsydiowanie wzajemne produktów
Wielkość
produkcji Złożoność produktu Koszt zawyżony Koszt zaniżony mała duża mała duża Badania wykazują, że tradycyjny rachunek kosztów może zaniżać koszty produktów złożonych i produkowanych w małych ilościach !
Niewłaściwa informacja do zarządzania
1. Wyniki kalkulacji z księgowości są trudne do racjonalnego wytłumaczenia (np. produkty bardziej złożone są tańsze od mniej skomplikowanych)
2. Kalkulacje księgowe są podważane przez pracowników
3. Kadra zarządzająca i inżynierska przygotowuje własne obliczenia dla podejmowania decyzji
4. Reakcje rynku na ceny przedsiębiorstwa są trudne do wytłumaczenia, np.: - konkurencja od dawna sprzedaje takie same produkty po cenach niższych niż
koszty wytworzenia w naszym przedsiębiorstwie
- klienci kupują nasz produkt pomimo nadzwyczajnie wysokiej marży zysku
- konkurenci oskarżają nas o zaniżanie cen, a nasze koszty wytworzenia wydają
się być znacznie niższe niż u konkurentów
Porównanie modelu tradycyjnego z rachunkiem kosztów działań
W zarządzaniu informacja z ABC pozwala na efektywne sterowanie rentownością działalności firmy
• Zarządzanie rentownością portfela produktów,
• Zarządzanie rentownością portfela klientów, kanałów dystrybucji i rynków,
• Zarządzanie niewykorzystanym potencjałem,
• Wprowadzenie nowych produktów, • Pozyskiwanie nowych klientów, kanałów dystrybucji i rynków.
W zarządzaniu informacja z ABC pozwala optymalizować
posiadane zasoby i wykonywane działania Najczęściej wykorzystywane zastosowanie informacji z ABC w zarządzaniu:
• Krótkookresowa optymalizacja wykorzystania zasobów w przypadku niepełnego wykorzystania zdolności produkcyjnych
• Zarządzanie działaniami nie wnoszącymi wartości w celu optymalizacji ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz