To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Quattrocento - architektura
Architektura renesansowa zrodziła się w Toskanii we Florencji. Przełomową datą jest zbudowanie kopuły na katedrze Santa Maria del Fiore przez Filippa Brunelleschiego w 1420 r. Podstawową formą architektury stał się łuk półkolisty uważany za szlachetniejszy i bardziej harmonijny niż gotycki. Na bazie łuku półkolistego stosowano arkadę, portyk. Charakterystyczną budowlą stał się pałac miejski. Budowla zwarta na planie prostokąta z wewnętrznym dziedzińcem. Wnętrze kościoła w San Lorenzo Kopuła Santa Maria del Fiore
21. Quattrocento - rzeźba
Silny wpływ antyku, wnikliwa obserwacja natury. Marmur brąz, rzeźby stoją niezależnie od architektury, realizm, akt.
Przedstawiciele:
Donatello - w pełni nawiązywał do wzorców antycznych, stworzył typ pomnika konnego. Gattamelata, wzorowany na rzymskim pomniku Marka Aureliusza. Dawid
Filippo Brunelleschi - Andrea del Verrocchio - wybitny rzeźbiarz florencki XV w., twórca kolejnego wizerunku biblijnego Dawida oraz pomnika konnego Colleoniego w Wenecji.
Pomnik Colleoniego
22. Quattrocento - malarstwo
Rozwijają się świeckie gatunki tematyczne, portret, pejzaż. Wykorzystanie znajomości anatomii.
Perspektywa linearna
Rozwinięcie teorii ruchomego punktu techniki quattrocento
Miękki modelunek światłocieniowy - tworzy się trójwymiarowość
Rozwija się malarstwo ścienne
Zwrot ku naturze, dążenie do bryłowego odtwarzania postaci w trójwymiarowej przestrzeni.
Równowaga linii i barwy.
Rysunek jest rusztowaniem pod barwą nasyconą światłem. Symetria, równoważne formy, kształty, postaci - po obu stronach obrazu.
Ulubione figury: trójkąt, koło, stożek.
Kompozycja zamknięta.
Massacio - jeden z najwybitniejszych. Przedstawiał anatomiczne wizerunki ludzkiego ciała, ukazywał psychiczne doznania przedstawianych postaw. Stosował precyzyja perspektywę linearna, pełny nasycony koloryt, surowość form.
PRZYKŁADY- Anna Samotrzeć z 5 aniołami; Święta trójca; Freski z kaplicy Brancaccich (chrzest nowonarodzonych, Wygnanie z raju i Grosz czynszowy), Wygnanie z raju; Leczenie cieniem; Adam i Ewa w raju
Grosz czynszowy Sandro Botticelli - obrazy religijne, alegoryczne, mitologiczne, portrety
malarz kobiecego wdzięku, stworzył kanon piękna kobiecego (wychudzone, szczególny typ urody, uśmiech)
chłodny czysty koloryt
zamiłowanie do detali
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)