Quattrocento - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 721
Wyświetleń: 2737
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Quattrocento - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

Quattrocento - architektura
Architektura renesansowa zrodziła się w Toskanii we Florencji. Przełomową datą jest zbudowanie kopuły na katedrze Santa Maria del Fiore przez Filippa Brunelleschiego w 1420 r. Podstawową formą architektury stał się łuk półkolisty uważany za szlachetniejszy i bardziej harmonijny niż gotycki. Na bazie łuku półkolistego stosowano arkadę, portyk. Charakterystyczną budowlą stał się pałac miejski. Budowla zwarta na planie prostokąta z wewnętrznym dziedzińcem. Wnętrze kościoła w San Lorenzo Kopuła Santa Maria del Fiore
21. Quattrocento - rzeźba
Silny wpływ antyku, wnikliwa obserwacja natury. Marmur brąz, rzeźby stoją niezależnie od architektury, realizm, akt.
Przedstawiciele:
Donatello - w pełni nawiązywał do wzorców antycznych, stworzył typ pomnika konnego. Gattamelata, wzorowany na rzymskim pomniku Marka Aureliusza. Dawid
Filippo Brunelleschi - Andrea del Verrocchio - wybitny rzeźbiarz florencki XV w., twórca kolejnego wizerunku biblijnego Dawida oraz pomnika konnego Colleoniego w Wenecji.
Pomnik Colleoniego
22. Quattrocento - malarstwo
Rozwijają się świeckie gatunki tematyczne, portret, pejzaż. Wykorzystanie znajomości anatomii.
Perspektywa linearna
Rozwinięcie teorii ruchomego punktu techniki quattrocento
Miękki modelunek światłocieniowy - tworzy się trójwymiarowość
Rozwija się malarstwo ścienne
Zwrot ku naturze, dążenie do bryłowego odtwarzania postaci w trójwymiarowej przestrzeni.
Równowaga linii i barwy.
Rysunek jest rusztowaniem pod barwą nasyconą światłem. Symetria, równoważne formy, kształty, postaci - po obu stronach obrazu.
Ulubione figury: trójkąt, koło, stożek.
Kompozycja zamknięta.
Massacio - jeden z najwybitniejszych. Przedstawiał anatomiczne wizerunki ludzkiego ciała, ukazywał psychiczne doznania przedstawianych postaw. Stosował precyzyja perspektywę linearna, pełny nasycony koloryt, surowość form.
PRZYKŁADY- Anna Samotrzeć z 5 aniołami; Święta trójca; Freski z kaplicy Brancaccich (chrzest nowonarodzonych, Wygnanie z raju i Grosz czynszowy), Wygnanie z raju; Leczenie cieniem; Adam i Ewa w raju
Grosz czynszowy Sandro Botticelli - obrazy religijne, alegoryczne, mitologiczne, portrety
malarz kobiecego wdzięku, stworzył kanon piękna kobiecego (wychudzone, szczególny typ urody, uśmiech)
chłodny czysty koloryt
zamiłowanie do detali
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz