GHIBERTI A DONATELLO

Nasza ocena:

3
Pobrań: 182
Wyświetleń: 1463
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 GHIBERTI A DONATELLO  - strona 1  GHIBERTI A DONATELLO  - strona 2

Fragment notatki:

GHIBERTI A DONATELLO Lorenzo Ghiberti 1380-1455 florencki rzeźbiarz, złotnik i architekt, a także teoretyk sztuki. Tworzył w okresie   quattrocenta , p ostacie stanowią jakby elementy krajobrazu, a przez swoją wiotkość nawiązują do   gotyku międzynarodowego . Commentarii po 1447. Trzy części: 1. Omawia znaczenie osiągnięć antku dla bieżących zagadnień artystycznych. 2. Dzieje sztuki florenckiej do schyłku XIII w, pochwała Giotta i autobiografia. 3. Próba stworzenia własnej teorii sztuki 1401-1402 - konkurs (pierwszy w dziejach historii sztuki) na drugie (północne) drzwi baptysterium florenckiego przy kościele Santa Maria del Fiore (pierwsze w XIV w wykonał Andrea Pisano). Udział wzięło 6 rzeźbiarzy. Zadaniem konkursowym był relief ofiarowanie Izaaka; zachowały się dwa: Bruneleschiego i Ghibertiego. Wygrywa Ghiberti. Prace trwają 1403-1424, Dzieło to zawierające 20 płaskorzeźb z życia   Chrystusa   i 8 z postaciami ewangelistów i ojców kościoła. Drzwi są złocone i pokryte dodatkowo rtęcią co nadaje im połysk.   Pokazanie postaci stanowiło przełom w plastyce włoskiej jako renesansowe studium indywidualizmu postaci z rysami portretowymi oraz antykizacją draperii. Charakterystyczne jest również niemal oderwanie postaci od tła. W tle przedstawień umieszcza architekturę antyczną lub włoską ściśle wykreśloną przez perspektywę. Przedstawienie budowane w diagonalny splot linii, bardzo wówczas nowoczesny.   Izaak inspirowany jest już posągami klasycznymi. Pracę tę charakteryzuje płynność form i zwarta kompozycja. Istotę rzeźby renesansowej wyraża tendencja do realistycznego przedstawienia człowieka, nacisk na wyraz i ekspresję, malarskość. O ile u Ghibertiego jeszcze znajdujemy gotyckie elementy (idealizacja, piękno formalne) to u Donatella wyraz, ekspresja realistyczne ujęcie stają się programem artystycznym. - trzecie (wschodnie) drzwi baptysterium florenckiego Porta del Paradiso (Rajskie Wrota) 1425-1452 - brązowe, pozłacane, 10 kwater zawierających sceny ST (2 lub 3 wydarzenia na każdej - kompozycja symultaniczna), każde ze skrzydeł okolone jest ponadto   bordiurą   udekorowaną postaciami biblijnymi oraz wizerunkami artystów żyjących w czasach twórcy, wśród nich Lorenzo Ghiberti umieścił też swój autoportret oraz portret swojego syna - Vittorio ; malarskość; nazwa Rajskie Wrota nadana przez Michała Anioła; Pierwotnie drzwi ze scenami starotestamentowymi miały znajdować się po stronie północnej baptysterium, obecnie oryginał znajduje się w Museo dell'Opera del Duomo. - trzy posągi w niszach fasady oratorium San Michele we Florencji: Św. Jan (1416), Św. Mateusz i Św. Szczepan (1426) Donatello , właściwie   Donato di Niccolò di Betto Bardi (1386-1466)

(…)

… w Kościele Santa Croce we Florencji
- Crocefissio del contadino - krucyfiks chłopski w Santa Croce
- 1453 pomnik weneckiego kondotiera Gattamelaty na placu przed kościołem Św. Antoniego, Padwa - pierwszy renesansowy pomnik konny ustawiony na placu publicznym od czasów antycznych, inspiracją pomnik konny Marka Aureliusza, i konie z fasady kościoła Św. Marka w Wenecji
- szereg dzieł do Kościoła Św. Antoniego…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz