Renesans cz 1

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1316
Wyświetleń: 2919
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Renesans cz 1 - strona 1 Renesans cz 1 - strona 2 Renesans cz 1 - strona 3

Fragment notatki:


Jakkolwiek nic nie prześcignie romanizmu w dostojeństwie a gotyku we wzniosłości, to jednak obydwa te wspaniałe style nie były kompletne. Romanizm miał wspaniałą architekturę i mozaiki, ale nie stworzył ani malarstwa ani rzeźby o porównywalnym formacie. Gotyk miał jeszcze wspanialszą architekturę, cudowną rzeźbę drewnianą, miał również Giotta i Memlinga, ale dopiero renesans pozostawił nam wspaniałe malarstwo jako autonomiczny gatunek, kamienną rzeźbę godną klasycznych wzorów, a do baroku trzeba było czekać, aby rzemiosło osiągnęło jakość i finezję pozwalającą na uznanie go za dziedzinę sztuki.
Pierwsze dzieła zapowiadające renesans pojawiły się w malarskiej szkole florenckiej, której wzorem był Cimabue a mistrzem Giotto di Bondone, w którego dziełach pojawiła się naturalistycznie przedstawiona ludzka postać i jeszcze nieudolnie i intuicyjnie kreślona perspektywa. Wykluwanie się renesansu trwało całe trecento (XIV w.), w którym tworzyli tacy mistrzowie, jak Duccio, Simone Martini, Lippo Memmi, Pietro i Ambrogio Lorenzetti. Pojawienie się nowego, wielkiego stylu zawsze poprzedzone jest osiągnięciem przez styl panujący szczytowego rozkwitu i stopniowym wyczerpywaniem się jego możliwości rozwojowych, a także wydarzeniami o wymiarze historycznym, zmuszającymi ludzi do istotnych przewartościowań. Wydaje się, że w XIV wieku takim wydarzeniem była szalejąca w latach 1348 - 1350 dżuma, która w krótkim czasie zabiła 1/3 ludności Europy (w niektórych rejonach do 80%). Jakkolwiek podobne katastrofy nie mają bezpośredniego wpływu na styl sztuki, to w swojej krańcowości mogła zaważyć na mentalności współczesnych, przede wszystkim na ich stosunku do problemu śmierci, religii, własnego losu i przeznaczenia. Niemal biblijny wymiar katastrofy, jaką była „czarna śmierć” pchnął część współczesnych w kierunku mistycznej ascezy (biczownicy), ale ogromna większość przeżyła chwile głębokiego zwątpienia w Opatrzność i sens obowiązujących norm moralnych. W obliczu masowej zagłady do głosu dochodził zwierzęcy instynkt przetrwania.
CECHY SZTUKI RENESANSOWEJ
Cechy formalne sztuki renesansowej określiły następujące czynniki: - stworzenie teoretycznych podstaw i zastosowanie perspektywy zbieżnej (co umożliwiło realistyczne odwzorowanie rzeczywistości, a tym samym pobudziło zainteresowanie jej strukturą i poszukiwania skutecznych sposobów jej przedstawienia (światłocień, eksperymenty anatomiczne Leonarda da Vinci, botanika) - studia Brunelleschiego nad proporcjami budowli antycznych i dziełem Witruwiusza i związany z tym renesans porządków antycznych i greckiej rzeźby hellenistycznej, - wpływ malarstwa holenderskiego z jego zainteresowaniem dla tematyki dnia codziennego (Hugo van der Goes) Późny renesans (Andrea Palladio) wprowadził tzw. wielki porządek, kolumny przechodzące przez dwie lub więcej kondygnacji.

(…)

… cechy budowli renesansowych. Dachy były zazwyczaj spadziste, ozdobione attykami, sklepienia stiukami, a ściany freskami. Odrodzeniowe dziedzińce były ozdobione arkadami. Dużą rolę odgrywała także perspektywa. Najwybitniejszymi architektami tego okresy byli m.in.: Donato Bramante (zaprojektował Bazylikę św. Piotra), Bernardo Morando (zaprojektował Zamość), Filippo Brunelleschi (twórca m. in. kopuły…
… odrodzenia: W sztuce, podobnie jak i w architekturze, myślą przewodnią były proporcje. Wzorem był antyk. Artyści przedstawiali piękno ludzkiego ciała. Ich dzieła były realistyczne. Także natura odgrywała w ich twórczości duża rolę. Leonardo da Vinci, czy Michal Anioł prowadzili przecież badania anatomiczne. Najwybitniejsi artyści: Michał Anioł "Dawid", fresk "Stworzenie świata" w Kaplicy Sykstyńskiej
…, Antoine Caron, oraz wielu artystów anonimowych - nazwiska są chyba błędne.
ALBERTI:
Alberti - Tempio Malatestiano, Rimini
Alberti - San Andrea - fasada, Mantua
Alberti - Santa Maria Novella, Florencja
FILIPPO BRUNELLEISCHI:
Filippo Brunelleschi - Façade 1419-24 - Ospedale degli Innocenti (Szpital Niewiniątek), Florencja Filippo Brunelleschi - Santo Spirito, Florencja
Wnętrze Santo Spirito
Filippo Brunelleschi - San Lorenzo, Florencja
Filippo Brunelleschi - Nawa kościoła, 1419 - San Lorenzo, Florencja
Filippo Brunelleschi - kaplica Pazzich, Florencja
Kaplica Pazzich - kaplica rodowa Pazzich, znajdująca się przy kościele Santa Croce we Florencji. Została zaprojektowana przez Filippo Brunelleschiego ok. 1430 roku.
Prace przy budowie kaplicy rozpoczęły się dopiero w 1442 roku. Po śmierci Brunelleschiego…
… Tablice Praw 8. Jozue: Lud Izraela nad Jordanem, Podbój Jerycha 9. Dawid: Walka z Filistynami, Zabicie Goliata 10. Salomon i królowa Saby: Królowa Saby przed Salomonem
DONATELLO:
Donatello - św. Jerzy, c. 1416 Marble, height 214 cm Museo Nazionale del Bargello, Florence
Donatello - św. Jan Ewangelista, Evangelist John 1428-43 Polychrome stucco, diameter- 215 cm Old Sacristy, Church of San Lorenzo…
… bronze, height- 395 cm (without base) Campo di Santi Giovanni e Paolo, Venice
Andrea del Verrocchio - Młody Dawid, 1473-75 Bronze, height 125 cm Museo Nazionale del Bargello, Florence
Andres del VerrOcchio - Maria Magdalena Andrea del Verrocchio 1475, ole na płycie, Chrzest Chrystusa
płaskorzeźby niemowląt z Ospedale degli Innocenti - Rodzina Della Robbia
Fra Angelico - Zwiastowanie z Fiesole, 1430-32…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz