RZEŹBA TOSKAŃSKA WIEKU XV POZA DONATELLEM I GHIBERTIM

Nasza ocena:

3
Pobrań: 371
Wyświetleń: 1638
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 RZEŹBA TOSKAŃSKA WIEKU XV POZA DONATELLEM I GHIBERTIM - strona 1

Fragment notatki:

RZEŹBA TOSKAŃSKA WIEKU XV POZA DONATELLEM I GHIBERTIM Rodzina della Robbia - ceramiczne (terakotowe) płaskorzeźby modelowane w glinie i pokrywane emaliową polewą w kolorach zasadniczo dwóch tj. białym i błękitnym z dodatkiem zieleni i żółtego Luca della Robbia (1399-1482) rzeźbiarz włoski, jeden z głównych quattrocento , pracował we Florencji, tworzył rzeźby w brązie, marmurze i   terakocie ; wynalazca techniki barwnie glazurowanych rzeźb z wypalanej gliny od 1442; p iękno formalne - druga marmurowa trybuna śpiewacza tzw. kantoria dla katedry florenckiej 1431-38 (pierwszą wykonał Donatello) - treścią figuralnych przedstawień wersety z psalmu 150; pierwotnie znajdowała się nad drzwiami do północnej zakrystii katedry florenckiej, swoją formą przypomina starożytny rzymski sarkofag unoszony na pięciu wspornikach, architektoniczna dekoracja stanowi ramy dla dziesięciu płaskorzeźb przedstawiających śpiewające, tańczące i grające na rozmaitych instrumentach dzieci i młodzież, stanowią one ilustracje do   psalmu   150, którego fragmenty wypisane są na kantorii, reliefy cechuje duży stopień zróżnicowania wypukłości, niektóre fragmenty są oderwane zupełnie od podłoża, figury szczelnie wypełniają całą powierzchnię kwadratowych plakiet. - 5 reliefów na kampanili katedry florenckiej alegorie: dialektyki, poezji gramatyki muzyki arytmetyki - brązowe drzwi zakrystii katedry florenckiej - rzeźby w   Kaplicy Pazzich   przy kościele   Santa Croce   we Florencji - technika barwnie glazurowanych rzeźb z wypalanej gliny - Madonna z jabłkiem   1455-60 - typowym przedstawieniem stał się biały wizerunek Maryi z Dzieciątkiem na błękitnym, płaskim tle Andrea della Robbia (1437-1528)   Bratanek i uczeń   Luca della Robbia , rzeźby prawie wyłącznie w terakocie pokrytej emalią lub polewą, - medaliony z postaciami niemowląt w Spedale degli Innocenti 1463-66 - spotkanie Św. Dominika ze Św. Franciszkiem i Zwiastowanie w loggii Św. Pawła - tryptyk Porcjunkuli w Asyżu - marmurowy ołtarz główny w Santa Maria della Grazia w   Arezzo - rzeźby w kościele de la Verna (1479) i w katedrze   Prato   (1489) raz loggi San Paolo - w kościołach w Arezzo,   Pistoi   i   Prato   znajduje się większość jego prac Jacopo della Quercia (1374-1438) Rzeźbiarz quattrocento, przedstawiciel szkoły sieneńskiej, masywne i atletyczne postacie wypełniają całe pole kompozycji i odcinają się od tła mocnym konturem. - uczestnik konkursu na drugie drzwi florenckiego baptysterium, jego praca niezachowana - nagrobek Ilarii del Caretto w Lukce 1406

(…)

…, jego praca niezachowana
- nagrobek Ilarii del Caretto w Lukce 1406
- studnia/fontanna zwana Radosnym Źródłem Fonte Gaia w Sienie 1409/14-19
- ołtarz w kościele San Ferdiano w Lukce 1413
- brązowe płaskorzeźby proroków na chrzcielnicy w baptysterium sieneńskim 1414-1430
- 1425 reliefy głównego portalu kościoła Św. Petroniusza w Bolonii - sceny z biblijnej Księgi Rodzaju
-  jedna z plakiet zdobiących…
… w epoce quattrocenta, prowadził pracownię we Florencji, obrazy bracia wykonywali wspólnie - Antonio prawdopodobnie robił szkice, a Piero wykańczał dzieła, Antonio złotnictwa miał uczyć się u Ghibertiego, rzeźby u Donatella, a malarstwa u Uccella, badacz anatomii człowieka w ruchu, grupy nagich ludzi w ruchu, wedle tradycji był pierwszym artystą (przed Leonardem da Vinci) przeprowadzającym sekcje zwłok…
… Francesco de' Cioni 1435-1488
Włoski malarz i rzeźbiarz, przedstawiciel quattrocenta florenckiego, uczeń Donatella i Baldovinettiego oraz nauczyciel Leonarda da Vinci, zdał sobie sprawę, że nie potrafi dorównać swemu uczniowi, więc przestał malować i zajął się tylko rzeźbiarstwem, tworzył wspaniałe obrazy i rzeźby religijne, pełne harmonii, odznaczające się wytwornością, wirtuozerią techniczną i silnym…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz