BRUNELLESCHI A ALBERTI

Nasza ocena:

3
Pobrań: 462
Wyświetleń: 1764
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 BRUNELLESCHI A ALBERTI - strona 1  BRUNELLESCHI A ALBERTI - strona 2  BRUNELLESCHI A ALBERTI - strona 3

Fragment notatki:

BRUNELLESCHI A ALBERTI Filippo Brunelleschi (1377-1446) florencki rzeźbiarz, architekt i inżynier tworzący w epoce quattrocenta, jeden z pionierów architektury renesansowej
- Uczestnik konkursu na drugie drzwi florenckiego baptysterium, przegrywa z Ghibertim - figury są modelowane w sposób twardy i suchy, nie tworzą tak integralnej kompozycji jak u Ghibertiego, niektóre figury zdają się nie mieć związku z akcją, główne wydarzenie jest przedstawione z dramatycznym, nieco oschłym i zbyt dosłownym napięciem które osiąga szczyt w nożu w ręku Abrahama, linie kompozycji są pionowe i poziome, jeszcze gotyckie.
- ok 1423 wykonanie perspektywy architektonicznej we fresku Masaccia w Santa Maria Novella we Florencji
- odrzwia zakrystii w San Lorenzo we Florencji
- 1421 projekt Spedale degli Innocenti (Szpital niewiniątek) na placu SS. Annunziata - schronisko dla dzieci; loggia pierwszą typową czystą loggią renesansową, na której wzoruje się inne. Jej kolumny to pierwsze na świecie kolumny renesansowe - od nich mowa o renesansie w architekturze (kontynuacją krużganki wawelskie), nieklasyczne belkowanie pod arkadami, skromność, brak przeładowania dekoracją, cermaiczne medaliony Andrei della Robbia
- tła dla płaskorzeźb Donatella (Taniec Salome, Cud Św. Antoniego z Hostią)
- Palazzo Busini we Florencji -łączy średniowiecze (elewacja, kapitele dziedzińca) z renesansem (enthasis) - kopuła Santa Maria del Fiore we Florencji 1420-1436 (do 1430 z Ghibertim) - konkurs na budowę czaszy. Żebra ukryte między zewnętrzną a wewnętrzną kopułą czaszy. Pod względem konstrukcyjnym gotycka, ale wpływa na architektów XVI i XVII wieku m.in. na Michała Anioła przy budowie kopuły Kościoła Św. Piotra na Watykanie.
Kopuła punktem ambicji miast włoskich: Piza, Siena, Florencja
Brunelleschi zaprojektował kopułę żebrową (jakie znane były już w architekturze bizantyjskiej) na powstałym wcześniej ośmioboku bębna, murowaną przy pomocy podwieszanych rusztowań o zmniejszanym wieńcu. Ostrołukowy profil kopuły pozwolił zmniejszyć wywierany przez nią nacisk boczny, którego nie można było zredukować poprzez zastosowanie łuków przyporowych. Ponadto Brunelleschi zdecydował się na wykonanie kopuły o dwóch powłokach oraz zastąpienie w górnych jej partiach kamienia lżejszą cegłą.
W 1436 rozpisano konkurs na projekt latarni, która oparta na zworniku na szczycie kopuły stabilizuje konstrukcję swoim ciężarem. Brunelleschi wygrał konkurs, jednak prace rozpoczęto dopiero w 1446 roku. Po śmierci Brunelleschiego budowę kontynuował  Bernardo Rossellino  (według innych źródeł  Michelozzo ).
- San Lorenzo we Florencji (w miejscu dawnego) - z czasów Brunelleschiego pochodzi tylko tzw. Stara Zakrystia (Nowa Zakrystia Michała Anioła), reszta ukończona po jego śmierci. Brak fasady. Fundatorem Giovanni di Bicci de'Medici.


(…)

… regularnego Jana Kropidłę.
- 1446 rok Tempio Malatestiano w Rimini - projekt przekształcenia kościoła franciszkanów na mauzoleum księcia Zygmunta Malatesty z rodziną; fasada na wzór łuku triumfalnego - niezrealizowany całkowicie -Pałac Jana Ruccellai we Florencji ok 1446, artykulacja elewacji wzorowana na antyku (podziały pilastrami jak podziały kolumnami w Koloseum, po raz pierwszy zastosowano gzyms…
… z czerwonego porfiru i brązów wykonany w II poł. XV w z fundacji Wawrzyńca Wspaniałego przez Verocchia z dekoracją Donatella. - ok. 1430 kaplica przy Santa Croce we Florencji - fundacja Pazzich; kaplica grobowa/mauzoleum wzorcowa dla renesansu i baroku (w Polsce od XVI wieku począwszy od Kaplicy Zygmuntowskiej) medaliony apostołów między pilastrami i ewangeliści w żagielkach Andrei della Robbia, głowy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz