Włochy - Santa Maria Dela Salute - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 651
Wyświetleń: 2184
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Włochy -  Santa Maria Dela Salute - omówienie - strona 1 Włochy -  Santa Maria Dela Salute - omówienie - strona 2 Włochy -  Santa Maria Dela Salute - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

WENECJA-SANTA MARIA DELA SALUTE
*1631 *proj. BaldassareLonghen *kościół bazylikowy
*plan centralny *rzut-ośmiobok otoczony arkadowym obejściem
*odizolowane prostokątne prezbiterium z półokrągłymi absydami po bokach i wieżyczkami
Nakryte mniejszą kopułą *Otoczony sześcioma kaplicami
*kopuła dwupowłokowa na tamburze z Wysokim bębnem pokrytym wolutami i rzeźbami, wykonana z drewna *elewacja: dolna część
odzwierciedla podział w środku, dominuje olbrzymi portal ala łuk
tryumfalny TURYN-SAN LORENZO
*1668-1697 *proj. Guarino Guarini *pełnił role kaplicy królewskiej
*plan centralny- kwadratowy, rzut rozwija wewnątrz figurę ośmioboku, chór-poprzeczna elipsa
*eliptyczne prezbiterium z obejściem
*ażurowa, stożkowa, szkieletowa (zbudowana z żebrowatych Łuków) kopuła opięta jest na krzyżujących się gurtach
*miejsce przetrzymywania całunu turyńskiego
*owalny chór sklepiony drugą żebrowaną kopułą
Florencja - palazzo Strozzi -3 kondygnacje rozdzielone gzymsem-całość wieńczy podwójny ząbkowany gzyms, `1projekt:Cronaca-stopniowe boniowanie,okna typu florenckiego -na planie prostokąta, całość/dziedziniec, symetria-4 osie wejściowe, 3 przez sień, 1 przez reprez. hol-dziedziniec arkadowy kolumnowy-archiwolty na wzór rzymski ze zwornikami-na samej górze część otwarta z kolumnami,balust.-proporcje elewacji wzorowane na prop.człowieka-gzyms+1warstwa ciosów=1/8 h kondygnacji-gzyms wieńczący=1/8h budynku(32,32m)-gzyms+fryz=3,8m Mediolan - Sta Maria della Grazie
Bramantego- przebudowa bazyliki Santa Maria delle Grazie (1492-1499). Kościół ten, kompletnie wykończony w gotyku, upatrzył sobie Lodovico Sforza jako mauzoleum dla siebie i swej rodziny, a że chór wydawał mu się na ten cel nieodpowiedni, kazał go po 20 latach istnienia rozebrać i zlecił przebudowę Bramantemu.
B. pozostawiając część podłużną nienaruszoną, założył na szerokości wszystkich trzech naw kwadrat o boku 18 m, nad którym rozpiął na pendentywach kopułę osadzonej na niskim bębnie. Bramante w tym wypadku powtórzył problem kopuły obejmującej szerokością cały system trójnawowy, stosując kopułę już nie na ośmioboku opartą, a na kwadracie i pendentywach. Dążył do uzyskania budowli na planie centralnym, dlatego opuścił nawę poprzeczną (transept), a konchy (nisze o rzucie półokrągłym) przysunął bezpośrednio do ścian.

(…)

… portal wejściowy. Pomiędzy zewn. pilastrami - małe formy aedicul, każde z własnymi, mniejszymi kolumnami, tympanonem i rzeźbą.
Wenecja - Il Redentore
Il Redentore jest budowlą na planie krzyża łacińskiego. Pierwsza część to podłużna dość ciemna nawa z sześcioma kaplicami po bokach. Rytmizowany przez filary przyścienne, nakryty sklepieniem kolebkowym korpus, wyznacza ostatni odcinek drogi procesji…
… sienią w środku zwieńczoną kopułą-latarnią. Od tej „rotundy” wzięla się nazwa willi.
Na zewnątrz kopuła ma kształt schodkowaty, którego stopnie kryte są dachówką. Bęben schowany zastał w dachu. Ostateczny kształt kopule nadał uczeń Palladia, Vincenzo Scamozzi, po śmierci mistrza (kopuła miała być wyższa). Między kątami kwadratu a ścianą okrągłą cztery klatki schodowe prowadzą na balkon, przez który przechodzi się do pokojów mieszkalnych.
Każda z czterech elewacji jest identyczna. Na osi mamy fronton w stylu antycznych świątyń na podium. Monumentalne schody, sześciokolumnowy portyk w porządku jońskim, zwieńczony trójkątnie. Na nim, a także na balustradach znajdują się posągi o inspiracji klasycznej dłuta Gimbattisty Albanesego i Lorenza Rubiniego. Po obu stronach portyku znajdują się prostokątne okna…
…, drugi stanowi tęczę kwadratowego chóru. Chór zwieńczony kopułą korytkową /wachlarzowo z żagielkami oraz żebrami. Między nimi okrągłe okna.
Do chóru przyczepiona apsyda ołtarzowa równa w formie i rozmiarach konchom bocznym. Kopułka nad chórem sklepiona wachlarzowo z żagielkami oraz żebrami. Między nimi okrągłe okna.
W ścianach bocznych kwadratowej podbudowy Bramante wydrążył dwie potężne konchy (nisze…
… zapożyczone z budownictwa sakralnego: plan centralny, rotunda, kopuła, to, że z portykami budynek ma formę krzyża greckiego, oraz rygorystyczna geometryzacja miały sprawić, że budowla będzie symbolem statusu bogatego duchownego, jednak to przez nie budynek jest piękny, ale niekoniecznie przytulny, nie do mieszkania.
Vicenza - Teatro Olimpico (mógłby ktoś kto miał referat lub ma notatki to edytować…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz