Rzym - Il Gesu - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 826
Wyświetleń: 3416
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rzym - Il Gesu - omówienie - strona 1 Rzym - Il Gesu - omówienie - strona 2 Rzym - Il Gesu - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

RZYM: IL GESU
*1569-1589 *proj. Giacomo da Vignola, fasada Giacomo dellaPorta *barok kontrreformacyjny *prototyp świątyni jezuickiej *jednonawowa świątynia na planie podłużnym *schemat ścienno-filarowy *transept pozorny *nawy boczne zastąpione kaplicami *na skrzyżowaniu naw-kopuła na żaglach *prezbiterium zakończone półkolistą absydą*n.g i transept-sklepienie kolebkowe na gurtach z kasetonami*fasada Vignoli:2kondygnacje, podział pionowy z podwójnych pilastrów, ryzalit w środku, podobne wysokości kond., 1 portal*fasada Porty:2kon, ryzalit, podział pionowy, różne wysokości kondygnacji, 3 portale, spływy wolutowe
RZYM-BAZYLIKA ŚW.PIOTRA *1607-1614 *proj. Carlo Maderna*zmieniono plan na krzyż łaciński *3nawy, 3 przęsła *dwupiętrowy przedsionek *sklepienie-kasetonowe kolebkowe*okna termalne *kaplice za nawą boczną *elewacja:pilastry wielkiego porządku, ściana attykowa
*1630-1670 *proj. Lorenzo Bernini *plac: dwa pola, trapezowy i eliptyczny(otoczony kolumnadą-sklepienie kolebkowe kasetonowe, z 2 fontannami i obeliskiem na środku), budynki po bokach lekko się wznoszą, RZYM-KOŚCIÓŁ S.IVO ALLA SAPIENZA
*1642-1650 *proj.Francesco Borromini * rzutu-nałożone na siebie 2 trójkąty
Równoboczne (efekt- sześciokąt) *kopuła z wielkim oknem *jedno nawowy *plan- gwiazda sześcioramienna z zaokrąglonymi kątami
*wklęsła eliptyczna w rzucie fasada *bogato zdobione wnętrze na złoto
* Zamyka wydłużony, prostokątny plac, otoczony arkadowymi loggiami Rzym - palazzo Canceleria
Dla kardynała Riario, przejęty na potrzeby papieskiej kancelarii. L.1486 i 1494. ogromny jak Palazzo Pitti we Florencji i wykazuje wpływy Albertiego, ale to nie jego autor. Niezwykle długa fasada składa się z wysokiego cokołu i 2 kondygnacji z pilastrami nad nimi. Podobieństwo do Palazzo Rucellai. Ma bardziej subtelne proporcje. Horyzontalny podział na 3 cz. jest prostszy, klarowniejszy niż w P.R.- pominięto pilastry na parterze. Rustyka i stosunkowo małe okna, mają podkreślić funkcję imponującej podstawy dla 2ch wyższych, rustykowanych kondygnacji. Piano nobile ma większe okna, a najwyższa kondygnacja po 2 mniejsze w każdym przęśle. Ogromna masa ściany rozbita wertykalnie i horyzontalnie. Bardziej skomplikowany, niż w P.R., rytm przęseł okiennych składający się z pary pilastrów z wąskim, pozbawionym okna przęsłem między nimi, po którym występuje szersze przęsło z oknem. Rytm ABABAB. Podokienniki oraz podstawy pilastrów oddzielone i różne od gzymsu porządku niższej kondygnacji. Wprowadzenie wysokich i szerokich przęseł wymaga wprowadzenia nowych proporcji, tzw. „złoty podział”. Elewacje dziedzińca wywodzą się z elewacji w typie Koloseum: z kolumnami w niższych kondygnacjach i pilastrami na górnym piętrze. Dwie niższe kondygnacje mają stos. szerokie arkady kolumnowe, a górne piętro stanowi wariant tego poziomu z fasady gł., z pojedynczymi pilastrami zamiast par i rytmem przęseł AAA.

(…)

… bogato ozdobione kolorowymi freskami. Do nimfeum prowadzi loggia z dwoma ćwierćkolistymi schodami. Trzy równe arkady wspierają się na kolumnach jońskich z dodatkowymi impostami. Nad nimfeum trzyprzęsłowy belweder. Część centralna na kształt łuku triumfalnego. Po bokach nisze z konchami muszli i wnęki z rzeźbą figuralną. Sercem kompleksu jest nimfeum założone na planie półkola, nad nim balustrada z tralkami. W centrum znajduje się fontanna z antyczną mozaiką. Po bokach są półkoliste nisze, oraz lizyny zdobiące ściany. Hemry - podpory w formie postaci, tu kobiecej, zwężającej się ku dołowi, podpierają konstrukcję na swoich głowach.
Z tyłu, za belwederem, znajdują się ogrody z winnicą.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz