GŁÓWNI TWÓRCY MALARSTWA FLORENCKIEGO II POŁOWY XV WIEKU

Nasza ocena:

3
Pobrań: 700
Wyświetleń: 2170
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 GŁÓWNI TWÓRCY MALARSTWA FLORENCKIEGO II POŁOWY XV WIEKU - strona 1  GŁÓWNI TWÓRCY MALARSTWA FLORENCKIEGO II POŁOWY XV WIEKU - strona 2  GŁÓWNI TWÓRCY MALARSTWA FLORENCKIEGO II POŁOWY XV WIEKU - strona 3

Fragment notatki:

GŁÓWNI TWÓRCY MALARSTWA FLORENCKIEGO II POŁOWY XV WIEKU. Druga generacja florentczyków , konsumenci zdobyczy poprzedników, przyswajający sobie ich dokonania, rozwijający, uzupełniający i popularyzujący ich przełomowe dzieła
Benozzo Gozzoli (1420-1298)
Uczeń Fra Angelica, tematyka religijna, ale wprowadzał XV-wieczne realia dając odbicie otaczającej go współczesności (np. przez ukazanie postaci biblijnych w XV-wiecznych strojach florenckich), malował szybko, przedstawiając sceny spokojne i pozbawione grozy, zwłaszcza cykle z życia świętych, Maryi i Jezusa.
- cykl z życia Św. Franciszka z Asyżu w franciszkańskim kościele w Montefalco w Umbrii 1452 - 12 fresków, na każdym po kilka scen, w tle architektura gotycka
- Pochód Trzech Króli w kaplicy pałacu Medyceuszów we Florencji - królowie jako portrety trzech generacji Medyceuszów: Kosmy, Piotra i Wawrzyńca, ponadto pojawia się w orszaku Jan Paleolog, sam Benozza
- freski z życia Św. Augustyna w kościele augustianów w San Gimignano
- freski w krużgankach cmentarza patrycjatu Campo Santo w Pizie - sceny biblijne, epizody ze Starego Testamentu posłużyły artyście do ukazania życia w XV wieku
Pesellino (1422-1457)
Dekorowanie skrzyń weselnych z wyprawą panny młodej tzw. cassoni, niewielkie obrazki w predellach ołtarzy lub służące prywatnej dewocji, sumaryczność, uproszczenie, ograniczenie ilości elementów, zwięzłość, lapidarność, wytworny rysunek
Alesso Baldovinetti (1425-1499)
Studiował w pracowni  Domenica Veneziana . We Florencji prowadził szkołę, do której uczęszczał  Domenico Ghirlandaio , odkrył na nowo technikę mozaikową, prowadził badania nad spoiwami łączącymi farby, malował freski, obrazy ołtarzowe. Jego obrazy religijne i portrety odznaczają się dużą precyzją i czystością rysunku. Wykonywał też projekty mozaik i witraży. 
- pomocnik przy malowaniu San Egidio (Św. Idziego)
- witraż Św. Andrzeja do kaplicy Pazzich
- fresk Boże Narodzenie w SS. Annunziata 1460-62 - znaczne zniszczenie tego malowidła jest efektem eksperymentów, jakie Baldovinetti prowadził na polu technik malarskich - Zwiastowanie w San Miniato al Monte we Florencji 1466
- Zwiastowanie w Uffizi
- Madonna z Dzieciątkiem w Luwrze
Domenico Ghirlandaio (właściwie Doemnico Bigordi) (1449-1494))
Malarz quattrocenta, przedstawiciel szkoły florenckiej, uczeń Baldovinettiego i Verrocchia , ilustrator czasów Wawrzyńca Wspaniałego, przedstawia wyższe warstwy społeczeństwa florenckiego II poł XV wieku nie wprost lecz pod osłoną scen biblijnych, tematyka religijna pretekstem do ukazania życia codziennego Florencji, zwrot do antyku poprzez ukazanie w tle budowli opartych na wzorach antycznych, jego uczniem Michał Anioł, prostota, klarowność, czasem dekoracyjny 

(…)

… w przedstawieniu ruchu. Cechy dzieł Botticellego to także chłodny i czysty koloryt oraz precyzja rysunku
1470-81 twórczość we Florencji do wyjazdu do Rzymu
1481-83 freski w kaplicy Sykstyńskiej za Sykstusa IV
1483-90 powrót do Florencji, działalność dla Wawrzyńca Wspaniałego
1490-1510 dzieła powstałe pod wpływem Hieronima Savonaroli do śmierci artysty
- ilustracje do Boskiej Komedii Dantego (dwukrotnie: raz…
….
Ilustracje do Boskiej komedii - 94 rysunki na pergaminie, które znajdują się obecnie w berlińskiej Bibliotece Watykańskiej
- La Calunna (Oszczerstwo) 1497 na zamówienie Antonia Segniego - głęboka i skomplikowana scena alegoryczna. Filippino Lippi (1459-1504)
Włoski malarz quattrocenta, uczeń Botticellego - Wizja Św. Bernarda z Clairvaux w ołtarzu tzw. Badii kaplicy benedyktyńskiego opactwa we Florencji…
… Michele di Francesco de' Cioni 1435-1488
Włoski malarz i rzeźbiarz, przedstawiciel quattrocenta florenckiego, uczeń Donatella i Baldovinettiego oraz nauczyciel Leonarda da Vinci, zdał sobie sprawę, że nie potrafi dorównać swemu uczniowi, więc przestał malować i zajął się tylko rzeźbiarstwem, tworzył wspaniałe obrazy i rzeźby religijne, pełne harmonii, odznaczające się wytwornością, wirtuozerią techniczną i silnym realizmem, pracował gł. dla Medyceuszów; tworzył gł. w brązie, realizm graniczący z naturalizmem, niespokojny nastrzępiony kontur
- Chrzest Chrystusa z klasztoru San Salvi we Florencji 1473-75 przedstawienie anioła przypisywane Leonardowi da Vinci - Verrocchio stwierdził, że mu nie dorównuje więc rzucił malarstwo dla rzeźby
- Zwiastowanie, Uffizi
- portret Lukrecji de'Donati (?), Berlin
- Tobiasz…
… szkice, a Piero wykańczał dzieła, Antonio złotnictwa miał uczyć się u Ghibertiego, rzeźby u Donatella, a malarstwa u Uccella, badacz anatomii człowieka w ruchu, grupy nagich ludzi w ruchu, wedle tradycji był pierwszym artystą (przed Leonardem da Vinci) przeprowadzającym sekcje zwłok aby lepiej poznać mięśnie człowieka; gł. akty - nagi człowiek w ruchu, praca mięśni
- nagrobek papieża Sykstusa IV…
… i Innocentego VIII
- Herkules pokonujący Anteusza 
- Herkules walczący z hydrą
- miedzioryt Bitwa nagich postaci 1470-75 - dziesięciu walczących ze sobą, nagich młodzieńców, ruch, dramatyzm
- Dawida z głową Goliata, Berlin
- Tobiasza z archaniołem Rafałem, Galeria w Turynie
- Apollo i Dafne
- Męczeństwo Św. Sebastiana 1475 - razem z bratem
- freski w willi della Gallina - tańczące postacie
- projekty haftów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz