MANIERYZM W MALARSTWIE WŁOSKIM Wśród ważniejszych cech specyficznych dla malarstwa manieryzmu, można wymienić brak realistycznego naśladowania natury, naginanie reguł anatomii i praw fizyki, stosowanie wydłużonych proporcji ludzkiego ciała, rezygnacja z perspektywy zbieżnej lub przeciwnie - ekstremalne jej akcentowanie w nadnaturalnie długich sceneriach, płynności linii, zwiewność postaci, ich wydłużone sylwetki i bogatą kompozycję obrazu. Dzieła posiadały często alegoryczną wymowę z nagromadzeniem skomplikowanej symboliki.
Zrezygnowano z czytelnych i jasnych renesansowych kanonów kompozycyjnych, stosowano duże nagromadzenie postaci, sprawiające wrażenie natłoku. Koloryt często był arealny.
Jacopo Pontormo , właśc. Jacopo Carrucci ( 1494 - 1556 )
włoski malarz i rysownik, przedstawiciel manieryzmu florenckiego, uczeń m.in. Andrei del Sarto , tworzył pod wpływem Leonarda da Vinci , później Michała Anioła , malował obrazy religijne , mitologiczne oraz portrety , przez całe życie korzystał z patronatu Medyceuszów, styl charakteryzujący się ekspresyjną, dynamiczną kompozycją, wyrafinowanym rysunkiem i jasnym kolorytem, najwybitniejszym jego uczniem był Agnolo Bronzino Francesco Mazzola zw. Parmigianino (1503-40)
Uczeń Correggia, odstępowanie od obiektywnego realizmu, ekspresjonizm, deformacja rzeczywistych kształtów, wytworność, malarz, grafik, przydomek od miejsca urodzenia - Parma, Charakterystyczne dla jego malarstwa wydłużenie postaci, wyszukany wdzięk i odrzucenie postulatów realizmu stały się cechami typowymi dla wielu malarzy doby manieryzmu , tworzył głównie zamówienia kościelne - freski i tempery , pod wpływem malarstwa Michała Anioła i Rafaela , jego obrazy nabierają miękkości i wdzięku - cech tak charakterystycznych dla dojrzałego stylu Parmigianina, - freski w dwóch kaplicach kościoła Św. Jana Ewangelisty w Parmie - wpływ Correggia - Autoportret w wypukłym zwierciadle - Madonna all colle lungo (z długą szyją) w Galerii Pitti 1535 dla kościoła Santa Maria de Serviti w Parmie - skrajne wydłużenie postaci, wytworność gestów i zagadkowość niektórych symboli - Widzenie św. Hieronima 1526-27 dla kościoła San Salvatore w Lauro - stonowana, dość chłodna kolorystyka oraz specyficzne dla Parmigianina wydłużenie postaci
- Św. Józef i Św. Jan Chrzciciel dla kościoła Santa Maria Della Steccata - nieukończone
Federico Baroccio (1526-1612)
połączenie stylów mistrzów XVI wiecznych ze sztuką m.in. Carracciego i Rubensa , gra kolorem odrealnia formę, żywye barw w pastelowych odcieniach, efekty sztucznego światła, czytelne kompozycje szczegóły z życia codziennego, tematyka religijna, mitologiczna, portrety, zapowiada barok
(…)
… Palazzo del Te dla Gonzagów 1525- 1531 - projekt wewnątrz architektoniczny letniej rezydencji Gonzagów; wewnątrz freski przedstawiające Upadek Gigantów
- zdobienie apartamentów papieża Leona X (słynne Stanze Watykańskie) wraz z Rafaelem
- projekt budynku targu rybnego w Mantui
- przebudowa katedry w Mantui
Jacopo Robusti tj. Tintoretto (1518-1594)
Malarz, rysownik, przedstawiciel szkoły weneckiej XVI…
…, wykonywał projekty rzeźb, wyrobów rzemiosła, tapiserii, jego dzieła charakteryzowała manierystyczna wykwintność, wydłużony kanon postaci i brak dążenia do dramatycznej ekspresji
- obejmuje pracownię w Fontainebleau po Fiorentinie
*Galeria Ulisesa 1541-57 - 58 malowideł ze scenami z Odysei
*dekorację w Komnacie Księżnej d'Etampes 1541 *dekoracja Gabinecie króla 1545 *dekoracja Sali Balowej 1551-1556
- projekt niezachowanego mauzoleum Walezjuszy oraz nagrobka Henryka II Walezjusza i jego żony dla Saint-Denis
- dekoracja Palazzo de Tè w Mantui 1526-32 z Gulio Romano
Daniele da Volterra (1509-66)
uczeń Michała Anioła, malarz, rzeźbiarz, - domalował osłonki przykrywając nagość postaci Sądu Ostatecznego Michała Anioła na zlecenie Pawła IV stąd zyskał przezwisko Majtkarza" (Il Braghettone), w l. 90 XX…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)