Nowożytność - MALARSTWO FRANCUSKIE XVI WIEKU

Nasza ocena:

3
Pobrań: 469
Wyświetleń: 2037
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nowożytność -  MALARSTWO FRANCUSKIE XVI WIEKU - strona 1 Nowożytność -  MALARSTWO FRANCUSKIE XVI WIEKU - strona 2

Fragment notatki:

MALARSTWO FRANCUSKIE XVI WIEKU czasy Karola VIII i Ludwika XII - okres nawiązywania do malarstwa niderlandzkiego (elegancja, wyrafinowanie, powściągliwość, rysunkowość)
Jean Clouet (1475-1540)
Malarz francuski pochodzenia niderlandzkiego, nadworny malarz Franciszka I, nurt niderlandzki, portrecista, wykonywał także obrazy religijne i kartony do tapiserii, stosował gł. węgiel i sangwinę oraz farby olejne, wysoki poziom wykonania, precyzja, realizm,
- portret Franciszka I w Luwrze
- Małgorzata z Nawarry
- Guillaume'a Bud - Renée de France - Anne de Montmorency Francois Clouet (1518-72)
Malarz francuski pochodzenia niderlandzkiego, syn Jeana Cloueta, nurt niderlandzki, portrecista Henryka II (Londyn) i Karola IX (Wiedeń), od 1541 nadworny malarz Franciszka I i jego następców, tworzył gł. portrety w stylu malarzy niderlandzkich, dbałość o detale wnętrz i szczegóły stroju, obrazy bardzo realistyczne z manierystyczną skłonnością do deformacji postaci, portrety rysunkowe, olejne, często miniaturowe, przedstawiające głównie władców, ich rodziny oraz ważne osobistości odwiedzające dwór królewski,  Inspirował się twórczością  Jacopo Pontormo  i  Francesco de' Rossi Działalność Franciszka I - sprowadza do zamku Cloux koło Amboise Leonarda da Vinci
- w związku z dekoracją zamku Fontainebleau sprowadza manierystów włoskich: Rosso, Primaticcio, Salviati oraz rzeźbiarza Benvenuto Celliniego
Szkoła Fontainebleau nazwa, jaką określa się grupę XVI-wiecznych artystów, biorących udział w dekorowaniu pałacu w  Fontainebleau . Reprezentują oni  sztukę manierystyczną . W ramach szkoły wyróżnia się tzw. pierwszą i drugą szkołę z Fontainebleau
- zdobienie pałacu Fontainebleau i innych rezydencji króla Franciszka I Tzw. I szkoła Fontainebleau: Sztukę pierwszej szkoły z Fonatinebleau charakteryzowało połączenie wpływów włoskiego renesansu i manieryzmu z tradycją gotycyzującą i elementami niderlandzkimi. Stosowano alegorie (nieraz zawiłe) i ikonografię mitologiczną, wyraźny erotyzm. Postacie charakteryzuje elegancja. Dzięki twórczości pierwszej szkoły sztuka francuska przyswoiła sobie dokonania włoskiego renesansu i manieryzmu. Szkoła wywarła także wpływ na niezwiązanych z nią francuskich artystów, takich jak  Jean Goujon  czy  François Clouet . Włosi sprowadzeni przez Franciszka I:
- Giovanni Battista di Jacopo (Rosso Fiorentino) 1494-1540 Przedstawiciel manieryzmu, buonarrotysta, wyraziste rysy twarzy o diabolicznym wyrazie
*kieruje pracownią dekorującą Fontainebleau
Galeria Franciszka I 1534-40 - połączenie reliefu w drewnie i stiuku z malarstwem


(…)

… d'Etampes 1541 dekoracja Gabinecie króla 1545 dekoracja Sali Balowej 1551-1556
*projekt niezachowanego mauzoleum Walezjuszy oraz nagrobka Henryka II Walezjusza i jego żony dla Saint-Denis 
* dekoracja  Palazzo de Tè w Mantui 1526-32 z Gulio Romano
- Niccolò dell'Abbate włoski malarz i dekorator
- Jean Cousin starszy 
*Eva Prima Pandora
- Antoine Caron
Tzw. II szkoła Fontainebleau:
Druga szkoła działała…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz