MALARSTWO BAROKU W POLSCE

Nasza ocena:

3
Pobrań: 700
Wyświetleń: 1995
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 MALARSTWO BAROKU W POLSCE - strona 1  MALARSTWO BAROKU W POLSCE - strona 2  MALARSTWO BAROKU W POLSCE - strona 3

Fragment notatki:

MALARSTWO BAROKU W POLSCE. Kon. XVII w iluzjonizm, efektowna kompozycja, wirtuozerstwo techniczne
Malarstwo religijne potrydenckie o charakterze dydaktyczno-moralnym, alegoryczno-symbolicznym, mistycznym, sceny ekstatyczne Wpływy gotyckie i bizantyńsko-ruskie
Motywy śmierci, tańce śmierci, ars moriendi Kult narodowych świętych: Św. Stanisław
Nurt realizmu: przedstawienia członków dynastii, a rysy ich nadawano świętym pocz. XVII w
Aktualizacja malarstwa religijnego: elementy portretowe władców w rysach świętych, królewskie i szlacheckie stroje, w tłach rzeczywisty polski pejzaż
Ideał sarmatyzmu
Środowisko artystyczne w Krakowie i w nowej stolicy - Warszawie
Artyści polscy i zagraniczni z Włoch, Niderlandów, Flamandii, Francji i Niemiec
Powolne przemiany w zakresie malarstwa hamowane przez idee samratyzmu
Okres I 1600-60 - konwencjonalny charakter, późny manieryzm, kontrreformacja, początki baroku, czasy Wazów, krzyżowanie się wpływów włoskich, niemieckich, niderlandzkich, tendencje sztuki rodzimej, narzędzie kontrreformacji, przejaw mieszczańsko-szlacheckiego realizmu, portret
Podobraziem płótno, wielkoformatowość, wielopostaciowość, malarska tonalność, silny światłocień, połyskliwość, luminizm, powietrzność, przestrzenność zróżnicowana na strefę nieba i ziemi oddzielonych od siebie łukiem wełniastych obłoków, polichromatyczny koloryt, wzrost kultu maryjnego, potarzanie lub przerabianie średniowiecznych obrazów cudownych
Tomasz Dolabella Włoch, przybywa do Polski w 1600, nadworny malarz trzech królów z dynastii Wazów, przyczynił się do rozwoju lokalnego malarstwa gł. religijnego ale też historycznego, tworzył dla dworu wielkie płótna historyczno-batalistyczne z motywami różnych bitew, dzieła własnoręczne o znamionach weneckich, dzieła warsztatowe ulegają spolszczeniu zgodnie z duchem sarmatyzmu, działał gł. w Krakowie, duży wpływ na malarstwo polskie
- konny portret Zygmunta III na Wawelu
- Bitwa pod Lepanto z kościoła Dominikanów w Poznaniu (obecnie na Wawelu) 1620-25 - w duchu malarstwa weneckiego
- cykl z legendami ŚŚ. Stanisław i Wacława w katedrze wawelskiej - przepadły
- malowidła poznańskie na temat Św. Wojciecha - przepadły
- obrazy w refektarzu krakowskiego klasztoru Dominikanów ok 1620
- malowidła z życia Św. Jacka i postacie aniołów w kaplicy Św. Jacka w kościele Dominikanów w Krakowie 1619-25 - znamiona weneckie
- obrazy dominikańskie: Gody w Kanie, Cudowny połów ryb, Maria i Marta - znamiona weneckie


(…)

… manierystycznego i barokowego portretu)
Jan Vredeman de Vries
Izaak van dem Blocke
- dekoracja dworu Artusa- perspektywiczne efekty malarskie; Orfeusz wśród dzikich zwierząt de Vriesa 1592, Sąd Ostateczny wg Moeller'a
- dekoracja ratusza w Gdańsku - perspektywiczne efekty malarskie; na wzór Pałacu Dożów w Wenecji; dekoracja Czerwonej Sali wg de Vriesa 1594, plafon wg Blocke 1608
Antoni Moeller
Najbardziej znany…
… o charakterze panegirycznym, służąca chwale króla, nawiązania do sztuki Ludwika IXV, mitologizacja Jana III Sobieskiego, Jan Tretko (Tricjusz)
Malarz nadworny Jana Kazimierza, Korybuta Wiśniowieckiego, Jana III, Augusta II, konserwator obrazów na zamku wawelskim
- najbardziej sarmacki portret Jana III w Muzeum UJ 1677
- portret zbiorowy rodziny królewskiej Jana III 1690 w Pałacu w Wilanowie
Malarstwo…
… ponad kolorystyczne, umiarkowany iluzjonizm, malarstwo religijne wyrażające program potrydencki i antyprotestancki, styl ekspresyjno-iluzjonistyczny, operuje skrótami, działa w Polsce od ok 1674
- częściowa dekoracja kaplicy Św. Kazimierza w katedrze wileńskiej 1692 - silne skróty perspektywiczne, polski realia, sarmackie typy ukladu
- dekoracja kościoła Kamedułów w Pożajściu
- dekoracja pałacu w Wilanowie od 1684…
… kościoła Sakramentek w Warszawie Okres III 1710-60 - późny barok i rokoko saskie, zjawiska schyłkowe, wynaturzenie sarmatyzmu, rozwój malarstwa ściennego
Rozwój malarstwa freskowego w XVIII w
Późnobarokowy i rokokowy charakter, iluzjonizm Gł. Śląsk i Morawy
Kosma Damian Asam z Monachium
- polichromia kościoła na Legnickim Polu 1733
Sztalugowe malarstwo religijne i portretowe
Kraków traci na znaczeniu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz