Nowożytność - MALARSTWO RZYMSKIE I POŁ. XVII W.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 637
Wyświetleń: 1925
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nowożytność -  MALARSTWO RZYMSKIE I POŁ. XVII W. - strona 1 Nowożytność -  MALARSTWO RZYMSKIE I POŁ. XVII W. - strona 2 Nowożytność -  MALARSTWO RZYMSKIE I POŁ. XVII W. - strona 3

Fragment notatki:

MALARSTWO RZYMSKIE I POŁ. XVII W. Akademia degli Incamminati 1585 Bolonia
Akademia “naprowadzających na właściwą drogę” założona przez Carraccich (Agostino, Annibale, Lodovico) - dekoracja galerii Farnese w Rzymie fund. kard. Odoardo Farnese 1594-1604:
Agostino - dwie sceny: Galatea i Polifem oraz Aurora i Kefalos
Annibale największy udział w dekoracji, Lodovico najmniejszy
Epizody z mitologii dot. potęgi miłości, motywy z Sykstyny
Lodovico Carracci (1555-1619)
włoski  malarz i rysownik okresu wczesnego baroku , współzałożyciel i dyrektor  Akademii Bolońskiej , starszy kuzyn  Annibale  i  Agostina Carraccich , podróżował ale działał głównie w rodzinnym mieście tj. w Bolonii, malował  kontrreformacyjne  obrazy o głęboko odczuwanej tematyce religijnej,  sceny rodzajowe ,  portrety  oraz  freski  o treści  mitologicznej  i alegorycznej , tworzył pod wpływem manierystów m.in. Barocciego i kolorystów weneckich Tycjana i Tintoretta
- freski w klasztorze San Michele in Bosco w Bolonii - 1602-1605
- wraz ze swoimi krewniakami wykonał malowidła ścienne  w kilku pałacach bolońskich (Fava, Magnani-Salem, Sampieri-Talon)
- Madonna ze świętymi, Pinakoteka Bolońska
Agostino Carracci (1557-1602)
włoski  malarz i grafik (miedzioryty) okresu wczesnego  baroku , współzałożyciel Akademii Bolońskiej , gdzie jako wszechstronny erudyta wykładał nauki przyrodnicze i teorię sztuki, brat  Annibale Carracciego , kuzyn  Lodovica Carracciego  Podróżował do  Rzymu  (1581),  Cremony  (1582) i dwukrotnie do  Wenecji , freski, obrazy sztalugowe o  tematyce religijnej  i  portrety .
- wraz ze swoimi krewniakami wykonał  malowidła ścienne  w kilku pałacach bolońskich (Fava, Magnani-Salem, Sampieri-Talon). - pomagał bratu Annibale w dekoracji Galerii Owidiusza w  Palazzo Farnese  w Rzymie. - 599 malował freski o tematyce mitologicznej w Palazzo del Giardino (Kupidyny, Galatea i Argonauci, Wenus i Mars, Wojownik opierający się czarom Syreny). - Ostatnia Komunia Św. Hieronima, Pinakoteka Bolońska
Annibale Carracci Domenico Zampieri zw. Domenichino (1581-1641)
Malarz i rysownik, zajmował się też rzeźbą i muzyką, wywodzi się z kręgu Carraccich gł. Annibala, monumentalne malarstwo freskowe, heroizacja, architekt papieża Grzegorza XV, malował obrazy o tematyce religijnej, mitologicznej i alegorycznej oraz  pejzaże , był też znakomitym  portrecistą  (portrety przedstawicieli rzymskiej arystokracji i dworu papieskiego), reprezentował nurt klasycyzujący rzymskiego malarstwa barokowego, kontynuował tradycję  Rafaela  i  Annibale Carracciego , jego kompozycje figuralne odznaczają się dużą ekspresją, precyzją rysunku oraz harmonią kompozycji.


(…)

…, która w naturalny sposób łączy klasycyzm Rafaela z wymogami prawdy narzuconymi przez Caravaggio
- kopiował kilkakrotnie Ekstazę św. Cecylii Rafaela oraz miedzioryty Albrechta Dürera, - Madonna tronująca ze świętymi dla kościoła Św. Bernarda w Bolonii
- projekt fresków dla fasady Palazzo del Reggimento - postacie alegoryczne
- Madonna z Dzieciątkiem, Św. Dominik oraz Tajemnice Różańcowe dla bazyliki św. Łukasza…
… malarstwa barokowego, kontynuował tradycję Rafaela i Annibale Carracciego, jego kompozycje figuralne odznaczają się dużą ekspresją, precyzją rysunku oraz harmonią kompozycji.
- Zuzanna ze starcami, Pinakoteka Monachijska - silny wpływ Annibala
- freski w Palazzo Farnese 1603-4
- freski w kościele San Onofrio 1604-5
- freski w oratorium San Gregorio Magno 1609 w Rzymie
- Biczowanie Św. Andrzeja, fresk w kościele San Gregorio Magno w Rzymie - wpływ Annibala i Rafaela
- Komunia Św. Hieronima 1614 do kościoła San Girolamo della Carita, Pinakoteka Watykańska - szczytowe osiągnięcie Domenichina w malarstwie sztalugowym; wpływ Agostina
- dekoracja półkopuły absydialnej, sklepienia prezbiterium i pendentywów głównej kopuły kościoła San Andrea della Valle (kopuła druga co do wielkości w Rzymie po kopule Michała…
… Fontane 1605
- Dawid z głową Goliata 
- Męczeństwo św. Katarzyny z kościoła Sant'Alessandro w liguryjskim Coscente
- Modlitwa w Ogrójcu z Sens
- Ukoronowanie Dziewicy w Londynie
- dekoracja dwóch sal w apartamentach watykańskich (Sala delle Nozze Aldobrandine i Sala delle Dame na zlecenie Pawła V 1608
-  freski dla kościoła San Gregorio in Celio dla kard. Borgherini 
- Męczeństwo św. Andrzeja…
… oraz Wieczność w chwale dla kard. Borgherini  - dekorowanie kaplicy w papieskim pałacu na Kwirynale 1609
 - freski dla kaplicy św. Pawła w bazylice Santa Maria Maggiore 1609-12
- Męczeństwo świętych Młodzianków
- Samsona zwycięskiego
- Aurora w pałacu Rospigliosi Pallavicini w Rzymie dla  kard. Scipione Borghese 1614 - wpływ Rafaela; przedstawia rydwan Apolla otoczony czterema personifikacjami Godzin…
… w kościele Santa Bibiana 1624-1626 - freski w pałacu Pamphilich 1651-1654 - obrazy sztalugowe: Triumf Bachusa, Porwanie Sabinek, Zwycięstwo Aleksandra Wielkiego nad Dariuszem pod Arbellą - dekoracja Pałacu Barberinich w Rzymie - freski sklepienne 1633-39, największy plafon w ogóle
- dekoracja Palazzo Pitti we Florencji - w salach Wenery, Jowisza i Apollina: ramy ze stiuku do ujęcia malowideł, figury…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz