dr hab. Marcin Fabianski, nowożytność

Nasza ocena:

3
Pobrań: 546
Wyświetleń: 1834
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
dr hab. Marcin Fabianski, nowożytność - strona 1 dr hab. Marcin Fabianski, nowożytność - strona 2 dr hab. Marcin Fabianski, nowożytność - strona 3

Fragment notatki:


ARCHITEKTURA ŚRODKOWO-WŁOSKA I POŁUDNIOWA XVI WIEKU POZA BRAMANTEM. Umacniająca się rola kościoła i liczne zamówienia ze strony papieży:  Sykstusa IV ,  Aleksandra VI  a przede wszystkim  Juliusza II  ściągają do Rzymu znanych artystów i architektów. Zatem od ok. 1500 r. to Rzym staje się centrum rozwoju renesansu, który wkracza we Włoszech w swój "złoty okres". W architekturze coraz silniejsze stają się dążenia do monumentalizmu w formie i naśladownictwa wzorów antycznych, które przestaje traktować się w sposób dość dowolny. Przestrzeganie klasycznych porządków, ścisłe wzorowanie się na zachowanych detalach a nawet przestrzeganie np. rozstawu kolumn powoduje między innymi odejście od wczesnorenesansowych rozwiązań, Już nie spotyka się  archiwolty  opartej wprost na głowicach kolumn (teraz wspiera się ona na  filarach za pośrednictwem  imposty . Rozwiązania architektoniczne  portali  wzorowane są na zachowanych  łukach triumfalnych  a obramowania okien ujęte parą kolumn, zwieńczone  belkowaniem  i  tympanonem , podkreślone gzymsem przypominają niewielkie domki nazywane  aedicula . Rafael Santi (1483-1520)
Uczeń Bramantego (architektura) i Pietro Perugino (malarstwo)
- po śmierci Bramantego obejmuje kierownictwo nad budową Bazyliki Św. Piotra 1514, zmienił plan na podłużny, bazylikowy - niezrealizowany
- 1509 kościół San Eligio degli Orefici w Rzymie - plan krzyża greckiego przekryty kopułą
- kaplica Chigich w kościele Santa Maria del Popolo w Rzymie 1512-13 fund Agostina Chigiego, plan centralny, posągi Jonasza i Eliasza wg projektu Rafaela
- dokończenie loggi na dziedzińcu Św. Damazego wg planów Bramantego; najwyższe piętro wg własnego projektu kolumnowe a nie jak reszta filarowe; loggie drugiego piętra pokryte słynnymi groteskami
- 1509-11 willa Farnesina - budowla i freski, dla Agostina Chigiego, typ willi małej
- willa Madama na Monte Mario nad Tybrem za Rzymem - projekt w 1516 dla Juliusza Medyceusza (papież Klemens VII), typ willi wielkiej reprezentacyjnej, kierownikiem budowli Giulio Romano, projekt nie zrealizowany w całości, dekoracja groteskowa projektu Giovanniego da Udine (stiukator, malarz współpracownik Rafaela w loggiach watykańskich) - dekoracja westybulu willi Madama
- pałac dell' Aquila dla Branconio dell Aquila - zburzony
- pałac Vidoni Caffarelli (później bardzo przerobiony)
- pałac Pandolfini we Florencji - projekt 1516, niewykończony
Michał Anioł (1475-1564)
- kontynuacja budowy  bazyliki św. Piotra w Rzymie  w latach 1546-1564,
- projekt placu na wzgórzu  Kapitol  w  Rzymie ,
- projekt  Kaplicy Medyceuszy , przy której budowie pracował w latach 1520-1535,
- sala i przedsionek biblioteki 

(…)


- podworzec mennicy la Zecca
- podworzec uniwersyteckiw Padwie 1540
- Palazzo Corner w Wenecji 1537/45
Rzeźba
- Mars i Neptun w Pałacu Dożów w Wenecji - Alegoria Zbawienia w bazylice Św. Marka 1546/65 - płaskorzeźba
- Bachus w Muzeum Narodowym w Bargello we Florencji 1511/18 - Nagrobek Antonio Orso i kardynała Giovaniego Michel w Rzymie
Antonio da Sangallo Młodszy (1483-1546)
Uczeń Bramantego, pracował gł…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz