Nowożytne malarstwo hiszpańskie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 434
Wyświetleń: 2443
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nowożytne malarstwo hiszpańskie  - strona 1

Fragment notatki:


NOWOŻYTNE MALARSTWO HISZPAŃSKIE Wzrost potęgi państwa, budowa kościołów, pałaców, ratuszy, szpitali, szkół
Gł. sztuka importowana:
Budownictwo pałacowe - wzory arabsko-mauretańskie
Budownictwo kościelne - wzory francuskie, niderlandzkie, niemieckie (gotyk ze zmianami lokalnymi)
XV w tzw. estilo florido - styl kwiecisty, bujny, bogaty, splecenie się gotyku z elementami mauretańskimi
Ok 1500 gotyckie motywy zdobnicze wyparte przez renesansowe. Powstaje estilo plateresco - styl złotniczy, bo dopracowany przez złotników. Jest to wczesny renesans hiszpański. Sztuka żywa, oryginalna, oparta na motywach miejscowych
np. - portal Uniwersytetu w Salamance 1515-30
- fasada szpitala Św. Krzyża w Toledo 1504-14 dzieło Henryka de Egas (niderlandczyk)
- fasada ratusza w Sewilli 1527 dzieło Diega de Riano
- dziedziniec Casa Zaporta w Saragossie
Czasy Karola V Kierunek dworski, włoski renesans w Hiszpanii tzw. greco-romano , wysyłanie uczniów do Wloch
Czasy Filipa II Kontrreformacja, Hiszpania w architekturze ulega Rzymowi
- El Escorial koło Madrytu - klasztor, kościół, rezydencja królewska, mauzoleum, biblioteka, i galeria obrazów; czworobok podzielony poprzecznymi skrzydłami na 16 dziedzińców, beczkowe sklepienia, arkadowe przejścia, , powtarzanie porządków doryckiego i jońskiego, powaga, surowość; architekci: Juan Bautista de Toledo i jego uczeń Juan de Herrera
Rzeźba hiszpańska XVI wieku ma te same typy co architektura estilo plateresco
- wielki ołtarz katedry w Toledo, dzieło Felipe Vigarniego i jego brata Gregoria - Lwia Brama w Toledo
- Mojżesz i Transfirguracja Alfonsa Berruguete
Sztuka dworska, sztuka religijna o posmaku mistycznym, malarstwo rodzajowe
Domenico Theotokopuli zw. El Greco (1541-1614)
Grek, malarz, rzeźbiarz, architekt, przedstawiciel manieryzmu, w 1568 przybył do Wenecji jako malarz bizantyńskich ikon, uczeń Tycjana, wpływ Tycjana i Tintoretta, od roku  1570  El Greco przebywał w  Rzymie  na dworze kardynała  Alessandro Farnese , osiadł w Toledo, skrajny wizjoner, obrazy wizyjne, ekstatyczne, duża rola światła, nie liczył się z anatomią ani ze statyką ani z realistycznym kolorytem, postacie stylizował płomieniście, wydłużał je, oryginalne zestawienia barwne, żywa kolorystyka, ekspresja form, dąży do ukazania wewnętrznej, duchowej strony portretowanej osoby, wyraziciel epoki chorobliwie spotęgowanego życia religijnego Hiszpanii XVI/XVII w za Filipa II, malarstwo religijne, portrety, sceny mitologiczne, zajmował się też projektowaniem architektury i rzeźbą najczęściej związaną z projektowanym obiektem,

(…)

…, caravaggionista, przedstawiciel szkoły sewliskiej w malarstwie, uczeń Ribery i Roelasa, od 1634 nadworny malarz Filipa IV, malarz ekstaz i ascetycznych, fizycznie wyniszczonych zakonników, liczne obrazy ołtarzowe i wotywne, sceny religijne, batalistyczne, mitologiczne i martwe natury, - 21 obrazów dla dominikanów S. Pablo w Sewilli 1621
- Sceny z życia S. Pedro Nolasco 1628 
- 5 wizerunków mnichów dla klasztoru mercedarianów w Sewilli 1628
- Martwa natura z pomarańczami i cytrynami
- dekoracja Salonu Królestw w nowo zbudowanym pałacu Buen Retiro - np. Zwycięstwo pod Kadyksem i 10 scen z czynami Herkulesa
- Martwa natura z cytrynami, pomarańczami i różą 1633
- Adoracja Pasterzy 1638
- seria wizerunków świętych kobiet dla szpitala św. Krwi w Sewilli 1636
- serie obrazów dla świątyń w hiszpańskich koloniach w Ameryce…
… Jusepe de Ribera (1588-1652)
Malarz i grafik (gł. akwaforta) baroku, zajmował się też rysunkiem i grawerstwem, wpływ Caravaggia, nadworny malarz księcia Osuna w Neapolu, brutalny realista, realizm oparty na studium natury, ludzie żyjący w nędznych warunkach, ludzie o ciele zniekształconym przez starość lub kalectwo, tematyk religijna jako przykrywka do ukazania właściwego tematu dziełu, zamiłowanie…
… Bredy przez Spinolę w 1625 - Chrystus na krzyżu
- Wenus z lustrem
- portret Mulata Juana de Pareja
- portret Innocentego X w Pałacu Doria w Rzymie
- Las Meninas (Panny dworskie) 1656
- Las Hilanderas (Prządki) 1655-60
- dekoracja  nowej siedziby królewskiej - Pałacu Buen Retiro oraz tzw. Salonu Królestw
- zarządca konstrukcji Pokoju Oktagonalnego w madryckim Alkazarze 1645
- Śniadanie, - Stara kucharka…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz