MALARSTWO FLAMANDZKIE POZA RUBENSEM I VAN DYCKIEM

Nasza ocena:

3
Pobrań: 182
Wyświetleń: 966
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 MALARSTWO FLAMANDZKIE POZA RUBENSEM I VAN DYCKIEM - strona 1  MALARSTWO FLAMANDZKIE POZA RUBENSEM I VAN DYCKIEM - strona 2  MALARSTWO FLAMANDZKIE POZA RUBENSEM I VAN DYCKIEM - strona 3

Fragment notatki:

MALARSTWO FLAMANDZKIE POZA RUBENSEM I VAN DYCKIEM: GŁÓWNE NURTY I TWÓRCY. Jakob Jordaens (1593-1678)
flamandzki  malarz, projektant  tapiserii  i rysownik, początkowo malarz dekoracyjny (pokoje i wzory do gobelinów), Tworzył  portrety ,  sceny rodzajowe ,  mitologiczne ,  alegoryczne  i  religijne . Wykonywał także dekoracje malarskie wnętrz (pałac Huis ten Bosch koło Hagi ) oraz kartony do  tapiserii , jego obrazy dokumentem życia obyczajowego Flamandii , starał się dorównać Rubensowi, W swojej twórczości przejawiał skłonność do realistycznego traktowania postaci, podkreślaną jędrnym, wyrazistym modelunkiem i jaskrawą kolorystyką oraz zamiłowanie do wypełnienia całej powierzchni obrazu dużymi i licznymi figurami. W późniejszych jego dziełach kompozycja stała się mniej stłoczona, a koloryt bardziej zharmonizowany. Początkowo stosował w swoich pracach efekty  luministyczne   Caravaggia , w późniejszym okresie pozostawał pod silnym wpływem  Petera Paula Rubensa , z którym współpracował. Z upodobaniem malował liczne wersje trzech tematów: Satyr i wieśniak, Koncert rodzinny, Król pije. Twórczość Jordaensa związana była silnie z tradycją rodzimą. Sceny religijne i mityczne często przedstawiał jako wydarzenia współczesne, których bohaterem był lud flamandzki. Jego indywidualność najlepiej ukazują obrazy będące pochwałą flamandzkiej żywiołowej radości życia
- Hołd pasterzy w Muzeum w Sztokholmie 1618 - realizm, żywy koloryt, jaskrawy, kontrasty światła i cienia, wpływ Caravaggia
- Czterej Ewangeliści w Luwrze
- Odwiedziny satyra w chacie chłopskiej - realizm
- Płodność - wieniec owoców malował Snyders, przypadkowość, niewłaściwy stosunek figur do płaszczyzny obrazowej (są za wielkie. przeładowanie), wpływ Elsheimera
- Merkury i Argus w Lyonie
- Uzdrowienie opętanego przez Św. Marcina z kościoła Św. Marcina w Tournai
- liczne flamandzkie uroczystości ludowe
- ilustracje przysłów
- Król pije - liczne powtórzenia tego tematu
- portret rodziny mieszczanina antwerpskiego i ich służącej, Prado
- Triumf Fryderyka Henryka, księcia orańskiego, namiestnika wolnej Holandii
Jan Brueghel Starszy zw. Brueghel Aksamitny lub Kwiatowy 1568-1625
Nadworny malarz arcyksięcia Albrechta i Izabeli, pejzażysta, wywodzi się od pejzażysty Gills'a van Coninxloo, swój przydomek zawdzięczał delikatnej fakturze malarskiej, łagodnym tonacjom kolorystycznym, bogactwu i zarazem harmonii swych niekiedy słodkich kompozycji, Malował najczęściej niewielkie, często miniaturowe kompozycje, chętnie stosując na  podobraziu  blachę miedzianą. Do jego ulubionych motywów należały  Madonny  w otoczeniu  girland  i  bukietów  kwiatowych, alegorie, 

(…)

… najczęściej niewielkie, często miniaturowe kompozycje, chętnie stosując na podobraziu blachę miedzianą. Do jego ulubionych motywów należały Madonny w otoczeniu girland i bukietów kwiatowych, alegorie, martwe natury, zwłaszcza z kwiatami i owocami; malował również pejzaże i sceny batalistyczne. Jego sielankowy styl, odznacza się świeżością kolorytu. Przedstawiał także sceny biblijne, Najczęściej malował…
…. Habsburga namiestnika hiszpańskich Niderlandów,Leopolda Wilhelma Habsburga i Filipa IV, króla Hiszpanii
Jan Fyt (1611-61) Uczeń Snydersa, malował martwe natury, głównie trofea myśliwskie, a także sceny polowań, kwiaty i ptasie koncerty, tematy kuchenne, zabite ptaki, sarny, zające,  kładł mniejszy nacisk na dekoracyjność, koncentrując się na efektach plastycznych. Jego prace są bardziej ekspresyjne…
…, mitologiczne, historyczne, alegoryczne,pejzaże, portrety, martwe natury oraz tzw. singeries - scenki przedstawiające małpy przebrane za ludzi, wyszydzające ludzką głupotę, scenki rodzajowe z życia różnych warstw społecznych, głównie wiśniaków, we wnętrzach (kuchnie, gospody, stajnie, wartownie) lub na wolnym powietrzu (kiermasze, festyny, jarmarki, odpusty, gry towarzyskie, wesela), projektował też tapiserie, był znakomitym malarzem „gabinetów amatorów” - łączył w sobie elementy widoku wnętrza, sceny rodzajowej i portretu, wartość dokumentarana twórczości Teniersa
- 12 niewielkich płyt miedzianych (27 x 39 cm), przedstawiających historię Armidy z poematu Torquata Tassa "Jerozolima wyzwolona"
- Alegoria 5 zmysłów - uczta w domu mieszczańskim
- Dwaj palacze w karczmie
- Fleczer wiejski
- Król grochowy
- Jarmark…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz