To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PUBLIC RELATIONS, Wykład 23.11.2010 r. (notatki) TEMAT: Kampanie i reklamy społeczne- planowanie. Pracownik public relations powinien znać i umieć dobierać instrumenty służące kampanii (musi wiedzieć, do czego one służą).
Kampanie czy reklamy społeczne?
Różnice między reklamą społeczną i komercyjną.
Planowanie kampanii w wersji „fast”.
Etapy planowania profesjonalnego.
Przykłady kampanii.
Ad. 1. W kampanii społecznej wykorzystuje się wszystkie możliwe narzędzia komunikacji marketingowej. Ang. Public serv ice advertising - wykorzystanie reklamy do służby publicznej, dla dobra społecznego. W kampanii korzystamy z reklamy, która używana dla osiągnięcia jej celów jest reklamą społeczną. Wysyła komunikat perswazyjny, by wywołać pożądane postawy, zachowania grupy społ. i otoczenia. Kampanie, które mają wpłynąć na zachowanie stosują różne środki w zależności od tego, jaka postawa ma ulec zmianie. Są to: zachęcanie, zaniechanie, nakłanianie do udziału w wyborach. Ad. 2. Reklama komercyjna = prosty przekaz nastawiony na jeden cel- kupno produktu, zmianę produktu lub marki w obrębie stosowanego repertuaru zachowań. Odmienne intencje nadawcy, jego niska wiarygodność, chęć zysku.
Reklama społeczna = chcemy zmienić nie tylko jednorazowe działanie, lecz postawę człowieka. Odwołujemy się do innych cech ludzkiego charakteru. Reklamy społeczne mówią o rzeczach, o których ludzie nie chcą myśleć- ryzyku zachowania na raka, przemocy w rodzinie. W reklamach społecznych trudno jest zebrać tyle środków, by zrealizować wszystkie cele kampanii. Ad. 3. Proces planowania i wdrożenia kampanii społecznej składa się z 6 etapów:
definicja problemu społecznego, jego doprecyzowanie;
rozpoznanie rynku, czyli faza badawcza- badamy możliwości zrealizowania zadania.
wybór strategii marketingowej;
planowanie działań i budżetu;
plan monitoringu i ewaluacji- czy następnego dnia nasze pomysły będą przekonujące- konieczność dostosowania się do zmieniającej się rzeczywistości;
wdrożenie/ realizacja. Planowanie kampanii w wersji uproszczonej Analiza sytuacji instytucji, która chce przeprowadzić kampanię- miara jej autorytetu wśród odbiorców. Czy będzie ją stać na realizację naszych propozycji, czy warto będzie powoływać się na jej nazwę przy podawaniu komunikatów.
Określenie odbiorców kampanii- podział klientów wg określonych grup sporządzany przez marketingowców bądź pijarowców. Planowanie kampanii- zdefiniowanie jej celów- do czego chcemy zachęcić odbiorców.
(…)
… nakreślone działania? Czy jest możliwe znalezienie dodatkowych źródeł dotacji.
Należy pamiętać o tym, że w przypadku pozyskiwania środków z budżetu państwa automatycznie poddajesz się pod kontrolę NIK. Trzeba wziąć pod uwagę możliwe formalno- prawne ograniczenia w dysponowaniu tymi pieniędzmi oraz czas ich wydania. Oczywiście należy sporządzić wyjście awaryjne na wypadek sytuacji kryzysowej.
Etap 8…
… za sprzedaż.
Cena podstawowa to cena, poniżej której nie można zejść- w przeciwnym razie trzeba dopłacać.
Jakie rabaty i ulgi ustanowić, aby pobudzić sprzedaż? PR jest utożsamiany z narzędziem promocji, nie zaś komunikacji -> teza potwierdzona przez Philipa Kotlera, autora najważniejszych podręczników i opracowań z dziedziny marketingu.
BTL (Below the line)- promocja pozamedialna, czyli eventy…
… działań administracji); Czy naszym zdaniem są możliwości rozwiązania problemu?
Etap 2.: Określenie roli komunikacji i jej instrumentów- przekonywujące argumenty, by dotrzeć do odbiorców, których udziałem jest dany problem.
Etap 3.: Ustalenie grup docelowych- szczegółowy dobór grup ludzkich, z którymi chcemy obcować, by zmienić ich zachowania. To przegląd adresatów, którzy odgrywają jakąkolwiek rolę…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)