Public relations - wykład z dn. 14.12.2010

Nasza ocena:

5
Pobrań: 84
Wyświetleń: 924
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Public relations - wykład z dn. 14.12.2010 - strona 1 Public relations - wykład z dn. 14.12.2010 - strona 2 Public relations - wykład z dn. 14.12.2010 - strona 3

Fragment notatki:


Public relations, 14.12.2010r. Temat: Techniki i metody stosowane w kampanii wyborczej. Marketingowe kampanie wyborcze.
Segmentacja, targeting, pozycjonowanie.
Wizerunek kandydata. „Spin doctoring”.
Podsumowanie. Marketing polityczny ma na celu przekonanie obywateli, by udzielili poparcia kandydatowi.
Nie byłoby marketingu politycznego, gdyby nie przyspieszony rozwój środków komunikowania.
Jak już wcześniej wspomniano, najbardziej zaawansowane zaadoptowanie marketingu do polityki pojawiło się najwcześniej w Stanach Zjednoczonych.
XIX w.- aranżowanie komunikacji bezpośredniej (interpersonalnej) przez partię i kandydata. Podejście marketingowe: doświadczenia marketingu komercyjnego są przydatne w marketingu politycznym. Można posłużyć się porównaniem, że nadawcy przekazu wyborczego zawierają niepisaną umowę kupna sprzedaży- przekazują produkt (kandydata), którego odbiorcy nabywają, jeśli oczywiście oddają na niego swój głos. W związku ze wzrastającą świadomością społeczeństw, stałym podwyższeniem poziomu edukacji, a co za tym idzie- także wzrostem wymagań wobec władzy, pojawiła się potrzeba wynalezienia umiejętnych środków przekonywania opinii publicznej- a z nią zapotrzebowanie na specjalistów. Już w latach 30. w USA uświadomiono sobie, że bez dobrych instytutów badań opinii publicznej nie można przeprowadzić dobrej kampanii wyborczej. Partie amerykańskie to pierwsze nowoczesne partie masowe. Apel wyborczy szybko zyskał masowy charakter i powstała w ten sposób potrzeba dotarcia z kampanijnym przekazem do milionów potencjalnych wyborców.
Analiza rynku politycznego, I etap: Jego celem jest uzyskanie jak największej informacji na temat wyborców i przeciwników. Analiza rynku umożliwia segmentację rynku wyborców, wybór rynków docelowych (targeting) oraz pozycjonowanie oferty wyborczej.
Sondaże polityczne ( pierwotnie ich rolę pełniło bezpośrednie spotkanie z wyborcami): 1824 r.- pierwszy sondaż polityczny (zapytanie o preferencje prezydenckie).
1932 r.- George H. Gallup- pierwsze badania sondażowe oparte na metodzie naukowej. W dużej mierze przyczynili się do nich specjaliści w tej dziedzinie z Niemiec. Wyniki te były jednym z zasadniczych elementów tworzenia kampanii wyborczej.
Pollsterzy- specjaliści w dziedzinie przeprowadzania i komentowania wyników badań opinii publicznej. Określani jako „analityczni tłumacze, wielcy stratedzy i w pewnym stopniu wyrocznie delfickie”. Metody marketingowe w kampaniach wyborczych: Segmentacja- to podział rynku wyborców; społeczeństwo musimy podzielić tak, by dane na jego temat ułatwiły nam przekonanie opinii publicznej do głosowania na kandydata. Proces segmentacji składa się z trzech etapów: badania rynku politycznego, analizy wyników, profilowania segmentów- pod względem określonych postaw, zachowań, cech demograficznych wyborców wchodzących w ich skład. Segmentacja zmierza do wyłonienia docelowych grup odbiorców.

(…)

spinning- zaplanowany ciąg wydarzeń medialnych, który ma przynieść oczekiwany efekt w postaci wygranych wyborów, poprawy wizerunku bądź poparcia społeczeństwa dla określonego projektu politycznego. Spin doctoring= skierowanie informacji w pożądanym kierunku w taki sposób, by wybranymi kanałami dotarła w POŻĄDANEJ FORMIE do określonych grup odbiorców. Opinie o spin doctoring.
Media spinning to działanie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz