Psychologia Rozwoju Człowieka -wykłady -Beata Hołtyń

Nasza ocena:

3
Pobrań: 889
Wyświetleń: 6013
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia Rozwoju Człowieka -wykłady -Beata Hołtyń - strona 1

Fragment notatki:

Tematyka zawiera następujące zagadnienia. Zmiana a rozwój, Helen Bee, Kultury indywidualistyczne, Kultury kolektywistyczne, Rozwój wg Krajewskiego, Rozwój wg h. Tomae, c) Analiza zjawiska rozwoju i przedmiot rozwoju., podstawowe pytania psychologii rozwoju, Problemy badawcze psychologii rozwoju człowieka, strategia badań nad rozwojem, badania poprzeczne, Badania podłużne, Badania sekwencyjne, badania okresowe, funkcje rozwoju człowieka, Niemowlęctwo(0-1), Wczesne dzieciństwo(2-3), Wiek zabaw(4-5), Wiek szkolny(6-12), Adolescencja, Wczesna dorosłość, psychoseksualna teoria rozwoju osobowości Zygmunta Freuda, I stadium oralne, II stadium oralne , III stadium falliczne , IV stadium latencji , V stadium genitalne, Eriksona teoria psychospołeczna, 8 kryzysów Eriksona, Cechy wspólne teorii Freuda i Eriksona, Mechanizmy obronne ?ego?,

Na początku psychologia zajmowała się dziećmi.
Osoba zajmuje się stroną genetyczną
poszukuje odpowiedzi na pytania, np. które zmiany są charakterystyczne dla wszystkich ludzi?
Celem poszukiwań psychologii rozwoju człowieka jest badanie i wyjaśnianie różnych obserwowanych u ludzi wzorów rozwoju
Zainteresowanie psychologii rozwoju.
Zmiana a rozwój:
Helen Bee wyróżniła 3 rodzaje zmian:
-uniwersalne
Uwarunkowane biologicznie. Wspólne doświadczenia, wspólne zmiany psychologiczne. Występują powszechnie, odnoszą się do każdego człowieka, powiązane z wiekiem. Wszyscy ludzie podlegają działaniu zegara biologicznego(wyznacza kolejność doświadczeń płynących z naszego ciała) oraz społecznego(określa kolejność doświadczeń kulturowych, uniwersalnych dla ludzi w danym wieku). Wspólne zmiany psychologiczne- rzutują na nie zegar biologiczny i społeczny.
-wspólne
Wpływy kulturowe, wpływy grupy pokoleniowej. Charakteryzują osoby należące do dużej wspólnoty, są one wynikiem uczestniczenia w podobnych sytuacjach o efekcie podzielania podobnych doświadczeń. Grupa pokoleniowa- to grupa ludzi urodzonych mniej więcej w tym samym czasie, w podobnym, jednakowym wieku doświadczają tych samych wydarzeń historycznych(kohorta). Przejawem może być np. wyż demograficzny. Kultura- wpisuje pewien system znaków i zwyczajów łącznie z wyznawanymi wierzeniami, pogladami, celami życiowymi, prawami, normami moralnymi oraz przeróżnymi namacalnymi jej wytworami. By nosic miano kultury system musi być akceptowany przez określoną grupę, przekazywany z pokolenia na pokolenie.
Kultury indywidualistyczne- nacisk na jednostkę, odpowiedzialność za rozwój jednostki.
Kultury kolektywistyczne- Azja, nacisk na grupę, ważniejsze dobro grupy, dopasować się do grupy
-indywidualne
Odpowiedni czas(okres krytyczny, sensytywny). Wywołane są czynnikami unikatowymi oddziałującymi wyłącznie na daną jednostkę. Okres krytyczny- w trakcie rozwoju występują określone momenty, których pojawienie się (lub brak pewnego rodzaju doświadczenia) mające miejsce przed lub po tym okresie będzie miało wielki wpływ lub żaden.
Rozwój. Jakie cechy powinna mieć zmiana, aby była zmianą rozwojową wg S. Krajewskiego.
Nie może to być zmiana nagła, jednorazowa ani krótkotrwała, ale musi to być zmiana względnie długotrwała. Nie może to być zmiana pojedyńcza ale musi być pewien ciąg zmian. Nie może to być ciąg stale powtarzającego się cyklu ale ciąg o charakterze jednokierunkowym kiedy co najmniej jeden parametr danego obiektu zmienia się monodycznie(rośnie lub maleje). Zmiana dotyczy wewnętrznej struktury obiektu a więc jakościowych przeobrażeń poszczególnych elementów i/lub relacji między nimi czy

(…)

… pochodzi z manipulowania narządami płciowymi. Charakterystyczna jest ciekawość dotycząca seksualności własnej i innych osób. W tym okresie u chłopców pojawia się kompleks Edypa, u dziewcząt kompleks Elektry.
Fiksacje- próżność, beztroska
Edypa (chłopcy) oczekuje że mama będzie zaspokajała jego potrzeby erotyczne a ojciec jest jego rywalem, uczucia do matki, lęk kastracji zostaje zwiększony poprzez…
… płciowymi. Przyjemność pochodzi od manipulowania własnymi genitaliami. Pojawia się ciekawość anatomicznych różnic pomiędzy płciami. Dzieci mają tendencję do rozwijania romantycznych uczuć do rodziców przeciwnej płci. Pociąg chłopców do ich matek jest kompleksem Edypa. A pociąg dziewczynek do ojców to kompleks Elektry. Zgodnie z teorią Freuda, chłopcy identyfikują się z ojcem i naśladują zachowanie…
… do konfliktu z ojcem. Stan ten nazywany jest u Freuda kompleksem Edypa. Komplikuje się jeszcze bardziej jeśli chłopcy boją się odwetu od ojca odpłacona w formie kastracji. Lęk kastracji może by zmniejszony poprzez wyparcie pragnień seksualnych oraz identyfikację z ojcem. Kompleks Elektry zgodnie z teorią Freuda: dziewczynki są zazdrosne o posiadanego przez chłopców penisa i czują się oszukane. Za to obwiniają…
… doskonali się ego, gdyż dziecko stara się rozwijać te cechy charakteru, które uchodzą za społecznie akceptowane. Zaczynają też się rozwijać mechanizmy obronne. V stadium genitalne - okres dorastania. Ponieważ pokwitanie jest czasem biologicznego wstrząsu, w tym czasie odżywają pierwsze, trzy stadia. W tym okresie młodzież zaczyna interesować się przedstawicielami płci przeciwnej. Efektem tych zainteresowań…
… doznań seksualnych. Rozwój pociągu do płci odmiennej. Narodziny romantycznej miłości.
Erik Erikson.
Teoria psychoanalityczna- odwołuje się do zasady epigenezy, która zakłada, że wszystko to co wzrasta, wzrasta zgodnie z podstawowym planem powstawania części z których każda wykształca się w specyficznym dla siebie czasie i dominuje tak długo dopóki nie powstaną pozostałe części, aby utworzyć funkcjonalną całość.
Kładł duży nacisk na interakcję dziecka ze środowiskiem. Uważał, że istotne w osobowości jest EGO.
Erikson badał ludzi zdrowych.
Wyróżnił 8 etapów przez które przechodził człowiek. Każdy z nich charakteryzuje się tym, że wywołuje u jednostki inny specyficzny dla siebie konflikt.
Niemowlęctwo(0-1)
Konflikt : ufność-nieufność. Osiągnięcie zaufania od matki lub innego opiekuna. Czynnikiem…
… ojcowskie, gdyż rozwinęli nieświadomie uczucia seksualne wobec matki. Groźba kary za masturbację powoduje przesunięcie zainteresowań seksualnych chłopców z penisa na matkę. Rezultatem tej zmiany jest zazdrość o ojca. Uczucia seksualne nie zawierają pragnienia odbywania stosunków seksualnych, ale tkwi w nich chęć przytulenia się i miłości. Chłopców ogarnia lęk gdy uświadamiają sobie, że ich pragnienia wiodą…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz