Wykład 1
Psychologia reklamy i marketingu, podstawowe pojęcia i definicje
Reklama i marketing - definicje
Marketing to ciąg powiązanych działań w celu zaspokojenia potrzeb ludzi i realizacji zamiarów producentów dóbr i usług. To szczegółowa wiedza o efektywności w manipulacji produktem, ceną, sposobem dystrybucji i reklamą.
Reklama - forma przekazu w której wyróżniamy nadawcę, odbiorcę, komunikat reklamowy i medium. Definicja Kotlera: marketing to proces planowania i realizowania pomysłów, kształtowania cen, promocji i dystrybucji idei, towarów i usług w celu tworzenia takiej wymiany, która urzeczywistnia zarówno cele indywidualne, jak i cele organizacji
Formuły określające zadania reklamy
SLB - stay, look, buy (uwaga, zainteresowanie, działanie)
AIDA - attention, interest, desire, action (uwaga, zainteresowanie, pragnienie, działanie - zakup)
DIPADA - definition - zdefiniowanie potrzeby, identification - określenie możliwości jej zaspokojenia
proof - próba wybranych towarów, acceptance - zaakceptowanie wyboru, desire - wzbudzenie potrzeby posiadania
action - działanie
4P i zasada łańcucha
Product, place, price, promotion - marketing mix
Siła łańcucha siłą najsłabszego ogniwa
Zasada łańcucha jako ograniczenie efektywności reklamy
Model hierarchii efektów Lavidge'a - Steinera
Należy przeprowadzić odbiorcę przez kolejne stadia
Każde kolejny etap zależy od powodzenia poprzedniego
Kolejność etapów jest niezmienna
Odległości czasowe między nimi nieokreślone
Obszar działania reklamy
Przesuwanie podmiotu w stronę działania
Typ reklamy
Wymiar poznawczy - reklama dostarcza informacji
Świadomość
Wiedza
1. Kampanie drażniące
2. Obwieszczenia, reklamy opisowe
Wymiar afektywny - reklama zmienia postawy i uczucia
3. Upodobanie
4. Preferowanie
3. R. porównawcza
i argumentująca
4. R. tworząca wizerunek
Wymiar wolicjonalny - reklama stymuluje i kieruje pragnieniami
5. Przekonanie
6. Zakup
5. Rekomendacje
6. R .w sklepie i r. sklepu, apel cenowy
Model oddziaływań marketingowych (na podstawie: Falkowski, Tyszka, Psychologia zachowań konsumenckich)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)