Psychologia ogólna - egzamin(sem. I)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1645
Wyświetleń: 3458
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia ogólna - egzamin(sem. I) - strona 1 Psychologia ogólna - egzamin(sem. I) - strona 2 Psychologia ogólna - egzamin(sem. I) - strona 3

Fragment notatki:

dr I. Pietras,Psychologia ogólna, egzamin- opracowanie 5. UWAGA Rodzaje: -mimowolna - wywołana przez właściwości bodźca, bez wysiłku ze strony podmiotu
-dowolna - wymaga świadomego zamiaru i woli; istotna w uczeniu się i sytuacjach trudnych
Cechy: -pojemność (zakres) - od 5 do 9 elementów
-natężenie
-trwałość
-podzielność
-przerzutność
Funkcje: -selekcjonowanie
-ukierunkowywanie aktywności
-pośredniczenie w zapamiętywaniu
6. Wrażenia a spostrzeżenia -wrażenia mają jednostkowy charakter
-wrażenia składają się na bardziej złożone czynności spostrzeżenia, np. wrażenia : smak, zapach, kolor, wrażenia gładkości i śliskości skórki. Spostrzeżenie : jabłko.
Spostrzeżenie = suma zdarzeń + filtr emocjonalny
7. Spostrzeżenia a wyobrażenia -podobieństwa: maja charakter konkretny i obrazowy; -różnice : brak wyrazistości, fragmentaryczność, nietrwałość, ogólność, różnice indywidualne miedzy ludźmi
8. Rodzaje wrażeń -wzrokowe - bodźce wzrokowe (promienie świetlne, oko, barwy)
-teoria widzenia barw - teoria trzech składników (czerwony, zielony, niebieski)
-słuchowe - bodźce słuchowe - fale dźwiękowe w skutek drgań (siła, częstotliwość, barwa)
-teoria słyszenia - rezonansowa, wędrującej fali
-węchowe
-smakowe
-dotykowe
-ciepła i zimna
-bólowe
-organiczne
-równowagi (statyczne)
-mięśniowo ruchowe (kinestetyczne) - proprioreceptory
13) Ejdetyzm - zjawisko powstawania wyobrażeń halucynacyjnej intensywności i fotograficznej wyrazistości. Wyobrażenia te mogą dotyczyć zarówno wrażeń wzrokowych jak i słuchowych. Zjawisko to posiadał min. Mozart. Ejdetyzm częściej pojawia się u dzieci niż dorosłych. 
14)Podział wyobrażeń:  a) typy takie jak u spostrzeżeń tj. wzrokowe, słuchowe, dotykowe  b) odtwórcze i wytwórcze (odtwórcze łączą się ściśle z doświadczeniem jednostki; wytwórcze- z doświadczenia czerpią podstawowy materiał i tworzywo, ale ulega on takiemu przekształceniu i opracowaniu, że otrzymujemy zupełnie nowe obrazy  15)Rodzaje wyobraźni: a) mimowolna :  -wyobrażenia na jawie -marzenia senne b)dowolna: -kierowana
-twórcza
-marzenia   16) Osobowość - wewnętrzny system regulacji pozwalający na adaptację i wewnętrzną integrację myśli, uczuć i zachowania w określonym środowisku, w wymiarze czasowym (poczucie stabilności). Jesto to również zespół względnie trwałych cech lub dyspozycji psychicznych jednostki, różniących ją od innych jednostek. Osobowość jest również definiowana jako charakterystyczny, względnie stały sposób reagowania jednostki na środowisko społeczno-przyrodnicze a także wchodzenia z nim w interakcję. 

(…)

… - sangwinik (krew) - flegmatyk (flegma) - choleryk (żołć żółta) - melancholik (żółć czarna) 3. Teoria Sheldona - typ endomorficzny (gruby, miękka, okrągła) - zrelaksowany, towarzyski - typ mezomorficzny (muskularny, kanciasty, silny) - silny fizycznie, odważny - typ ektomorficzny (chudy , wysoki, kruchy)- bystry introwertyk o upodobaniach artystycznych 4. Pawłow Typ układu nerwowego 1. słaby( melancholik) 2. silny a) niezrównoważony (choleryk) b) zrównoważony: 1. ruchliwy(sangwinik) 2. bezwładny (flegmatyk) 5. Cattel - 16 czynników (cech źródłowych) - cechy przeciwstawne charakteryzujące zachowania 6. Eysenck 3 ogólne wymiary: - ekstrawersja - neurotyzm - psychotyzm 18. Psychoanaliza przedstawiciele: Freud założenia: Czynniki regulujące zachowanie mają charakter popędowy, afektywny, instynktowny…
… (pod wpływem szczęścia, zachwytu) i negatywnego (pod wpływem gniewu, odrazy, strachu). 2) to procesy psychiczne, które czynnościom podmiotu nadają jakość oraz określają znaczenie, jakie maja dla niego będące źródłem emocji przedmioty, zjawiska lub inni ludzie. 24. Cechy procesów emocjonalnych
Procesy emocjonalne - sa związane z funkcjonowaniem układu limbicznego (jako układu integrującego czynności struktur…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz