Emocje i Motywacja - wykład 10

Nasza ocena:

5
Pobrań: 889
Wyświetleń: 5628
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Emocje i Motywacja - wykład 10 - strona 1 Emocje i Motywacja - wykład 10 - strona 2 Emocje i Motywacja - wykład 10 - strona 3

Fragment notatki:

Tematem wykładu były koncepcje emocji. W notatce zostały poruszone następujące zagadnienia: teoria Jamesa-Langego, teoria Cannona-Barda, teoria Magdy-Arnold, dwuczynnikowa teoria Schachtera-Singera, zjawisko hipermnezji, teoria Josepha LeDoux, aleksytymia, nastrój.Ponadto w notatce zostały zawarte informacje o tym na czym polegała teoria pierwszeństwa afektu Roberta Zajonca, czym jest efekt ekspozycji, czym jest efekt Poetzla, jakie funkcje pełni emocja, jakie są rodzaje procesów emocjonalnych.

Wykład 10 PRZEGLĄD KONCEPCJI EMOCJI OD PREHISTORII DO CZASU OBECNEGO
 Teoria Jamesa- Langego: trzewiowa, peryferyczna
BODZIEC  REAKCJA  ODCZUCIE
(motoryczna, fizjologiczna)
koniec XIX w.
przyczyny emocji są fizjologiczne
„jesteśmy smutni, bo płaczemy”, „boimy się, bo uciekamy”, itd. (odwrócenie)
nie upadła, choć wydawałoby się, że tak będzie; później James zrezygnował z mówienia o reakcji mięśni (niesłusznie)
z jednej strony krytykowana ( patrz przykład z osobami sparaliżowanymi, które przeżywały emocje), ale jest w niej jakiś element prawdy ( patrz zależność oceny śmieszności dowcipu przez osobę trzymającą ołówek w zębach i w wargach)
 Teoria Cannona- Barda: wzgórzowa
KORA MÓZGOWA  ODCZUCIE
A B jednocześnie i niezależnie od siebie
BODZIEC  WZGÓRZE  PODWZGÓRZE  REAKCJA FIZJOLOGICZNA
Informacja A mówi nam, czym jest bodziec, a B- jakie jest znaczenie emocjonalne tego bodźca.
emocje: podwzgórze, ciało migdałowate
lata 30. XX wieku
reakcja fizjologiczna i odczucie występują równocześnie
ocena bodźca poza świadomością (ośrodki podkorowe)
rola kory: hamująca w stosunku do reakcji emocjonalnej (modyfikacja)
 Teoria Magdy Arnold: korowa, oceny
BODZIEC  OCENA  SKŁONNOŚĆ DO DZIAŁANIA  ODCZUCIE
(nasza)
lata 50. XX wieku
zapoczątkowała powrót psychologii poznawczej
ocena niekoniecznie świadoma- świadomość rejestruje jej skutki i ma dostęp do procesu oceniania => to nie zawsze prawda!
różne oceny- różne tendencje do działania (w zależności od typu oceny ludzie postępują tak, a nie inaczej)
dodatnia emocja odczuwana- skłonność ku czemuś ocenionemu jako dobre, lub odwrotnie
 Teorie oceny (kognitywne)
BODZIEC  OCENA  ODCZUCIE
 Dwuczynnikowa teoria Schachtera- Singera
BODZIEC  POBUDZENIE  MYŚL (ocena, nazwa)  ODCZUCIE
(niespecyficzne)
Czynniki decydujące o powstaniu emocji:
1. stan pobudzenia emocjonalnego (pobudzenie nie musi być prawdziwe!)
2. oznaczenie werbalne pobudzenia- rozpoznanie go jako konkretnej emocji
Emocje: wynik poznawczych interpretacji sytuacji na podstawie czynników:
- kontekst sytuacyjny
- obserwacja własnego zachowania
- zachowanie innych ludzi w podobnych sytuacjach
- wiedza o emocjach
 Teoria pierwszeństwa afektu Roberta Zajonca

(…)

… poprzedza myślenie i jest od niego niezależne
Inne badania i zjawiska świadczące o nieświadomej obróbce zjawisk emocjonalnych (niezależności emocji i poznania):
- obronność percepcyjna
- spostrzeganie podświadome w sytuacji warunkowania- warunkowanie bodźcem bólowym z użyciem bodźca podprogowego, który jest bodźcem warunkowym i którego się boimy)
- technika podprogowego przygotowania emocjonalnego (Zajonc…
… się przede wszystkim w trudnościach z werbalizowaniem przeżywanych stanów emocjonalnych, oznacza też obniżoną świadomość własnych emocji i w efekcie objawia się bardzo skąpym opisem osobistych przeżyć. Niektórzy badacze tłumaczą pojawienie się aleksytymii mikrouszkodzeniami układu limbicznego i łączą ten defekt organiczny z zaburzeniami psychosomatycznymi. Pacjent nie odczytuje własnych emocji i towarzyszącego im napięcia…
… somatoformiczne, ponadto często towarzyszą jej różnego typu dysfunkcje seksualne, na przykład osłabienie popędu seksualnego lub zaburzenia erekcji (Wikipedia)
FUNKCJE EMOCJI
1. DOSTARCZANIE INFORMACJI
- o rezultatach nieświadomej oceny zdarzeń  decyzja o zachowaniu
- o obiektach pożądanych i niepożądanych  budowanie hierarchii wartości
2. PROGRAMOWANIE DZIAŁANIA
- o charakterze motywacyjnym (ukierunkowane…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz