To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TEMAT 5 EMOCJA czteroczęściowy proces obejmujący pobudzenie fizjologiczne, subiektywne odczucia, interpretację (ocenę) poznawczą i ekspresję behawioralną (mimiczną, pantomimiczną). Emocje pomagają organizmom radzić sobie z ważnymi zdarzeniami
marker somatyczny emocjonalny obraz ciała
lustrzane neurony
emocje pomagają skierować uwagę na ważne sytuacje i reagować na nie oraz przekazywać innym ludziom nasze intencje
EMOCJE POZYTYWNE
NEGATYWNE
SKŁONNOŚĆ DO DĄŻENIA
UNIKANIA
EMOCJE PODSTAWOWE
Carrol Izard - 6 - zainteresowanie, radość , smutek, złość, wstręt, strach
Paul Ekman - 7 - złość, wstręt, strach, radość, smutek, pogarda, zaskoczenie
Robert Plutchik - 8 - (koło emocji) - akceptacja, radość, strach, zdziwienie/zaskoczenie, smutek, wstręt/obrzydzenie, gniew/złość, antycypacja/oczekiwanie
Paul Ekman - rola twarzy w ekspresji emocji
REGUŁY akceptowane w danej kulturze sposoby wyrażania emocji OKAZYWANIA EMOCJI W mózgu dwie rozłączne drogi przetwarzania pobudzenia emocjonalnego!
UKŁAD SZYBKIEJ działa głównie na poziomie nieświadomym, powiązany jest z pamięcią REAKCJI utajoną!!!
układ powiązany z pamięcią jawną, obejmuje przetwarzanie świadome
LATERALIZACJA różny wpływ półkul mózgowych na odmienne emocje. Lewa półkula najwyraźniej EMOCJI wpływa na emocje pozytywne, a półkula prawa wpływa na emocje negatywne serotonina - uczucie przygnębienia, depresja adrenalina - uwalniana podczas strachu noradrenalina - w złości TEORIA bodziec wywołujący emocję prowadzi do reakcji fizjologicznej, która z kolei JAMESA-LANGEGO wyzwala emocję
TEORIA odczucie emocji i wewnętrzna reakcja fizjologiczna pojawiają się jednocześnie: CANNONA-BARDA jedno nie jest przyczyną drugiego. Oba zjawiska są uznawane za wynik poznawczej oceny danej sytuacji
DWUCZYNNIKOWA TEORIA EMOCJI SCHACHTERA-SINGERA koncepcja głosząca, że emocja jest wynikiem oceny poznawczej zarówno pobudzenia fizjologicznego (czynnik nr 1), jak i bodźca wywołującego emocję (czynnik nr 2) [most i mężczyźni]
INTELIGENCJA umiejętność rozumienia i kontrolowania reakcji emocjonalnych EMOCJONALNA 4 składniki inteligencji emocjonalnej: 1) spostrzeganie emocji 2) posługiwanie się emocjami 3) rozumienie emocji 4) radzenie sobie z emocjami
test cukierków Golemana
MOTYWACJA odnosi się do wszystkich procesów zaangażowanych w inicjowanie, ukierunkowanie i utrzymywanie fizycznych i psychicznych aktywności
wszystkie formy motywacji obejmują procesy umysłowe, które nas pobudzają, pozwalają na dokonanie wyboru i ukierunkowują nasze zachowanie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)