Fragment notatki:
Porusza takie zagadnienia jak: definicja psychologii, inteligencja, grupa, stres, stres konstruktywny, osobowość, podstawowe typy osobowości, efekt Halo oraz inteligencje wielorakie Gardnera.
Psychologia naukowe badanie umysłu i zachowania czł Psych ludowa prywatn badania przekonan na temat motywów i zachowania innych ludzi; powst w oparciu o obserwacje os, które są do nas podobne (wiek płeć poglądy), próbuje formułować sądy, hipotezy Psych naukowa może weryfikow poglądy psychologii ludowej; Poziom zdolności językowych > płeć żeńska - badania potwierdzają tę hipotezę; Orientacja przestrzenna >męska, potwierdzone badaniami naukowymi Psych nauka: *o duszy(starożyt gr: psyche-dusza logos-nauka)*o zjawiskach psychicz (2połXIXw) *o zachowaniu się (ang. behawior-zachowanie, początek XXw, psych.amerykańska) *o człowieku jako podmiocie własnego działania (psych.humanistyczna) *o wyższych czynnościach istot żywych (ujęcie współczesne, m.in. w pl psych. powojennej) Psych zajmuje się: pamięć i przypominanie *uczenie się *postrzeganie (percepcja) *myślenie inteligencja poznanie *twórczość *postawy i zachowanie *różnice indywidualne i osobowe *emocje 1879 powst psychologii jako nauki; I labolatorium psychologiczne: Uniwersytet w Lipsku, Wilhelm Maximilian Wundt,1832-1920 Psych prawidłowości postrzegania: *proces percepcji: postrzeganie, interpretacja bodźców *złudzenie= błędy; czynniki powodujące błędy w ocenianiu: -brak inf/ przeciążenie niemi -presja czasu - uznanie sytuacji za niezbyt ważną Podst wnioskowania społecznego: 1.Heurystyka reprezentatywna- pozwala tworzyć wrażenia i oceniać ludzi na podst inf: płęć wiek rasa atrakcyjnoś fiz pozycja społeczna= przyczyny dyskryminacji 2.Heurytyka postaw- postawy wobec danej osoby wpływają na to jakie inf o tej os uznajemy za prawidłowe błędy percepcji społecznej: *błędy etykietowania/ szufladkowania: interpretacja pojedynczy zachowań jako świadczących o posiadaniu przez os ocenianą względnie trwałych cech *pierwsze wrażenie: opinie na temat innych os kształtowane są najczęśc w ciągu kilku s kontaktu z nimi. Zakodowana inf działa na tzw „czysty umysł” i jest najsilniej utrwalaną inf wpływająca na przyszłą ocenę działań i zachowania tej osoby *błąd atrybucji przyczynowych: polega na fałszywej interpretacji zachowania, opartej na analizie i ocenie skutków, wynikającej z braku wiedzy o intencjach *dogmatyzm- sztywność przekroczeń; wyst może w nieuzasadnionych postawach że k/m nie powinni wykonywać pewnych zad *zjawisko promieniowania: kierowanie się w ocenianiu wrażeniem ogólnym i nagminnie do niego ocen cząstkowych
Efekt Halo: *anielski (aureoli) pozytywny *szatański (horna) negatywny' ocena jednej cechy zostaje uogólniona i przeniesiona na inne cechy ocenionego
SIGMUND FREUD 1865-1939 *psychoanaliza- analiza psychiki w świadomym celu; *psychika składa się z cz: 1świadomość (nasze poglądy) 2podświadomość/ nieświadomość (nie wiemy dlaczego tak się zachowujemy) *osobowość czł składa się z warstw: 1.ID- dziecięca, dziecko- pragnienia popędy zachcianki marzenia impulsy 2.EGO (ja)- dorosły, reprezentuje nacjonalna i świadomą część umysłu (myślenie logiczne) 3.SUPER EGO- rodzic, przechowuje normy moralne, wzorce i zasady zachowania. Im silniejszy super ego tym bardziej spychane sa pragnienia do podświadomości Marzenia senne są przejawem naszej osobowości
(…)
… temperamentu (fizjolog) *sangwinik: żywy temperament silna ekspresja pobudliwość emo.serdeczny wesoły *flegmatyk: łatwo przystosowuje się do środowiska społecznego, powolny nie przejawia emocji/ żywej gestykulacji/ mimiki *choleryk: łatwo wpadający w gniew, reagujący, niezrównoważony, trudności w dostosowaniu reakcji emocjonalnych do oczekiwań otoczenia *melancholik: depresyjny smutny mało aktywny obnizona…
… reakcje zwierząt na bodźce; uczenie się pojawia w wyniku skojarzenia jedengo wydarzenia z drugim; bodziec>reakcja B.F.SKINNER 1904-90 Behawioryzm; zachowanie po którym następuje stymulacja (nagroda/kara) prowadzi do wzrostu prawdopodobieństwa ponownego jego wystąpienia w przyszłości; warunkowanie instrumentalne; dzięki warunkowaniu klasycznemu uczymy się tego, co z czym współpracuje, dzięki warunkowaniu instrumentalnemu, ale tego co zrobić aby uzyskać wymarzony efekt CARL ROGERS 1902-87 Psychologia humanistycz; podejście skoncentrowane na os ABRAHAM MASLOW 1902-87 Piramida hierarchia potrzeb: samorealizacji, uznania, społeczne, bezpieczeństwa, fizjologiczne LEV WYGOSTSKY 1896-1934 Strefa najbliższego rozwoju, uczenie się społeczne, w kooperacji z bardziej kompetentnym; badania na dzieciach; *Koncepcja SAR…
… innych *pomocnik łagodzi napięcie podtrzymuje zgodne warunki pracy *”adwokat diabła” krytykuje *outsider Wpływ społeczny proces w wyniku którego dochodzi do zmian zachowania postaw doświadczonyc emocji, motywacji pod wpływem rzeczywistych zachowań innych os/gr (D.Doliński 2000) Manipulacja oddziaływanie w którym osoba wywierająca wpływ nie liczy się z interesem osoby, na którą ten wpływ jest wywierany.. wazna…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)