Zostały w niej poruszone następujące zagadnienia: komunikacja interpersonalna, co to jest komunikacja, sprzężenie zwrotne, słowa, gesty, komunikacja niewerbalna, pozasłowna, komunikaty niewerbalne, komunikacja werbalna, schemat procesu komunikowania się, nadawca, intencja, kodowanie, przekaz, odbiorca, dekodowanie, interpretacja, style komunikowania się, przyjaciel, analityk, doradca, wódz, asertywność, choleryk, flegmatyk, melancholik, sangwinik, style kierowania, lider, dominacja, zależność, tworzenie teamu.
PSYCHOLOGIA KOMUNIKACJI
Komunikacja- komunikacja interpersonalna, komunikacja to jest inaczej łączność, porozumiewanie się. Często występuje zjawisko szumu komunikacyjnego. Komunikacja medialna - tylko nadawanie, albo tylko odbieranie. Nadawca w TV, nadawca na wykładzie. Dwustronne komunikowanie jest uciążliwe. Komunikacja w szkole jest jednostronna. Relacje rodzice - dzieci. Sprzężenie zwrotne
Kontekst
N komunikat O
sprzężenie zwrotne
Komunikat- treść, wiadomość, informacja
Nakazy, prośby, odmowy, życzenia, groźby.
Przesyłamy w:
słowach gestach
Komunikaty niewerbalne: gesty ilustrują to co mówię w słowach.
Gesty ilustrują wypowiedzi słowne, informują, czasami wyrażają coś innego niż dany osobnik mówi. Czy zbliżają ludzi, czy oddalają. Czy gestykulować, a jeśli tak to kiedy. Nie należy gestykulować agresywnie, bowiem to będzie źle odebrane. Odsuwamy się bowiem jest to nieprzyjemne. Wchodzi w naszą intymność. Uczucie zagrożenia, niepokoju jeśli ktoś wchodzi w moją intymność (np. tramwaj - tłok, obcy ludzie). Komunikacja pozasłowna - mimika
uczucia - rozpoznajemy w jakim ktoś jest stanie
jakie jest nastawienie do nas
trzeba uważać żeby źle nie odczytać (np. ból zęba)
ktoś się nie patrzy na nas: kłamie, lekceważy nas, może go peszymy
Komunikacja niewerbalna: pozycja ciała, tempo, ruch, ubiór
Można ocenić przez ubiór jaki jest obecny stan - praca czy rozrywka
jaki jest status finansowy, jakie są preferencje, jaki jest gust.
Jednocześnie nie wolno nam oceniać po wyglądzie.
Zjawisko pierwszego spojrzenia. Ktoś robi dobre wrażenie, lubię go i już, ktoś robi złe wrażenie, nie lubię go i już.
Dlatego różnie postrzegamy, ulegamy wrażeniom, pod wpływem dziwnych skojarzeń. Np. skojarzenia z dzieciństwa, z bólu, upokorzeń, z reprymend. Podobieństwo do kogoś innego. Lubimy najbardziej to co jest podobne do nas.
Middle class - lubię to co jest podobne!
Jeśli kogoś od razu zaakceptujemy, musi nam bardzo podpaść, żeby zmienić o nim zdanie i odwrotnie. Komunikat niewerbalny: głos, walory głosu. 7% znaczenia komunikacji to są słowa, mimika, gesty ponad 50%, 40% walory głosu i mowy jako takiej. Siła, barwa, natężenie, ton, czystość, płynność, styl. Tzw. głos radiowy: ciepły, serdeczny, niski (bo nie drażni)(mężczyzna). Umiejętne dostrojenie się do odbiorcy.
Zapach następny komunikat.
Odległość - wskaźniki, należy zachować odległość 30cm moja intymność
50 cm koleżeński związek
1,5 m pół oficjalna odległość
kilka metrów publiczna
Umiejętność trzymania dystansów
Podawanie ręki - płeć żeńska, albo osoba starsza urzędem, bądź wyższa statusem podaje pierwsza rękę.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)