Psychologia kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży - wykład 2

Nasza ocena:

5
Pobrań: 329
Wyświetleń: 2737
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży - wykład 2 - strona 1

Fragment notatki:

Temat wykładu brzmiał: Wymiary funkcjonowania rodziny, cykle rozwoju rodziny a powstawanie zaburzeń u dzieci. W notatce zostały podane i opisane następujące zagadnienia: rozumienie systemowe rodziny, model kołowy Davida Olsona, spójność rodziny, zmienne do oceny stopnia spójności rodziny, poziomy spójności rodziny, brak więzi, podział (oddzielenie), powiązanie (związanie), splątanie, komunikacja wewnątrz rodziny, adaptacyjność rodziny. W notatce opisane są poziomy adaptacyjności rodziny: sztywność, ustrukturowanie, elastyczność, chaos. Ostatnim zagadnieniem pojawiającym się w notatce jest opis poszczególnych faz w cyklu rozwoju rodziny: narzeczeństwo (randkowanie), wczesne małżeństwo, narodziny pierwszego dziecka, rodzina z dziećmi w wieku szkolnym (środkowa faza małżeństwa), rodzice oddzieleni od dzieci (puste gniazdo), emerytura i starość

WYKŁAD 2
Wymiary funkcjonowania rodziny, cykle rozwoju rodziny a powstawanie zaburzeń u dzieci.
Analiza problemów dziecka:
- etap rozwoju dziecka
- zasoby leżące po stronie dziecka
- aktualny kontekst rozwoju dziecka
- interakcje z osobami znaczącymi
Rodzina - rozumienie systemowe:
Rodzina jest dynamiczną społeczną całością, jest też elementem innych systemów społecznych.
Całość funkcjonuje poprzez interakcje i wzajemną zależność tworzących ją elementów (związki wspólnoty i wymiany).
Rodzinne zachowania i zdarzenia cechuje przyczynowość cyrkularna (na zasadzie sprzężeń zwrotnych + lub -)
Diada rodziców jest głównym elementem rodziny.
Rodzina posiada strukturę: podsystemy i role rodzinne.
Rodzina jako całość posiada swoją granicę(systemy otwarte i systemy zamknięte).
Również podsystemy mają swoje granice.
Rodzina utrzymuje równowagę między tendencją do stałości oraz tendencją do zmiany.
Każda rodzina posiada swoją unikalną epistemologię.
Rozwój rodziny przebiega zgodnie z zasadą ekwifinalności i ekwipotencjalności.
Model kołowy Davida H. OLSONA
- uwzględnia systemowy charakter funkcjonowania rodziny
- opisuje trzy podstawowe wymiary funkcjonowania rodziny
- próbuje wyjaśnić związek pomiędzy wymiarami życia rodzinnego a powstawaniem ewentualnych zaburzeń członków rodziny
Wymiary funkcjonowania rodziny:
SPÓJNOŚĆ
ADAPTACYJNOŚĆ
KOMUNIKACJA
SPÓJNOŚĆ RODZINY:
- więź emocjonalna między członkami rodziny
- stopień indywidualnej autonomii (powiązania lub oddzielenia od rodziny), jakiego doświadczają członkowie
- stosunek sił (tendencji) dośrodkowych i odśrodkowych
Dla oceny stopnia spójności rodziny istotne są następujące zmienne:
- więzi emocjonalne
- poczucie niezależności poszczególnych członków rodziny
- granice systemu (wewnętrzne i zewnętrzne)
- koalicje
- czas i przestrzeń
- przyjaciele
- podejmowanie decyzji
- sposoby spędzania wolnego czasu
Cztery poziomy spójności rodziny:
Brak więzi (wyobcowanie)
Podział (oddzielenie)
Powiązanie (związanie)
Splątanie
POZIOMY SPÓJNOŚCI RODZINY:
Brak więzi (wyobcowanie) - dominują siły odśrodkowe:
- Ułatwia wprawdzie osiąganie autonomii, ale…
- Wyklucza istnienie poczucia przynależności do rodziny i emocjonalnego związku między członkami rodziny;
- Nie doświadcza się bliskości, oparcia, akceptacji, zrozumienia;
- Prowadzi to do poczucia wyobcowania, pustki, osamotnienia, silnej potrzeby dystansu wobec osób, odcięcia emocjonalnego;


(…)

… dla internalizacji zasad rodzinnych, co ułatwia proces odsuwania się od rodziny;
- Zaburzeniu ulega proces indywiduacji - przedwczesne osiągnięcie samodzielności przez dzieci prowadzi do ich zagubienia poznawczego i emocjonalnego (przypadkowe związki partnerskie, przyjacielskie, podatność na wpływ jednostek i grup, poddanie się ich zasadom, przyjęcie ich wartości).
Podział (oddzielenie): poziom zrównoważony…
… poprzedniej fazy, dopasowania
- narodziny dziadków, ciotek i wujków: problem wpływu z ich strony
- z diady w trójkąt: dziecko jako powód nowych problemów, jako pośrednik, kozioł ofiarny, przedmiot walki, przetargu
- wychowywanie dzieci jako źródło satysfakcji
- wychowywanie dzieci jako źródło osobistych frustracji
- pójście do przedszkola i do szkoły jako punkty przełomowe
Środkowa faza małżeństwa:
- przełom…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz