Temat ćwiczeń brzmiał: Transplantacje. W notatce zostały opisane następujące zagadnienia: rodzaje przeszczepów, najczęściej przeszczepiane tkanki i organy, warunki powodzenia przeszczepu, negatywne postawy pacjentów, pomoc psychologiczna
Transplantacje.
Transplantacja - przeszczepienie narządu w całości lub części, tkanki lub komórek z jednego ciała na inne lub w obrębie jednego ciała.
Rodzaje przeszczepów:
- autoprzeszczepy (p. autogeniczne) - komórki tkanki lub organu w ramach jednego organizmu
- izogeniczne (izotransplantacje) - między osobnikami identycznymi genotypowo
- allogeniczne - w tym samym gatunku, ale różny genotyp
- ksenogeniczne (heterotransplantacje) - pomiędzy osobnikami różnych gatunków (ze zwierzęcia na człowieka)
Najczęściej przeszczepiane tkanki i organy:
- skóra
- serce
- płuca
- trzustka
- wątroba
- jelita
- nerki
- rogówka i twardówka oka
Warunki powodzenia przeszczepu:
- zgodność tkankowa
- właściwy dobór dawcy i biorcy (wiek, waga, zdrowie, bez uzależnień, bez wcześniejszych przeszczepów, obowiązkowo bez ciąży, przeszczep nie może spowodować śmierci dawcy)
- zastosowanie odpowiedniego płynu rezerwacyjnego
- odpowiednie przewiezienie transplantatu
- odpowiednie leczenie immunosupresyjne
- umiejętność odróżnienia objawów niezwiązanych od objawów niepokojących
- zapobieganie powikłaniom i ich leczenie
Negatywne postawy pacjentów:
- odstawienie leków
- brak wizyt kontrolnych
- brak badań
- nie stosowanie się do zaleceń lekarza
Spowodowane:
- cechy pacjenta
- brak pieniędzy
- brak wsparcia
- poczucie zagrożenia
- ostrość i widoczność objawów
- poczucie kontroli
- poczucie współodpowiedzialności za własne życie
- zła relacja lekarz-pacjent
- zaniechanie problemów natury psychicznej
- podjęcie decyzji o transplantacji
- długi okres oczekiwania
Postawy biorców i dawców zwykle są ambiwalentne. Chcą być dawcami/biorcami, ale mają różne obawy.
Biorcy mogą przyjąć postawę bierną lub negacji choroby.
Pomoc psychologiczna:
- nauka życia z nowym narządem
- praca nad systematycznym przyjmowaniem leków
- odróżnianie objawów ubocznych od niepokojących
- stabilizacja lęku
- pomoc w adaptacji do nowej sytuacji życiowej
- edukacja prozdrowotna
- pomoc najbliższemu otoczeniu (np. nastawienie rodziny na wsparcie dla biorcy)
- zwiększenie motywacji do przestrzegania zaleceń
- umożliwienie odreagowania negatywnych emocji
- praca nad zmienionym obrazem samego siebie (utrata własnej tożsamości)
Metody:
- podejście poznawczo-behawioralne
- treningi umiejętności
- regulacja emocji
- wsparcie informacyjne
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)