Psychologia biegu życia - egzamin, opracowanie (sem.I)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1141
Wyświetleń: 3206
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia biegu życia - egzamin, opracowanie  (sem.I) - strona 1 Psychologia biegu życia - egzamin, opracowanie  (sem.I) - strona 2 Psychologia biegu życia - egzamin, opracowanie  (sem.I) - strona 3

Fragment notatki:

mgr S. Ćwikła,, Psychologia biegu życia, Egzamin, opracowanie
1.a (podobno b)
2. społecznego
3.abcd (podobno b + d)
4.c
5.b (podobno a + b)
6.bcd
7.b
8.empiryzm-Tabularaza
-jest bardzo jednostronna
-przedmiotowe traktowanie człowieka
-niezmienność środowiska
-nie uwzględnia innych czynników rozwoju
9.bd
10.abde (podobno b+d+e)
11.b
12.nienaruszalnosc norm
13. stadium 4- prawo i porządek
14. dorastanie: tożsamość
wczesna: dorosłość- intymność
późna: dorosłość- integralność
średnia: dorosłość- kreatywność
15.a
16.c
17.Bowlego
‎ 12. Zmienia się nastawienie do reguł moralnych. Są traktowane jako element dobrych stosunków z innymi ludźmi.   -uwzględnianie intencji sprawy i okoliczności czynu   -uwzględnianie coraz większej liczby aspektów towarzyszących ocenianym czynom ( odwoływanie się do wartości nadrzędnych, przeprosiny, naprawianie szkody)   -dostrzeganie umowności reguł - świadomość różnicy między relatywizmem a liberalizmem   rytm rozwoju- stopien regularnosci zachodzenia roznorodnych zmian w tym samym czasie. charakteryzujac rozwoj ze wzgledu na rytm mowimy o rozwoju harmonijnym, rownomiernym badz nieharmonijnym, nierownomiernym, heterochronicznym 1. Główne działy psychologii rozwojowej   Filogenetyczna- bada pochodzenie i rozwój procesów psychicznych w całym świecie zewnętrznym. Śledzi rozwój psychiki od jej najprostszych przejawów do świadomości człowieka.   Ontogenetyczna- zajmuje się rozwojem osobniczym, czyli rozwojem człowieka jako jednostki w ciągu całego życia.   2. Okresy rozwoju człowieka (periodyzacja) w ujęciu współczesnej psychologii ontogenetycznej   1. Dzieciństwo   -okres prenatalny- od poczęcia do narodzin-pierwsze 9 miesięcy życia,   -okres wczesnego dzieciństwa- od narodzin do 3 rż.   +podokres wieku niemowlęcego- od narodzin do końca 1rż.   +podokres wieku poniemowlęcego od 2 do 3 rż.   -okres średniego dzieciństwa- od 4 do 6 rż.(wiek przedszkolny)   -okres późnego dzieciństwa- od 7 do 10-12 rż.   2. Adolescencja   -podokres wczesnej adolescencji- od 10-12 do 15rż.(wiek dorastania)   -podokres późnej adolescencji- od 16 do 20-23rż.(wiek młodzieńczy)   3. Dorosłość   -okres wczesnej dorosłości- od 20-23 do 35-40rż.   -okres średniej dorosłości- od 35-40 do 55-60rż. (wiek średni)   -okres późnej dorosłości- od 55-60rż. i więcej (wiek starzenia się)   3. Przedmiot badań psychologii rozwojowej ontogenetycznej   Psychologia ontogenetyczna - zadania, problemy badawcze:   -W jaki sposób przebiega i czym się charakteryzuje proces rozwoju psychicznego? /ustala się stadia, okresy zmian i czym jest rozwój psychiczny/

(…)

… życia. Rozwój ludzi dorosłych dokonuje się mimo występujących zmian uwsteczniających)  -Paul Baltes  (rozwój nie jest monolitem wyłącznie progresywnych lecz pewnym cyklem zmian, w tym również regresywnych występujących w każdym punkcie ontogenezy)  7. Współcześni przedstawiciele psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia  Psychologia światowa:  -Robert Havigurst-(stworzył teorie zadań rozowjowych…
… szkół instytucji oświatowych,kulturowych, umożliwiających rozwijanie zainteresowań  5. Problemy badawcze (zadania) psychologii rozwoju człowieka  Poznawcze:  -zrozumienie i wyjaśnienie rozwoju psychicznego  (jak przebiega ten proces i czym sie charakteryzuj, jakie sa prawidłowości kształtowania się i rozwijania, właściwości psychiki w różnych okresach rozwojowych, w jakich warunakch i pod jakim wpływem…
….  26. Adaptacja, asymilacja, akomodacja - pojęcie, przykłady.  Adaptacja - zachowanie inteligentne pojawiające się w wyniku zetknięcia się aktywności podmiotu z określoną rzeczywistością. Na adaptację składa się asymilacja i akomodacja.  Asymilacja - przyswajanie informacji o świecie zewnętrznym i włączanie ich do schematów poznawczych jakie podmiot w danym wieku posiada.  Akomodacja - zmiany w schematach poznawczych podmiotu dostosowane do właściwości przedmiotów i całej sytuacji.  27. Centracja i decentracja w rozwoju poznawczym dziecka  - centracja zwracanie uwagi na tylko jedną właściwość przedmiotu z pominięciem innych nawet bardzo ważnych (eksperymenty nad pojęciem stałości - kulka i kiełbaska z plasteliny)  - decentracja to umiejętność wyobrażenia sobie formy przedmiotów z punktu widzenia…
… do myślenia symbolicznego - zdominowanego przez spostrzeżenia  -egocentryzm - własny punkt widzenia  -centracja - jeden wymiar rzeczywistością  -brak odwracalności  -brak antycypacji  -myślenie transdukcyjne - od szczegółu do szczegółu  -myślenie magiczne - animizm, artyficjalizm  III okres operacji konkretnych:  -odwracalność  -zdolność do antycypacji  -opanowanie pojęć stałości  -rozwiązywanie problemów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz