To tylko jedna z 14 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
2010-06-06 1 Przywódzwo i kierowanie Przywódcy a kierownicy • Przywódcy - ludzie, którzy potrafą wywierać wpływ na innych. • Kierownicy – są mianowani i dysponują legalną władzą nagradzania i karania. • Nie wszyscy kierownicy są przywódcami i nie wszyscy przywódcy są kierownikami. Teorie przywództwa • Behawiorystyczna – wyodrębnia się zachowania różniące przywódców od nieprzywódców. • Sytuacyjna – w zależności od warunków sytuacyjnych rónorodne style przywództwa są skuteczniejsze. • Charyzmatyczna – stronnicy, obserwując pewne zachowania, przypisują im atrybuty bohaterskich lub niezwykłych umiejętności przywódczych. • Wizjonerskia – zdolność do stworzenia realistycznej, wiarygodnej i atrakcyjnej wizji przyszłości organizacji lub jednostki organizacyjnej, wyrastającej z teraźniejszości i ulepszającej ją. 2010-06-06 2 Teoria behawiorystyczna • Wyodrębnia się tu następujące style zachowań przywódczych: ▫ Autokrata – centralizuje uprawnienia, narzuca metody pracy, jedoosobowo podejmuje decyzje, ogranicza uczestnictwo pracowników, ▫ Demokrata – włącza pracowników do podejmowania decyzji, deleguje uprawnienia, zachęca do uczestnictwa w decydowaniu o metodach i celach pracy, wykorzystuje sprzężenie zwrotne jako narzędzie do trenowania podwładnych. ▫ Leseferysta – pozostawia swoim pracownikom pełną swobodę w podejmowaniu decyzji i wykonywaniu pracy w sposób, jaki uznają za stosowny. Teoria behawiorystyczna – siatka kierownicza • Dwuwymiarowy model stylu przywództwa: ▫ Nastawienie (troska) na pracowików – położenie nacisku na stosunki międzyludzkie – przywódcy osobiście interesują się potrzebami swoich pracowników i godzą się z występowaniem indywidualnych różnic między członkami grupy. ▫ Nastawienie na produkcję – uwzględnia się techniczne i zadaniowe aspekty pracy, troska obejmuje tu doprowadzenie do wykonania zadań grupy, a pracownicy stanowią środek do ich realizacji. w ys o k a tr o sk a o lu d zi n is k a 9 8 (1,9) Dbałość o potrzeby ludzi dla "dobrych stosunków" prowadzi do powstania w organizacji przyjemnej, przyjacielskiej atmosfery i do pracy w dogodnym tempie (9,9) Efektywność pracy jest skutkiem zaanga owanej postawy podwładnych; traktowanie celów organizacji jako "wspólnej sprawy" prowadzi do stosunków nacechowanych wzajemnym zaufaniem i respektem 7
(…)
…
egzekwowania pracy a utrzymaniem
morale
5
4
3
(1,1) Poprzestawanie na minimum wysiłku
potrzebnego do wykonania prac
wystarczy, aby utrzymać przynale ność
do organizacji
2
niska
1
1
niska
2
3
4
(9,1) Wydajność w pracy zawdzięcza się
takiemu zorganizowaniu jej warunków, e
rola czynnika ludzkiego jest minimalna
5
troska o produkcję
6
7
8
9
• Kierowanie zubożone (1,1) – minimalizacja wysiłków, aby
wykonać zadania…
… morale wśród
ludzi,
• Kierowanie autorytarne (autokratyczne, zadaniowe) (9,1) –
sprawność operacji jest wynikiem takich warunków pracy, aby
czynnik ludzki przeszkadzał w możliwie małym stopniu,
• Kierowanie zespołowe(demokratyczne) (9,9) – zaangażowanie
ludzi prowadzi do osiągnięć w pracy, współzależność
wynikająca ze wspólnoty celów z organizacją sprzyja tworzeniu
atmosfery wzajemnego zaufania…
… działań,
• Negocjator – negocjuje z innymi grupami lub
organizacjami, w przypadku konfliktów jest
negocjatorem w ramach zespołu.
PLANOWANIE I
PODEJMOWANIE DECYZJI
• określ cele długoterminowe
przedsiębiorstwa
• na ich podstawie ustal
cele krótkoterminowe
• podejmij decyzję w jaki
sposób mo na je osiągnąć
w najlepszy, najtańszy i
najsprawniejszy sposób
KONTROLOWANIE
• stale monitoruj jak
realizuje się bie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)