PRZYCZEPNOŚĆ
Siłą styczną wzdłużną X nazywamy wypadkową wartość element sił stycznych wzdłużnych wywieranych przez koła na nawierzchnię drogi lub wartość wypadkową element. Sił stycznych wzdłużnych reakcji nawierzchni drogi działających na koło w danych warunkach ruchu. Siłą przyczepność wzdłużnej nazywamy Xmax (wart max siły X) i Xpost (odpow. Rozwiniętemu tarciu w obszarze kontaktu) Jednostkową siła wzdłużną nazywamy stosunek sił X do normalnej reakcji drogi Z czyli Siła wzdłużna zależy od: stanu nawierzchni, typu i materiauł opony, rzeźby bieżnika, prędkości osi koła, normalnej reakcji Z i pow. kontaktu, poślizgu względ. Współczynnik przyczepności przylgowej Współczynnik przyczepności poślizgowej
Siła styczna boczna Y to wartość wypadkowa elementarnych sił stycznych bocznych wywieranych przez koło na nawierzchnię drogi lubwartość wypadkowa elementarnych stycznych bocznych reakcji nawierzchni drogi działających na koło w danych warunkach ruchu. Siła przyczepności bocznej to wartość maksymalna siły bocznej Ymax.
Jednostkową siłą boczną nazywamy stosunek siły bocznej Y do normalnej reakcji drogi działającej na koło. μy=Y/Z
Współczynnikiem przyczepności bocznej nazywamy stosunek Ymax oraz normalnej reakcji drogi Z działającej na koło μy= Ymax/Z
Jednostkowa siła boczna zależy od :
rodzaju i stanu nawierzchni, typu i materiału opony, rzeźby bieżnika, kąta bocznego znoszenia, prędkości osi koła, normalnej reakcji drogi Z i powierzchni kontaktu, kąta pochylenia koła;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)