To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przepustowość dróg wielopasowych
Drogi wielopasowe to drogi, składające się przynajmniej z dwóch pasów ruchu przypisanych zawsze jednemu kierunkowi ruchu, a w przypadku dróg dwukierunkowych jezdnie przeznaczone dla jednego kierunku ruchu rozdzielone są pasem rozdziału tak, że ruch odbywający się w przeciwnych kierunkach nie ma na siebie praktycznie żadnego wpływu.
Do tej kategorii dróg zalicza się również drogi jednoprzestrzenne, w których przeciwne kierunki ruchu są oddzielone znakami poziomymi na jezdni. W związku z tym na przepustowość nie ma wpływu widoczność na wyprzedzanie, a także kierunkowa struktura mchu. Istotny wpływ na przepustowość ma również przekrój poprzeczny drogi (szerokości pasów ruchu i poboczy). Do tego typu dróg zalicza się
m.in. autostrady oraz drogi szybkiego ruchu.
Określenie poziomu swobody ruchu dla dróg wielopasowych wymaga ustalenia prędkości w mchu swobodnym oraz określenia obliczeniowych natężeń ruchu.
Prędkość w mchu swobodnym odbywa się na podstawie pomiarów lub obliczeń redukujących prędkości swobodne w warunkach idealnych (zgodnie z procedurą HCM-94 wynosi ona 97 km/h). Rzeczywista prędkość w ruchu swobodnym (vswr) jest obliczana ze wzoru:
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)