Poziom swobody ruchu - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 371
Wyświetleń: 3696
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Poziom swobody ruchu - wykład - strona 1 Poziom swobody ruchu - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Poziom swobody ruchu (PSR) - jest to jakościowa miara warunków ruchu, uwzględniająca odczucia kierowców i innych użytkowników dróg. Warunki zmien­ności mchu podzielono na 6 klas, oznaczających poziomy swobody mchu: A - mch swobodny, duża swoboda mchu prędkości i manewrowania, B - mch równomierny, kierowca zaczyna odczuwać obecność innych pojazdów; niemal pełna swoboda wyboru prędkości, natomiast swoboda manewrów jest nieco mniejsza niż w A, C - mch równomierny, ale na sposób jazdy istotny wpływ wywierają inne pojazdy; wybór prędkości wyraźnie ograniczony, zaś manewry wymagają dużej uwagi ze względu na obecność innych pojazdów, D - mch równomierny, ale przy dużej gęstości wybór prędkości i manewrowanie są bardzo ograniczone; komfort jazdy niski, chwilowe wzrosty natężenia ru­chu powodują jego zakłócenia, E - natężenie mchu bliskie lub równe przepustowości; prędkość ustabilizowana na stosunkowo niskim poziomie, skrajnie utrudnione manewrowanie, które może się odbywać jedynie na zasadzie wymuszenia; złe warunki mchu powodują frustrację kierowców, nawet niewielki wzrost natężenia lub chwilowe zatrzy­mania mchu prowadzą do poważnych zakłóceń, F - mch wymuszony; takie warunki mchu występują w przypadku, kiedy natęże­nie mchu dopływającego do danego przekroju jezdni przewyższa jej przepus­towość; na dojeździe do przeciążonego przekroju (odcinka) tworzy się kolejka pojazdów, pomszających się skokowo.
Poziom swobody mchu jest określany ilościowo za pomocą takich parametrów
jak (w zależności od typu drogi - autostrady, drogi wielopasowe, drogi dwukierun­kowe) :
- gęstość ruchu [P/km/pas],
- średnia prędkość podróży [km/h],
- intensywność ruchu [P/h],
- prędkość ruchu swobodnego [km/h],
- procent czasu blokowania [%],
- wykorzystanie przepustowości.
(P - oznacza pojazd rzeczywisty, w przeciwieństwie do pojazdu umownego E, który jest przeliczany z pojazdów rzeczywistych, z uwzględnieniem rodzaju pojazdów -samochód osobowy, samochód ciężarowy, autobus itp.).
Krytyczne natężenie ruchu - takie natężenie ruchu, po przekroczeniu którego warunki ruchu będą gorsze od ustalonych dla danego poziomu swobody (od A do F). Jest to więc górna granica natężenia dla danego poziomu swobody ruchu. Z krytycz­nym natężeniem ruchu wiążą się dwa pojęcia:
- natężenie ruchu - liczba pojazdów przejeżdżających przez przekrój (odcinek) drogi w dłuższym przedziale czasu (roku, doby, godziny),
- intensywność ruchu - liczba pojazdów przejeżdżających w jednostkowym prze­dziale czasu (na ogól w pojazdach na godzinę).
Krytyczne natężenia mchu wyznacza przepustowość drogi dla zadanego po­ziomu swobody ruchu.
Przepustowość drogi zależy od założonego poziomu swobody mchu, dla które­go ustala się krytyczne natężenie mchu, będące równoznaczne przepustowości. Obo­wiązują odrębne zasady wyznaczania przepustowości dróg dwupasowych dwu­kierunkowych, dróg wielopasowych i autostrad. Następnie zostaną podane przykła­dowe sposoby wyznaczania przepustowości dla dróg dwupasowych, dwukierunko­wych oraz dla dróg wielopasowych. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz