To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Poziom swobody ruchu (PSR) - jest to jakościowa miara warunków ruchu, uwzględniająca odczucia kierowców i innych użytkowników dróg. Warunki zmienności mchu podzielono na 6 klas, oznaczających poziomy swobody mchu: A - mch swobodny, duża swoboda mchu prędkości i manewrowania, B - mch równomierny, kierowca zaczyna odczuwać obecność innych pojazdów; niemal pełna swoboda wyboru prędkości, natomiast swoboda manewrów jest nieco mniejsza niż w A, C - mch równomierny, ale na sposób jazdy istotny wpływ wywierają inne pojazdy; wybór prędkości wyraźnie ograniczony, zaś manewry wymagają dużej uwagi ze względu na obecność innych pojazdów, D - mch równomierny, ale przy dużej gęstości wybór prędkości i manewrowanie są bardzo ograniczone; komfort jazdy niski, chwilowe wzrosty natężenia ruchu powodują jego zakłócenia, E - natężenie mchu bliskie lub równe przepustowości; prędkość ustabilizowana na stosunkowo niskim poziomie, skrajnie utrudnione manewrowanie, które może się odbywać jedynie na zasadzie wymuszenia; złe warunki mchu powodują frustrację kierowców, nawet niewielki wzrost natężenia lub chwilowe zatrzymania mchu prowadzą do poważnych zakłóceń, F - mch wymuszony; takie warunki mchu występują w przypadku, kiedy natężenie mchu dopływającego do danego przekroju jezdni przewyższa jej przepustowość; na dojeździe do przeciążonego przekroju (odcinka) tworzy się kolejka pojazdów, pomszających się skokowo.
Poziom swobody mchu jest określany ilościowo za pomocą takich parametrów
jak (w zależności od typu drogi - autostrady, drogi wielopasowe, drogi dwukierunkowe) :
- gęstość ruchu [P/km/pas],
- średnia prędkość podróży [km/h],
- intensywność ruchu [P/h],
- prędkość ruchu swobodnego [km/h],
- procent czasu blokowania [%],
- wykorzystanie przepustowości.
(P - oznacza pojazd rzeczywisty, w przeciwieństwie do pojazdu umownego E, który jest przeliczany z pojazdów rzeczywistych, z uwzględnieniem rodzaju pojazdów -samochód osobowy, samochód ciężarowy, autobus itp.).
Krytyczne natężenie ruchu - takie natężenie ruchu, po przekroczeniu którego warunki ruchu będą gorsze od ustalonych dla danego poziomu swobody (od A do F). Jest to więc górna granica natężenia dla danego poziomu swobody ruchu. Z krytycznym natężeniem ruchu wiążą się dwa pojęcia:
- natężenie ruchu - liczba pojazdów przejeżdżających przez przekrój (odcinek) drogi w dłuższym przedziale czasu (roku, doby, godziny),
- intensywność ruchu - liczba pojazdów przejeżdżających w jednostkowym przedziale czasu (na ogól w pojazdach na godzinę).
Krytyczne natężenia mchu wyznacza przepustowość drogi dla zadanego poziomu swobody ruchu.
Przepustowość drogi zależy od założonego poziomu swobody mchu, dla którego ustala się krytyczne natężenie mchu, będące równoznaczne przepustowości. Obowiązują odrębne zasady wyznaczania przepustowości dróg dwupasowych dwukierunkowych, dróg wielopasowych i autostrad. Następnie zostaną podane przykładowe sposoby wyznaczania przepustowości dla dróg dwupasowych, dwukierunkowych oraz dla dróg wielopasowych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)