To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przepustowość mostu drogowego
Most jest elementem drogi, w związku z tym jego przepustowość musi być co najmniej taka jak drogi, która przez niego prowadzi, a jeśli most (wiadukt) jest elementem skrzyżowania, odpowiadać przepustowości skrzyżowania (węzła drogowego). Niekiedy, jeśli przewiduje się zwiększenie mchu na danej drodze w najbliższej przyszłości, obiekty inżynierskie projektuje się z góry na większą przepustowość, tak by unikać budowy nowego mostu lub konieczności jego poszerzenia, co z reguły jest kłopotliwe. Przepustowość mostu nie powinna być ograniczona do bieżących potrzeb i bieżących natężeń mchu. Niekiedy, przewidując konieczność poszerzenia obiektu w niedalekiej przyszłości, a chcąc zmniejszyć bieżące koszty budowy, przystosowuje się do poszerzenia przęseł jedynie podpory.
Ogólne zasady obliczania przepustowości mostu są w swej istocie takie same jak przy wyznaczaniu przepustowości drogi poza obiektem, z ewentualnym uwzględnieniem faktu, że na mostach nie występują z reguły takie same utaidnienia w mchu jak na odcinkach poza mostami (np. zakaz zawracania czy brak utrudnień związanych z wyjazdami z bram, brak skrzyżowań z inną drogą itp.). Mając obliczoną wymaganą przepustowość obiektu, należy na nim zaprojektować taką liczbę pasów mchu, by był zagwarantowany przejazd założonej liczby pojazdów w jednostce czasu, przy zachowaniu przyjętych parametrów ruchu (m.in. prędkości przejazdu, płynności i bezpieczeństwa mchu).
Zagadnieniem przepustowości dróg zajmuje się dziedzina wiedzy zwana inżynierią ruchu.
Przepustowość jest definiowana jako największa liczba jednostek (pojazdów łub pieszych), którą może przepuścić przekrój drogi (ulicy, wlot na skrzyżowanie, ścieżka dla pieszych, ścieżka rowerowa itp.) w jednostce czasu [6]. W praktyce definicja ta nie jest wystarczająca do poprawnego zaprojektowania drogi, dlatego też wprowadza się dodatkowe pojęcia, jak: przepustowość projektowa, przepustowość praktyczna itp., związane z wymaganiami dotyczącymi warunków ruchu. Inne zasady obowiązują przy obliczaniu przepustowości dla dróg i ulic na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, a inne dla skrzyżowań drogowych.
Współcześnie stosowany sposób wyznaczania przepustowości opiera się na metodzie HCVP.
W metodzie tej kluczowe są trzy podstawowe pojęcia:
- poziom swobody ruchu (PSR),
- krytyczne natężenie mchu (Qkł),
- idealne warunki drogowo-ruchowe.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)