To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przemysł filmowy Historia branży filmowej: system studiów filmowych W latach 1930-1950 amerykański przemysł filmowy był zdominowany przez 6 studiów filmowych
Studia te były w pełni zintegrowane pionowo - kontrolowały proces produkcji, dystrybucji i wyświetlania filmów Każde ze studiów miało wyłączną kontrolę nad swoją grupą aktorów, z którymi podpisywano długoterminowe kontrakty. Oznaczało to, że taki aktor występuje wyłącznie w filmach realizowanych przez dane studio Aktorzy byli wówczas wyspecjalizowani w graniu określonych charakterów (a nawet tych samych postaci) Ponieważ nie istniała jeszcze konkurencja (telewizja), studia produkowały filmy, które później (po pojawieniu się telewizji) uznano by za nie rokujące szans na sukces
Kontrola nad dystrybucją i wyświetlaniem filmów gwarantowała dominację największym firmom, ale miała negatywny wpływ na ceny i jakość usług Koniec dominacji studiów filmowych W 1948 r. Sąd Najwyższy USA w sprawie US vs Paramount orzekł, że kontrolowanie wyświetlania filmów przez największe studia ogranicza konkurencję i nakazał im pozbyć się sieci kin Jednoczesne pojawienie się telewizji spowodowało wzrost konkurencji W rezultacie studiom przestało się opłacać inwestować w potencjalnie mniej zyskowne produkcje oraz wiązać się z aktorami długoterminowymi kontraktami Aktorzy zaczęli zakładać własne firmy by uniknąć wysokich podatków i uniezależnić się od studiów Ekonomiczne cechy produkcji filmowej Produkcja filmu pociąga za sobą bardzo wysokie koszty, szczególne znaczenie mają koszty utopione (koszty, których nie można odzyskać aż do debiutu kinowego filmu) Branża filmowa może być określona jako branża, w której efektywna skala produkcji jest wysoka. Skutkuje to dużą koncentracją (oligopol) Szczególnego znaczenia nabiera umiejętność koordynacji bardzo różnorodnych przedsięwzięć oraz zdolność do ograniczania czasu spędzonego na planie zdjęciowym Proces produkcji filmu Faza rozwoju: nabycie praw podpisanie umów z agentami reprezentującymi aktorów oraz firmami produkcyjnymi zorganizowanie finansowania nawiązanie współpracy ze scenarzystami i praca nad scenariuszem
Faza produkcji: pre-produkcja produkcja (współpraca pomiędzy producentem a reżyserem) post-produkcja Faza marketingowa: przygotowanie dystrybucji i promocji realizacja strategii marketingowej audyt i kontrola sfery finansowej Proces produkcji w okresie dominacji studiów filmowych a proces produkcji obecnie W okresie dominacji studiów filmowych wszystkie fazy produkcji (jak i, jak wspomniano wcześniej, dystrybucji i wyświetlania były realizowane w ramach jednej firmy)
(…)
…, realizacja efektów specjalnych) Obsada Wybór obsady odbywa się w fazie rozwoju Decyzję podejmuje producent, reżyser lub obydwoje Kontrakty negocjowane są zazwyczaj z agentami aktorów, którzy z reguły otrzymują prowizję do 10% przychodu ich klientów Aktorzy mogą otrzymywać oferty gry w filmach, które mają zagwarantowane finansowanie i takich, które go jeszcze nie mają. Z jednej strony, ich decyzja…
… wymienionych Według podobnych reguł podpisywane są kontrakty z producentami. Historyczna analiza wskazuje, że wzrost znaczenia kontraktów typu „udział w przychodach/zyskach” wiązać należy ze wzrostem ryzyka produkcji nowych filmów Dystrybucja filmu Filmy zrealizowane w USA przechodzą kolejno następujące fazy dystrybucji: -kina w USA -kina za granicą -pay-per-view -VHS/DVD/Blu-ray -telewizje kablowe w USA -telewizje kablowe za granicą -sieci telewizyjne w USA i za granicą -wtórny rynek praw 9. Kontrakty pomiędzy dystrybutorem a sieciami kin Kontrakt pomiędzy dystrybutorem a sieciami kin w USA zazwyczaj reguluje podział przychodów ze sprzedaży biletów po odliczeniu kosztów prowadzenia kina.
Choć konkretne stawki mogą się różnić, udział dystrybutora sięga 70% w ciągu pierwszych dwóch tygodni od debiutu…
… kinowego, po czym spada o 10 punktów procentowych co około kolejne dwa tygodnie Wybór daty debiutu kinowego ma fundamentalne znaczenie - niefortunnie wybrana data może oznaczać konieczność konkurowania z superprodukcją konkurentów Struktura rynku kinowego Stworzenie sieci kin jest kosztowne, co stanowi barierę wejścia. W związku z tym należy oczekiwać relatywnie niewielkiego udziału nowych graczy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)